وی پس از آن با حضور در نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی این شرکت، از فاز دوم این پروژه و عملیات راهاندازی توربین ژنراتور شماره یک نیروگاه گازی سیکل ترکیبی با حداکثر مگاوات تولیدی بازدید کرد و گفت: خوشبختانه فاز دوم پروژه نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه روند روبهرشدی داشته و میتوان گفت رمز پیشرفت طرحهای توسعه در فولاد مبارکه، همدلی و همراهی بین تمامی واحدهای تولیدی، پشتیبانی و ستادی است.
رضا خادم کیمیایی، مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه در تشریح پروژه ماشین انباشت جدید، عنوان کرد: عملیات راهاندازی ماشین برداشت جدید «Bridge Scrapper Reclaimer» در پارک شماره یک انباشت و برداشت جدید ناحیه آهنسازی و با رعایت کامل الزامات ایمنی و بدون هرگونه حادثه انجام شد.
وی افزود: پس از راهاندازی موفقیتآمیز ماشین انباشت جدید «Stacker» که منجر به افزایش ظرفیت انباشت مکانیزه به میزان یک میلیون تن در پارکهای یک و ۲ شده بود، ماشین برداشت «Bridge Scrapper Reclaimer» در پارک یک انباشت و برداشت جدید ناحیه آهنسازی نیز با موفقیت راهاندازی شد.
مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این ماشین با استفاده از بهروزترین تکنولوژی دنیا، طراحی شده و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، آزمایش و با موفقیت راهاندازی شد.
خادم کیمیایی پیرامون مزایای بهرهبرداری از این ماشین، خاطرنشان کرد: با راهاندازی این ماشین، قابلیت برداشت مکانیزه به میزان ۵۰۰ هزار تن گندله به طور همگن و پیوسته از محوطه پارک یک ایجاد شد و به این ترتیب با احداث پارکهای جدید و نصب و راهاندازی ماشینآلات جدید انباشت و برداشت، امکان تامین پایدار کمی و کیفی گندله موردنیاز مگامدولهای واحد احیا مستقیم ۲ (شهید خرازی) مطابق طرح فراهم شد.
مهمترین ویژگیهای ماشین برداشت جدید و نکات مهم در جریان اجرای پروژه:
– برداشت گندله با ظرفیت اسمی یک هزار و ۱۵۰ تن بر ساعت؛
– پوشش دادن کامل دپوی مواد (۴۷ متر عرض و ۱۲٫۵ متر ارتفاع)؛
–قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با استفاده از سیستمهای کنترل سرعت؛
– دارای سیستم آنتیکولوژن در چنگکها برای جلوگیری از برخورد با دپوی مواد؛
– استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری؛
– مجهز بودن به انکودر در سمتهای ثابت و متحرک ماشین جهت مکانیابی در پارک؛
– مجهز بودن به سیستم مه خشک جهت جلوگیری از پراکنش گرد و غبار؛
– بیش از ۲۷۰ تن اسکلت فلزی برای این ماشین ساخته شده که عمده مواد استفاده شده برای ساخت این قطعات «S355JR» است؛
– برشکاری مواد این قطعات با بهرهگیری از برش لیزر و پلاسما انجام شده که موجب دستیابی به دقت بالای فیتآپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش میشود؛
–با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانسهای هندسی و انطباقات، حداکثر دقت در ماشینکاری تجهیزات لحاظ شده است؛
– با در نظر گرفتن توالی نصب قطعات، پیشمونتاژ و جوشکاری در محل سایت انجام و کنترلهای کیفی و نقشهبرداری صورت گرفت؛
– به موازات نصب قطعات مکانیکی، تیم اجرایی برق کار خود را شروع کرد و عملیات مسیرسازی، کابلکشی، کانکشن و تستهای مربوطه انجام شد؛
– پس از اتمام عملیات مسیرسازی و کابلکشی، سیستم روانکاری و هیدرولیک، نصب، شارژ و برقدار شد و در نهایت پس از اتمام فعالیتهای مکانیکی و برقی فوق، سیگنال چک انجام گرفت و ماشین توسط تیم مجرب راهاندازی و تست شد.
مدیر اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی شرکت فولاد مبارکه در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژههای آهنسازی، دستگاه نظارت، مدیریت و کارکنان بهرهبرداری ناحیه آهنسازی، قراردادهای خرید، برنامهریزی و پشتیبانی پروژهها، حملونقل، شرکت آذر طیف سپاهان و کلیه همکارانی که در برنامهریزی، اجرا و راهاندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.