بر اساس سیاستهای برنامه ششم و هفتم توسعه، کل هزینه جاری دولت باید از درآمد نفت جدا شده و از مالیات و عوارض تأمین شود.
یکی از پرچالشترین بخشها از مودیان مالیاتی، فعالان اصناف به ویژه طلافروشان هستند، در حالی که سهم مالیات اصناف و مشاغل از کل درآمد مالیاتی معادل ۴ درصد است.
در این زمینه سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امروز در جمع اعضای شورای اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل این سازمان، با بیان اینکه هم به جهت وصول منابع و هم به جهت الزامات در حوزه تحول نظام مالیاتی در برهه حساس و پیچ تاریخی قرار داریم، گفت: وصول مالیات حقه و پیشگیری از بروز اختلال در محیط کسب و کار و تکریم مودیان دو راهبردی است که همزمان در سازمان امور مالیاتی دنبال میکنیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان را یکی از قوانین مترقی کشور برای اجرای شفافیت در اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: اجرای کامل این قانون حکمرانی اقتصادی کشور را متحول خواهد کرد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور شایعات و شبهات شکل گرفته در روزهای اخیر راجع به موضوع مالیات طلافروشان را جنگ ادراکی علیه تحقق تحول در نظام مالیاتی خطاب کرد و گفت: کسانی که هر سال در حوزه نظریه پردازی و کارشناسی میگفتند، نباید پول فروش نفت را در هزینههای جاری کشور استفاده کرد، امروز که مالیات در مسیر تحول قرار گرفته است و سهم آن در بودجه عمومی دو برابر نفت شده است، همان افراد در جبهه مقابل تحول نظام مالیاتیایستادهاند.
سبحانیان با اشاره به سهم پایین مشاغل و اصناف در کل مالیات وصولی کشور، خاطرنشان کرد: از مجموع ۷۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات مصوب سال جاری، تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان سهم اصناف و مشاغل است.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد اصناف و صاحبان مشاغل، مالیاتشان صفر شده و حدود ۹۰ درصد از مالیات این بخش، زیر ۲۰ میلیون تومان محاسبه شده است و به صورت میانگین اصناف، حدود ۶ میلیون تومان مالیات پرداخت میکنند.
سبحانیان تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در قبال قوانین جدید، تکالیفی برعهده دارد که باید به نحو احسن انجام دهد و مهمترین آنها قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان است که از اول دی ماه لازم الاجرا شده و انتظار این است، همه اجزای سازمان به ویژه همکاران حوزه حقوقی ضمن اشراف کامل، در اجرای دقیق آن همت گمارند.
وی ادامه داد: در پارادایم پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان بر خلاف پارادایم سنتی نظام مالیاتی، اصل بر صحت ادعای مودی است و هر چه مودیان مالیاتی اعلام میکنند از طرف سازمان امور مالیاتی پذیرفته میشود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه خود را مکلف به بهبود فضای کسب و کار میدانیم، افزود: باید رویههای ساری و جاری در نظام مالیاتی بگونهای ترسیم شود که شرایط برای فعالان اقتصادی پیشبینیپذیر باشد.
در ادامه مهدی محمدی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با تشریح برخی از توفیقات نظام مالیاتی در سالهای اخیر گفت: علی رغم این موفقیتها، هیچ دورهای ارادهای اینچنین برای هجمه رسانهای و خبری در مقابله با نظام مالیاتی وجود نداشته است.
محمدی با اشاره به جایگزینی درآمدهای مالیات به جای درآمدهای نفتی در بودجه، بیان داشت: متأسفانه برخی مقابل تحقق رویای دیروز خودشان در مالیات ستانی، سنگاندازی میکنند که این وظیفه همه رسانهها و بالاخص روابط عمومیهای مجموعه وزارت اقتصاد را برای اطلاعرسانی و فرهنگسازی مالیاتی سنگینتر میکند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی بر لزوم کار جمعی روابط عمومیهای سازمانهای تابعه، بانکها بیمهها در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور ابراز امیدواری کرد که با ارائه تولیدات رسانهای بتوان ضمن رفع شایعات و شبهات، به تقویت و افزایش شفافیت اقتصادی وامید اجتماعی در کشور کمک کرد.
رضا خدابنده معاون امور رسانه مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی نیز در این جلسه با اشاره به تفکیک وظایف رسانهای ستاد و صف در مجموعه وزارتخانه اظهار داشت: روابط عمومی دستگاههای تابعه وزارتخانه بویژه در حوزههای مالیات، بورس، خصوصیسازی، اموال تملیکی، سرمایهگذاری، حسابرسی، گمرک، مناطق آزاد و… بایستی فضای رسانهای مربوط به محیط خود را کنشگرانه مدیریت نموده و بستر اقناع اقشار مختلف مردم نسبت به برنامهها و عملکرد سازمان متبوع را برای همراهسازی آنان فراهم آورند.
در آغاز این نشست داود خدابنده مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات در حوزه اطلاعرسانی و فرهنگسازی مالیاتی گفت: حرفهای گرایی در روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، اولویت اول این دفتر در دوره جدید است.
خدابنده، با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در تاریخ نظام مالیاتی بیش از نیمی از منابع مالی دولت از طریق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال جاری درنظر گرفته شده، گفت: دشوار بودن تحقق این امر و همچنین پیچیدگیهای مقوله مالیات ستانی در کشور، رسالت و ماموریت دفتر روابط عمومی مالیاتی را دوچندان مینماید.
وی با اشاره به نقش و اهمیت روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی در تحقق اهداف مالیاتی دولت، گفت: مالیات ستانی مقولهای فرهنگی است و نیاز است تا نگاه مردم به این مقوله تغییر پیدا کند از این رو، لازم است با همراهی و همدلی کل مجموعه و بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای و اطلاعرسانی به هنگام و درست و فرهنگ سازی مالیاتی، مسیر تبیین و تشریح سیاستهای نظام مالیاتی در جهت اعتمادآفرینی و مشارکت جویی هرچه بیشتر مردم و مودیان هموار شود.