بانک صادرات ایران موفق در هدایت نقدینگی‌ها در مسیر سبز سودسازی

بانک صادرات ایران یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های کشور محسوب می‌شود که از ابتدا به صورت خصوصی تاسیس شد و اکنون نیز به همین شکل به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما؛ در این میان، در برهه‌ای از زمان به دولت واگذار شد و ساختاری دولتی داشت. نقطه عطف و شکوفایی این بانک را می‌توان در زمانی دانست که مجدداً خصوصی شد. این بانک پس از پيروزی انقلاب اسلامی، در سال ١٣٥٨ ملی و اختیار اداره امور آن به دولت واگذار شد و پس از ٣٠ سال در راستاي اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، در سال ١٣٨٨ مجدداً به بخش خصوصی واگذار شد و با نماد «وبصادر» در بورس تهران پذيرفته شد.

در راستای گسترش فعالیت‌ها، اولین شعبه خارج از کشور اين بانک در سال ١٣٤٠ در‌هامبورگ آلمان تأسیس شد و هم اکنون مالکیت چند بانک مستقل دایر در خارج از کشور از جمله بانک صادرات تاشکند، PLC لندن، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان را در اختیار دارد و واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است. در حال حاضر، بانک صادرات ایران یکی از گسترده‌ترین شبکه بانکی کشور را با داشتن بیش از 2 هزار شعبه فعال در اختیار دارد.

این بانک در سال‌های نه چندان دور با تراز درآمدی منفی مواجه بود و بیش از آن که از فعالیت‌های خود سود کسب کند، بابت سپرده‌ها سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کرد و در نتیجه آن، زیان انباشته در حساب‌ها نشسته بود اما؛ اکنون با به ثمر نشستن تفکر و برنامه بخش خصوصی و پاکسازی استراتژی‌های به جا مانده از دوران مدیریت دولتی، بانک صادرات یکی از بانک‌های سودده و پربازده کشور به شمار می‌رود و تراز درآمدی مثبت در صورت مالی و سود انباشته در صورت وضعیت مالی خودنمایی می‌کند.

بانک صادرات ایران در سال 1331 با هدف جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم تاسیس شد؛ چرا که در آن زمان بانک یک مکان لوکس برای ثروتمندان بود و مردم عادی استقبالی از آن نشان نمی‌دادند و با وجود تمامی ‌مخاطرات، پول‌های نقد خود را در خانه‌ها نگه می‌داشتند؛ به‌طوری که بر اساس آمار منتشره، در سال ١٣٣٠ از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ١١ درصد آن در اختیار بانک‌ها و ٨٩ درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌‌های شخصی مردم بود. در واقع بخش بسیار زیادی از نقدینگی جامعه به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شد.

از همین رو، بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی، از همان ابتدا رسالت خود را بر مبنای مشتری مداری بنا نهاد و تلاش کرد با اعتمادسازی، نقدینگی‌های انبار شده در منازل را جمع‌آوری کند و به چرخه اقتصاد و تولید کشور تزریق و منابع مالی را به مدار صحیح خود هدایت کند.

ارایه خدمات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمامی‌فعالیت‌های اقتصادی از اهداف اولیه بانک صادرات ایران بود.

این بانک خصوصی از بدو تأسیس، نوآوری در ارائه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان را به عنوان اصل ثابت و جدایی‌ناپذیر صنعت بانکداری، سرلوحه کار خود قرار داد و توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب کند و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد.

در نتیجه اقدامات انجام شده طی سالیان اخیر و بر اساس اطلاعات مالی منتشر شده، میزان سپرده‌های مردم نزد بانک صادرات ایران در حال حاضر و تا پایان دی ماه سال 1402 بیش از 645 هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی و چشمگیری به شمار می‌رود.

ترکیب سپرده‌های نزد بانک بدین شکل است و همانطور که مشاهده می‌شود بیشتر منابع به صورت قرض الحسنه جاري ريالي سپرده‌گذاری شده که هزینه بسیار اندکی را به بانک تحمیل می‌کند و سپرده‌هاي کوتاه مدت و سپرده‌هاي بلند مدت سه ساله جزو مقاصد بعدی سپرده‌گذاری هستند.

از ابتدای سال 1402 تا به امروز بانک بابت سپرده‌ها حدود 39 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده است.

در طرف دیگر، بانک صادرات طی 10 ماهه سال جاری 46 هزار میلیارد تومان بابت تسهیلات اعطایی به مشتریان سود شناسایی و دریافت کرده است.

از مقایسه همین دو عدد در سال جاری به تراز درآمدی مثبت بانک می‌رسیم که نشان می‌دهد عملیات اصلی بانک در مسیر درست و سودده حرکت می‌کند و برآیند سود سپرده‌های دریافتی از مشتریان و سود وام‌های پرداختی به مشتریان به نفع بانک و سهامداران بیشمار آن بوده است.

این موضوع از این جهت اهمیت دارد که تراز درآمدی در بسیاری از بانک‌های کشور منفی است و برخی بانک‌ها بیش از آن که از تسهیلات اعطایی سود دریافت کنند، بابت سپرده سود پرداخت می‌کنند و عملیات زیانده دارند.

ترکیب تسهیلات اعطایی این بانک طی مدت سپری شده از سال جاری بدین شکل است و بر این اساس، 28 درصد به تسهیلات مرابحه و 16 درصد به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یافته است.

این که بخش قابل توجهی از تسهیلات اعطایی مربوط به تسهیلات قرض الحسنه بوده در نوع خود نشان از توجه ویژه مدیران بانک صادرات به حل مشکلات عمومی‌جامعه و مسئولیت‌های اجتماعی است.

روندها و عملیات بانکداری بانک صادرات پس از خصوصی‌سازی به مرور رو به بهبود حرکت کرد و در حالی که تا سالیان پیش شاهد زیان انباشته در حساب‌ها و تراز درآمدی منفی بودیم، اکنون سهامداران و سرمایه‌گذاران بانک با سود انباشته و تراز درآمدی مثبت، خاطری آسوده از سپرده‌گذاری خود دارند.

همانطور که در نمودار ذیل مشخص است فاصله درآمد تسهیلات اعطایی از سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در هر دوره بیشتر شده که بیانگر آن است که عملیات بانکداری «وبصادر» هر ساله بهتر از سال گذشته بوده و در مسیر درست حرکت کرده است.

در مجموع باید اذعان داشت که بانک صادرات ایران به رسالت اولیه خود یعنی جذب حداکثری نقدینگی و هدایت آن‌ها به سمت تولید و حل مشکلات اقتصادی همچنان پایبند بوده و افزایش مبلغ سپرده‌ها، ترکیب وام‌های پرداختی و تراز درآمدی مثبت و سودساز شدن بانک به خوبی موید این موضوع است و سهامداران و سرمایه‌گذاران از بهبود روندها به خصوص در سالیان اخیر بهره کافی برده‌اند و امید می‌رود با تداوم روندهای صعودی و البته گشایش‌های اقتصادی، وضعیت و شرایط حاکم بر نظام بانکداری کشور بیش از پیش بهبود یابد.

Related posts

بانک مسکن؛ بسیج تمام ظرفیت‌ها برای رونق بخش مسکن

قانون جدید مالیاتی؛ فرصت طلایی صندوق تابان تمدن

مسیر توسعه مس سونگون زیر ذره‌بین ارزیابان ایمیدرو