گزارش منتشر شده نیمسال اول بانک ایران زمین در سامانه کدال، نشان از حرکت یکپارچه و هدفمند این بانک برای افزایش مستمر درآمد دارد؛ بطوریکه جمع درآمدهای عملیاتی بانک ایران زمین نسبت به همین زمان در سال گذشته از 10.103.094 میلیون ریال به 34.665.300 میلیون ریال افزایش یافته و 243% رشد داشته است. یک راز بزرگ اقتصادی که سود به دنبال آن میآید، مدیریت است. وقتی صحبت از دیجیتالی شدن سخن به میان میآید شما توانستهاید هزینههایی مانند نیروی انسانی، آب، برق، گاز، تلفن، اجاره، ملزومات اداری و … را حذف و در مقابل در هر مکان و در هر زمان خدمات خود را به مشتریان بیشتر و با دقت و رضایت کامل ارائه دهید.
سرفصل هزینههای اداری و عمومی بانک ایران زمین بر اساس آخرین گزارش منتشره 8.919.413 میلیون ریال است که با دیجیتالی شدن به مدیریت قابلیت کنترل صددرصدی هزینه را میدهد و آشکار است که کاهش هزینه، سود را افزایش میدهد.
استراتژی بانکداری دیجیتال یکی از پیچیدهترین فرآیندهای اجرایی و سازمانی بوده که توسط بانک ایران زمین با موفقیت کامل به انجام رسیده و با استنتاج از آمارهای دقیق و بینالمللی میتوان به این تاثیرات بلند مدت این مهم بر تضمین آینده سهامداران بانک و تاثیرات بسیار مثبت آن در کارنامه اقتصادی بانک ایران زمین پی برد.
آنچه در ادامه میآید اهمیت پلتفرمهای بانکداری دیجیتال بر بستر تلفن همراه؛ مانند همراه بانک فراز ایران زمین است.
تلفن همراه، نرم افزارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی
کامپیوتر امروزه برای ما این امکان را فراهم میکند تا از طریق وب با دنیا در ارتباط باشیم. در گذشته ارتباطات ابعاد محلی و منطقهای داشت و به تدریج با گسترش تکنولوژی، مسأله برد فضایی، تا ابعاد ملی فراگیر و قابل دسترس شد. اما برد فضایی، در ابعاد جهانی، مرهون مسافرتهای طولانی بود و در نهایت به هواپیما ختم میشد. سرانجام با ظهور اینترنت، ارتباطات در ابعاد جهانی آسانتر و در دسترس عموم قرار گرفت و با ظهور پدیده جهانی شدن تحولی عظیم در اقتصاد، فرهنگ و سیاست رخ داد.
امروزه ابزارهای تکنولوژیک (نرم افزار و سخت افزار) میتواند تأثیر مستقیم در موفقیت و عدم موفقیت داشته باشد که در ادامه به آن اشاره میشود.
فضای امروز جامعهی جهانی به سمتی پیش میرود که ناگزیر است برای رقابت با برنامههای فشردهی روزمرهی زندگی و ماندگاری در کنار تکنولوژی، همگام با آن، خود را پیش ببرد.
امروزه ضریب نفوذ اینترنت بهطور متوسط در دنیا به 9/67 درصد و تعداد کاربران اینترنت به 5,385,798,406 رسیده است[1].
در ایران؛ 78,086,663 میلیون نفر کاربر اینترنتی و ضریب نفوذ حدود 91 درصد میباشد[2].
آمارها بیانگر این است که ایران رتبهی 16 جهانی به شرح؛ چین، هند، آمریکا، اندونزی، برزیل، نیجریه، ژاپن، روسیه، بنگلادش، مکزیک، آلمان، فیلیپین، ترکیه، ویتنام، انگلیس، ایران، فرانسه، تایلند، ایتالیا و مصر است[3].
همچنین ایران به لحاظ تعداد کاربر اینترنت رتبه اول خاورمیانه به شرح؛ ایران، عربستان، عراق، امارات، اردن، سوریه، یمن، رژیم صهیونیستی، لبنان، عمان، کویت، فلسطین، قطر، بحرین است[4].
نرخ رشد کاربران اینترنت ایران به شرح زیر است[5].
این اعداد نشان میدهد روند استفاده مخاطبین از رسانههای اینترنتی و بهخصوص وبسایتها و پایگاههای اطلاعرسانی خیلی قویتر از قبل شده است و این روند به سرعت پیش میرود.
بنابراین سطح نفوذ استفاده از تلفن همراه و بالطبع برنامههای آنلاین آن در بالاترین رتبه و بعد از آن تلویزیون، ویدئو و بازیهایهای اینترنتی آنلاین در رتبه بعدی قرار میگیرند.
در مقایسه، کشور کره جنوبی که تقریباً همین تعداد کاربر را دارد، در زمینه تجارت الکترونیکی موفقیتهای بسیار چشمگیرتری بدست آورده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پلتفرمهای بانکداری دیجیتال و تجارت الکترونیک و … مسیری رقابتناپذیر در ، جلب مشارکتهای اقتصادی و مدیریت افکار عمومی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، برندسازی، تبلیغات نرم، بازاریابی نرم، فروش نرم، و … میباشد.
همانطورکه آمارها و گزارشات بینالمللی نشان میدهد شما میتوانید به اهمیت اجرای بانکداری دیجیتال مخصوصا بانکداری بر بستر تلفن همراه پی برد.
عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین در این باره با اشاره به جهتگیریهای بانک ایران زمین و استراتژی این بانک برای توسعه بانکداری دیجیتال میگوید:
زمانی که یک فعالیت در مقیاس گسترده آغاز میشود بی شک با فراز و نشیبهای فراوانی در مسیر مواجه خواهد شد و این همبستگی و مشارکت تک تک کارکنان است که میتواند باعث پیشرفت و موفقیت یک سازمان و گذر از موانع باشد. تامین نیاز و پاسخ به درخواستهای مشتریان و کاربران بانکداری دیجیتال نیازمند ارائه سرویسهای مطلوب در پلتفرمهای بانک است که با تلاش همکاران در حوزه فناوری اطلاعات این امر محقق شده است. بانک ایران زمین با ایجاد یک ساختار دقیق و برنامهریزی منظم، تلاش میکند تا محصول و سرویسهای خود را به بهترین شکل و در کمترین زمان به دست مشتریان و کاربران خود برساند و پاسخگوی مسائل مشتریان باشد. دیجیتالی شدن بانکداری تحولات مثبتی را برای مشتریان به همراه داشته است بانکداری دیجیتال به معنای بانکداری از طریق پلتفرمهای دیجیتال است. در این شرایط کاغذ و فرآیندهای دستی حذف میشود و سرعت و کیفیت خدمات بانکی افزایش مییابد. دیجیتالی شدن بسیاری از مشاغل غیر دانشی را در بانکها از بین میبرد و باعث افزایش بهرهوری میشود. به علاوه در اقتصادی دیجیتال مبادلات و تراکنشهای مالی تسهیل میشود و زمینه توسعه تجارت فراهم میشود. همه این عوامل پیشران رشد اقتصادی کشور خواهد بود. در وهله بعد دیجیتالی شدن همه شنون سازمان را تحت الشعاع قرار خواهد داد. این طور نیست که شما تصمیم بگیرید دیجیتال شوید و معاون فناوریتان را مامور کنید که این هدف را محقق سازد. ساختار و فرایندهای سازمانی سازوکارهای مدیریت منابع انسانی بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان، سیستمهای ارزیابی عملکرد و عناصر دیگری از سازمان باید تغییر کنند و با راهبرد جدید همگام شوند در این میان نقش فرهنگ سازمانی را هم نباید از یاد برد.
با توجه به این موارد بانک ایران زمین تلاشهای گسترده ای در زمینه بانکداری دیجیتال و همچنین دیجیتالی شدن همه شنون سازمان انجام داده است. بانک ایران زمین در همراه بانک فراز، با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی در جهت احراز هویت مشتریان خود گام برداشته تا مشتریان بتوانند بدون مراجعه به شعب حضوری و با استفاده از همراه بانک فراز، ضمن افتتاح حساب به صورت آنلاین، امور بانکی خود را نیز در کمترین زمان و به آسان ترین شیوه ممکن پیش ببرند. سرویس امضای دیجیتال همراه بانک فراز که از دیگر خدمات بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است، به کاربران کمک میکند تا پس از ثبت امضای خود از طریق هوش مصنوعی، مورد راستی آزمایی قرار گیرند و با دریافت تایید از سوی سیستم، مجوز استفاده از خدمات را دریافت کنند. اکو سیستم خاصی که در همراه بانک فراز تعبیه شده است، با کمک به مشتریان بانک، نیازهای مشتریان را بررسی کرده و بر اساس نوع درخواست مشتریان، خدمات مورد نیاز آنها را ارائه خواهد کرد. این اکو سیستم به مرور زمان و پس از تجزیه و تحلیل درخواستهای متعدد کاربران، ضمن آشنایی با سلایق، رفتار و خواستههای مشتریان، سبک زندگی آنها را مورد بررسی قرار داده و خدمات خاص و جدیدی را به آنها ارائه خواهد داد. این موضوع مسیری به جز تقویت تکنولوژی هوش مصنوعی در زمینه بانکداری الکترونیکی ندارد. مسیری که متخصصان و کارشناسان بانک ایران زمین مفتخر به طی کردن آن هستند و در آیندهای نه چندان دور، شاهد ارائه فرصتها و امکانات جدیدی در همراه بانک همیشه فعال فراز خواهیم بود.
[1]http://www.internetworldstats.com/stats.htm – Dec 31, 2023
[2]http://www.internetworldstats.com/stats5.htm#me – July 31, 2022
[3] http://www.internetworldstats.com/top20.htm- Dec 31, 2019
[4]http://www.internetworldstats.com/stats5.htm-July 31, 2022
[5]http://www.internetworldstats.com/me/ir.htm