کاربرد نظریه برابری قدرت خرید در خدمات بانکی

گزارش  اختصاصی اطلس اقتصاد، یکی از مشهورترین شاخص‌ها در این زمینه، شاخص بیگ‌مک (Big Mac) است که هر ساله توسط مجله اکونومیست منتشر شده و به عنوان برابری قدرت خرید ساندویچ بیگ‌مک که در رستوران‌های مک‌دونالد در سراسر دنیا فروخته می‌شود، می‌باشد.

آیا تعیین قیمت و کارمزد خدمات بانکی از سوی بانک مرکزی، می‌تواند از این شاخص الگوپذیر باشد؟

با ابلاغ تعرفه کارمزد خدمات بانکی از سوی بانک مرکزی، عملاً ارزش هر خدمت بانکی به صورت یکسان برای تمامی بانک‌ها تعیین شده است که می‌بایست توسط ایشان رعایت شود. تعیین تعرفه‌های پیش‌گفته از سوی بانک مرکزی، عملاً بیانگر تعیین یک قدرت خرید برابر و استاندارد برای مشتریان در خرید یک خدمت بانکی مشخص (مثلاً صدور دسته چک) در تمامی بانک‌ها است و اگر بانکی، قیمت خدمت خود را بالاتر از آن تعیین کند (فارغ از محدودیت‌های ضوابطی)، عملاً مشتریان خود را از دست خواهد داد و تعیین قیمت کمتر آن، عملاً کاهش درآمدهای کارمزدی را برای ایشان به دنبال خواهد داشت. بنابراین آنچه که موجب جذب مشتریان از طریق ارائه خدمات بانکی می‌شود، چگونگی کیفیت و نحوه ارائه آن از سوی بانک‌ها می‌باشد.

Related posts

گرامیداشت هفته کار و کارگر در ذوب‌ آهن اصفهان؛ تحویل جهیزیه، بسته‌های معیشتی و افتتاح منزل مسکونی

رکورد تولید آهن اسفنجی در تاریخ آهن و فولاد غدیر ایرانیان شکسته شد؛ عبور از مرز ۱۰۲ هزار تن در فروردین ۱۴۰۴

پتروشیمی بندر امام؛ صدرنشین تولید صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۳