معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه مجموعه اقدامات قانونی انجام شده، باعث ایجاد انگیزه در مجموعه خودروسازان و زنجیره تامین شده است، بطوریکه طی روزهای اخیر پس از اجرای مصوبات، تولید روزانه خودرو توسط شرکتهای ایران خودرو و سایپا از 2387 دستگاه در روز به 4071 دستگاه افزایش یافت. فرشاد مقیمی یکی از چالشهای صنعت خودرو در حال حاضر را موضوع فرآیند قیمتگذاری محصولات این صنعت دانست و افزود: این موضوع در کنار برخی مسائل درون بنگاهی شرکتهای خودروساز باعث شده است فعالیت چند سال اخیر این شرکتها، با وجود ظرفیت بسیار گسترده بازار برای سود دهی، با زیاندهی همراه باشد.
وی با اشاره به اثرات مخرب زیاندهی این شرکتها در پیشبرد پروژههای توسعه محصول و انطباق با استاندارهای ایمنی و آلایندگی این شرکتها گفت: مطمئنا بنگاه زیانده امکان پیگیری برنامههای توسعهای در فعالیتهای خود را نخواهد داشت و بر این اساس و در صورتی که توسعه صنعت خودرو و همگامسازی این صنعت با روندهای جهانی مورد نظر ماست، نیازمند تعامل نهادها و دستگاههای مرتبط برای حل مشکلات صنعت خودرو هستیم.
رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به نقش پررنگ زنجیره تامین در روند رو به رشد تولید خودروسازان خاطر نشان کرد: محدودیتهای مالی خودروسازان در پرداخت مطالبات به زنجیره تامین به دلیل زیانهای متحمل شده باعث تضعیف زنجیره تامین به ویژه قطعهسازان کوچک مقیاس شده است.
مقیمی با قدردانی از زحمات مجموعه زنجیره تامین خودروسازان و شرکتهای خودرو ساز در خصوص افزایش تولید تصریح کرد: شرکتهای تامین کننده توان خود را برای حمایت از تولید و افزایش تیراژ به کار گرفتهاند و امیدواریم با رفع موانع و محدودیتها در بخش قیمتگذاری محصولات برای خودرو سازان، محدودیتهای تامین نقدینگی زنجیره تامین نیز رفع شود.