به گزارش خبرنگار شانا، بهرهبرداری از خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس پنجشنبه، ۱۳ دی با حضور محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، محمد مشکینفام، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، احمد هاشمی، مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس، موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان انجام شد.
تکمیل و بهرهبرداری از پروژه خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس که خط لولهای ۳۰ اینچی انشعاب گوره – جاسک با طول ۳۷ کیلومتر است، امکان تثبیت خوراک پالایشگاه به مقدار ۳۰۰ هزار بشکه در روز فراهم کرده که گامی مؤثر در افزایش بهرهوری و تولیدات پالایشی کشور است.
این پروژه نمونهای موفق از همافزایی بین بخشهای مختلف صنعت نفت است که صرفهجویی محققشده ناشی از کاهش هزینه انتقال خوراک با اجرای این پروژه نزدیک به ۸۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.
قرارداد این پروژه در آبان ۱۳۹۹ با شرکت مارون مکانیک منعقد شد و عملیات اجرایی آن در مدت ۱۵ ماه به پایان رسید. این خط لوله از کیلومتر ۷۳۷ خط لوله گوره – جاسک منشعب و به پالایشگاه بندرعباس متصل شد.
سرمایهگذاری این پروژه حدود ۳۲ میلیون یورو و سرمایهگزار این پروژه شرکت ملی نفت ایران و کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با شرکت مارون مکانیک بهعنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس در پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.
راهاندازی این خط لوله افزون بر تأمین خوراک پایدار پالایشگاه بندرعباس، مشکلات ناشی از حملونقل دریایی و شرایط جوی را برطرف میکند. از این پس با راهاندازی این خط لوله خوراک پالایشگاه از طریق خط لوله خشکی تأمین میشود که سبب کاهش هزینهها و افزایش پایداری تأمین خوراک میشود.
*مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس: صرفهجویی ۸۰ میلیون دلاری با خط لوله جدید پالایشگاه بندرعباس / راهاندازی این خط لوله نقش مؤثری در پیشگیری از ناترازی سوخت در کشور دارد
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از صرفهجویی سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلاری با راهاندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام این شرکت خبر داد و گفت: راهاندازی این خط لوله نقش مؤثری در پیشگیری از ناترازی سوخت در کشور دارد.
احمدهاشمی با بیان اینکه خوراک این پالایشگاه تاکنون بهوسیله کشتیها تأمین میشد، اظهار کرد: با راهاندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از پرداخت هزینه سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلاری حمل خوراک از خارک به بندرعباس جلوگیری میشود.
وی از بدی آب و هوا و خرابی کشتیها بهعنوان چالشهای تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس با کشتی نام برد و افزود: در برخی مواقع به ناچار خوراک پالایشگاه را تا یک سوم کاهش میدادیم و حتی در چند مرحله بهدلیل عدم ارسال بهموقع خوراک تا مرز تعطیلی پالایشگاه پیش رفتیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه نوسان تأمین خوراک این شرکت نقش مؤثری در ایجاد ناترازی در سبد سوخت کشور و سود و درآمد پالایشگاه بندرعباس دارد، تصریح کرد: راهاندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از نظر زیستمحیطی نیز دارای اهمیت بالایی است.
هاشمی گفت: انشعاب این خط لوله در سال ۱۳۹۸ با موافقت وزارت نفت از خط لوله گوره – جاسک به پالایشگاه بندرعباس کشیده شد و اجرای آن با طول ۳۷ کیلومتر بهعهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران واگذار شد، همچنین حدود ۵.۵ کیلومتر از این خط لوله با هزینه خود پالایشگاه بندرعباس در داخل پالایشگاه کشیده شده است.
*مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران: تمامی لولهها؛ صددرصد داخلی
وی با اشاره به سرمایهگذاری حدود ۳۲ میلیون یورویی شرکت ملی نفت ایران در این پروژه بهعنوان سرمایهگذار افزود: کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بود که با شرکت مارون مکانیک بهعنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس در پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.
*تمامی لولهها؛ صددرصد داخلی
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به نقش شرکتهای داخلی در اجرای این پروژه اشاره و اظهار کرد: تمام لولهها بهصورت صددرصد داخلی تولید شدهاند. تختالهای فولادی را فولاد مبارکه تولید کرد و در ادامه در شرکت اکسین به ورق تبدیل و در نهایت در شرکت صفا به لوله تبدیل شد. در مجموع سه شرکت داخلی در ساخت این لولهها نقش داشتند.
مشکینفام ادامه داد: راهاندازی این خط لوله افزون بر تأمین خوراک پایدار پالایشگاه بندرعباس، مشکلات ناشی از حملونقل دریایی و شرایط جوی را برطرف میکند. از این پس خوراک پالایشگاه از طریق خط لوله خشکی تأمین میشود که سبب کاهش هزینهها و افزایش پایداری تأمین خوراک میشود.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی پروژه گفت: تأخیر در تأمین لولهها و مشکلات مربوط به تحصیل اراضی از جمله موانع اصلی بودند. با این حال، تأکید بر استفاده از تولید داخلی، با وجود امکان واردات سریعتر، از اولویتهای شرکت بود. لولههای مورد استفاده دارای استاندارد NACE بوده که این خود دستاوردی مهم بهشمار میآید.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: ظرفیت انتقال خط لوله خوراک پالایشگاه بندرعباس ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و عملیات انتقال نفت به مخازن پالایشگاه بهصورت مستمر ادامه دارد.
*اشتغالزایی برای ۳۲۰ نفر
مشکینفام درباره دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی پروژه تصریح کرد: این پروژه بهصورت مستقیم برای ۳۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرد و صرفهجویی سالانه ۸۰ میلیون دلاری از انتقال زمینی به جای دریایی را به همراه دارد.
وی درباره دیگر پروژهها نیز اظهار کرد: در نیمه دوم امسال باید ۱۰۳۷ کیلومتر خط لوله را وارد مدار میکردیم. تاکنون ۴۶۰ کیلومتر خط لوله بندرعباس – رفسنجان و خط ۳۷ کیلومتری پالایشگاه بندرعباس به بهرهبرداری رسیده است، همچنین ۲۲۰ کیلومتر خط لوله ۱۴ اینچی و ۳۷ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچی ارومیه – تبریز آماده بهرهبرداری است. عملیات اجرایی خط ۳۴۰ کیلومتری سبزآب – ری نیز تا پایان بهمن تکمیل خواهد شد.