به همین دلیل است که برای ورود به بازارهای مالی (بورس، بانک و بیمه) قبل از هر اقدامی قوانین و مقررات خرید به متقاضی ارائه میشود و تاییدات لازم جهت ورود به این بازارها اخذ میشود تا متقاضی با آگاهی کامل اقدام به انتخاب کنند.
یکی از موضوعات مهم در بحث بیمههای عمر و تامین آتیه این است که خریداران چطور با حقوق خود آشنا شوند؟ هدیه ولی زاده مدیر بیمههای عمر و تامین آتیه در این خصوص توضیح داد و گفت: کلیه شرکتهای بیمه برای ارائه خدمات در هر رشته بیمهای موظفند بر اساس قوانین، مقررات و دستور العملهای ابلاغی از سوی نهاد ناظر خدمترسانی کنند و برای ارائه هر محصولی موظفند مجوزهای لازم را در این خصوص اخذ نمایند.
وی گفت: شرکتهای بیمهگر بر اساس نیازهای بروز جامعه و ریسکهای قابل اندازهگیری محصولات متنوع را طراحی و ارائه میکنند تا موجبات امنیت خاطر برای بیمه گذاران فراهم شود.
در این بین به منظور تنظیم بازار بیمه، حفاظت از حقوق بیمهگذاران و ایجاد محیط رقابتی سالم در صنعت بیمه آییننامههایی از طرف شورایعالی بیمه طراحی و به شرکتهای بیمه ابلاغ میشود. شرکتهای بیمه موظفند تا بر اساس مصوبات این آییننامهها خدمات بیمه ارائه کنند.
در بیمههای زندگی تا پیش از مهر ماه سال جاری آیین نامه 68 شورای عالی بیمه با 36 ماده و 17 تبصره به منظور تبیین حقوق بیمهگران و بیمهگذاران مورد استفاده بود که از 1 مهر 1403 با اصلاحاتی همراه شد و جای خود را به آیین نامه 107 با 25 ماده و 17 تبصره داد. البته تفاوت ماهوی در این آییننامه ایجاد نشده است و برخی مواد آن متناسب با شرایط روز، نیاز بیمهگران و بیمهگذاران اصلاح شده است.
برای مثال در صورت معوق شدن حق بیمه در بیمههای زندگی و تشکیل سرمایه هرگاه بیمهگذار با مهلت یک ماه از سر رسید قسط جاری از پرداخت هر قسط خودداری نماید حق بیمه خطر فوت از محل ذخیره ریاضی بیمهنامه حسب مورد با کسر اقساط معوق وام تأمین میشود و پس از آن که ذخیره ریاضی کمتر از حق بیمه خطر فوت گردد بیمهنامه معلق میگردد بیمهگر میتواند بر اساس شرایط عمومی مربوط پس از تعلیق این بیمه نامهها با ارزیابی مجدد ریسک نسبت به برقراری بیمه نامه اقدام نماید.
طبق قانون کلیه شرکتهای بیمه موظفند بر اساس آییننامههای ابلاغی برای تمام رشتههای بیمهای اقدام به ارائه خدمات کنند و در صورتی که بیمهگر از هر یک از این مصوبات عدول نمایند نهاد ناظر با شرکتهای متخلف برخورد خواهد کرد.
ولی زاده در پایان گفت: بیمه پاسارگاد به عنوان بزرگترین شرکت ارائه دهنده بیمههای عمر و تامین آتیه با وجود بیش از 8 میلیون بیمهگذار و سازمان فروشی با بیش از 45000 نفر نماینده نقش بسزایی در آشنایی مردم کشور با بیمههای زندگی دارد که با تاکیدات مستقیم مدیرعامل محترم بیمه پاسارگاد نمایندگان فروش و کارکنان باید بتوانند خدمات بیمهنامه عمر و تامین آتیه را به درستی معرفی کرده و قادر به پاسخگویی و معرفی محصولات برمبنای واقعیت به مردم باشند.