در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مطرح شد؛ نقش غیرقابل انکار نهادهای دولتی در نظارت بر بازار

به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان؛ حسین فرهیدزاده معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نهم اسفند‌ماه در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به تاریخچه جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و روند انتخاب بنگاه‌های اقتصادی برتر گفت: فرایند ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی با حضور مدیران ذی‌ربط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌مدخل در حوزه کنترل و ارزیابی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی انجام می‌شود.

وی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و همچنین سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و سازمان برنامه بودجه را از جمله اعضای شورای سیاست‌گذاری اعطای گواهینامه و تندیس اعلام کرد و افزود: همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان طی دو دهه برگزاری به یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و علاوه بر فرصتی برای ارزیابی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و تقدیر از شرکت‌های برتر، به عنوان بستری برای گفتگو و تدوین سیاست‌های جدید در جهت تقویت حقوق مصرف کنندگان نقش آفرینی می‌کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت مساله حمایت از حقوق مصرف کنندگان را یک دغدغه جهانی دانست و یادآور شد: رویدادهای مشابهی در سایر کشورها نیز هر ساله برگزار می‌شود و در دنیای امروز نقش نهادهای دولتی در نظارت بر بازار و حمایت از مصرف کنندگان امر غیرقابل انکار است.

وی در تشریح وظایف نهادهای دولتی، آنها را مسئول حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان برابر تخلفات اقتصادی و گران‌فروشی دانست و افزود: این نهادها به طور مستقیم و فعال در فرایند قیمت گذاری کالاها و خدمات نظارت دارند.

فرهیدزاده همچنین بر حمایت از حقوق تولیدکنندگان برای ایجاد یک بازار سالم و رقابتی تاکید کرد و گفت: اگر تولید کنندگان بتوانند به راحتی به منابع خود دسترسی داشته باشند و از مشکلاتی مانند انحصار یا قیمت‌های مواد اولیه رهایی یابند می‌توانند محصولات با کیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر تولید کنند که این به نفع مصرف کنندگان است.

وی در ادامه با اشاره به تنوع حضور شرکتهای تولیدی خدماتی و بازرگانی در فرایند ارزیابی برای دریافت جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: شاخص‌های متعددی همچون میزان رعایت حقوق مصرف کنندگان کیفیت محصولات و خدمات قیمت‌گذاری منصفانه ارائه خدمات پس از فروش و میزان رضایتمندی مشتریان در اعطای این جایزه به منتخبین در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اهدافی همچون تقویت فرهنگ مشتری مداری، افزایش کیفیت تولید و خدمات، توسعه نظام نظارتی، ایجاد فضای رقابتی سالم، آگاهی بخشی به مصرف‌کنندگان، افزایش شفافیت در بازار و تعامل و هماهنگی بین دولت، بخش خصوصی و تشکل‌های مصرف کنندگان را از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی برشمرد.

وی در خصوص اقدامات این سازمان در سال جاری تصریح کرد: دریافت گواهینامه بین‌المللی مدیریت کیفیت، رونمایی از تندیس ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، برگزاری جلسات هماهنگی نظارتی ویژه ایام عید و ماه مبارک رمضان، رصد و پایش مستمر بازار و همکاری با نهادهای اجرایی از مهمترین اقدامات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در سال ۱۴۰۳ بوده است.

فرهیدزاده در پایان ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند زمینه‌ساز تصمیمات موثر در جهت ارتقای حقوق مصرف‌کنندگان باشد و در کشور شاهد تعامل و هم افزایی بیشتر میان تولید کنندگان، ارائه دهندگان خدمات و مصرف کنندگان باشیم.

در پایان این مراسم با حضور مهندس سید‌محمد اتابک وزیر صنعت معدن و تجارت، از منتخبین بیست و سومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان تجلیل شد.

 

Related posts

ایران نقشه راه سرمایه‌گذاری معدنی فراسرزمینی را ترسیم کرد

تسهیلات جدید برای معادن؛ حقوق دولتی واقعی شد

معاون وزارت صمت: بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت و معدن یک ضرورت قطعی است