سید اردشیر افضلی، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان وابسته به شستا اظهار داشت: تولید ریل ملی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، نقش مهمی در توسعه زیرساختهای حملونقل کشور دارد. ما این توانایی را داریم که سالانه ۱۰۰ هزار تن ریل تولید کنیم، بدون اینکه این میزان تولید خللی در تولید مقاطع سنگین، از جمله تیرآهن های بالپهن ایجاد کند.
وی گفت: در حال حاضر، براساس قرارداد اخیر، ۷۰۰۰ تن ریل تولید و آماده تحویل شده و از ۷۰۰۰ تن دوم نیز حدود ۳۰۰۰ تن آماده است؛ بنابراین در مجموع تاکنون ۱۰ هزار تن ریل مطابق قرارداد اخیر تولید شده است.
مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه تمام توان خود را به کار میگیریم تا نیازهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و در مجموع نیاز کشور به ریل را تأمین کنیم و مسئولیت ملی خود را در این حوزه بهدرستی ایفا نماییم افزود : در حوزه تولید ریل، از ریلهای سایز کوچک معدنی تا ریلهای سنگین UIC60 را تولید کردهایم. کنترل کیفی این محصولات در ۱۳ مرحله انجام میشود. همچنین، موفق شدهایم تولید آزمایشگاهی ریل پرسرعت با طول ۳ متر را انجام دهیم که نتایج آن امیدوارکننده بوده است. اکنون در حال بررسی و برنامهریزی برای تولید این ریل در خط نورد ۶۵۰ هستیم.
*ذوب آهن اصفهان برای پروژه قطار سریعالسیر اصفهان-قم-تهران، ریل پرسرعت تولید میکند
افضلی اظهار داشت: ریلهای پرسرعت دو روش تولید دارند: آنلاین و آفلاین. در روش آفلاین، مشکل خاصی نداریم و فرآیند تولید تقریباً تکمیل شده است. اما در روش آنلاین، که به تجهیزات خاصی نیاز دارد، هنوز برخی چالشها وجود دارد که در حال رفع آنها هستیم. با همکاری وزارت راه و شهرسازی، تولید ریل پرسرعت را در آینده نزدیک عملیاتی خواهیم کرد. طبق برنامهریزیها، تا خردادماه سال آینده، امکان تولید و تحویل این ریلها برای پروژه قطار سریعالسیر اصفهان-قم-تهران فراهم میشود.
*برنامه ذوب آهن برای تولید تیرآهنهای بال پهن سایزهای بزرگتر از H30
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: در زمینه تولید تیرآهنهای بالپهن نیز دستاوردهای خوبی حاصل شده است. در حال حاضر، تولید تیرآهن IPB30 و IPE30 را به انجام رساندهایم و برای تولید سایزهای کوچک تر نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. همچنین طراحی تیرآهنهای IPB40 و IPE40 نیز در دست انجام است. در آینده نیز برنامههایی برای تولید تیرآهنهای بزرگتر داریم که البته نیازمند سرمایهگذاری قابل توجهی است.
وی افزود: هم اکنون در کشور در صنعت ساختمان، بیشتر از تیرورق استفاده میشود که به لحاظ ایمنی چندان مطلوب نیست. این در حالی است که استفاده از تیرآهنهای بال پهن ضمن افزایش ایمنی، سرعت ساخت و ساز را افزایش میدهد و در مجموع باید این نگرش در صنعت ساختمان کشور به وجود بیاید که استفاده از تیرآهنهای بال پهن جایگزین تیرورق گردد.