به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سعید سپهری مدیرعامل شرکت پویا در ابتدای این نشست با اشاره به سابقه طولانی رپویا در حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد: فعالیت اصلی این شرکت، تولید و پشتیبانی سامانههای بانکی بوده و مزیت رقابتی ما تجربه 42 ساله به همراه استفاده از دانش و فناوری روز است.
سپهری در تشریح تاریخچه مجموعه پویا، اظهار کرد: در سال 1358 گروه هماهنگ به عنوان هسته اولیه پویا، نخستین کامپیوتر ایرانی را طراحی و تولید کرد که برنده جایزه اول شورای عالی انفورماتیک کشور شد و در سال 1361 وارد پروژه طرح ماهواره شد و سپس شرکت پویا ثبت شد و شروع به کار کرد.
وی با اشاره به اینکه در دهه 60 شرکت پویا برای اولین بار در کشور، شعب یک بانک را مکانیزه کرد، افزود: در دهه 70 نیز تولید سامانه جامع ارزی، سامانه مدیریت رمز و اولین کارتخوان ایرانی توسط این شرکت انجام شد.
به گفته سپهری فعالیت این شرکت در دهه 80 نیز با طراحی سامانه پرداخت با کارت و سوییچ بانکی، سامانه جامع حسابهای بانکی، سامانه جامع مالی بانکی و تاسیس کارخانه دنبال شد. همچنین پیادهسازی و پشتیانی سامانههای عملیاتی 24 در 7 در بانکها توسط شرکت پویا محقق شد.
*سرمایهگذاری پویا روی هوش مصنوعی
سپهری با بیان اینکه شرکت پویا در دهه 90 روی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرد، افزود: تیم هوش مصنوعی را با جذب نخبگان دانشگاهی تشکیل دادیم و توانستیم محصولاتی در حوزه کشف تخلف در حوزه بانکی تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت پویا در ادامه به عملکرد پویا در دهه حاضر و طی سه سال اخیر پرداخت و گفت: در عرصه کسبوکار، مواردی همچون ارتقای سامانههای کاپا، دستان آزاد، امنسازی پایانههای بانکی و نرمافزار تشخیص چهره در سالهای اخیر محقق شده و در زمینه فناوری نیز ارتقای پلتفرمهای هوش مصنوعی و تداوم بهرهگیری از فناوریهای روز رقم خورده است.
سپهری در ادامه به معرفی مشتریان پویا پرداخت و گفت: بانکهای ملی، مسکن، رفاه، صادرات، ملت، سپه، تجارت و آینده از مشتریان این شرکت هستند که قدمت همکاری با این بانکها از 13 تا 37 سال است و این نشاندهنده ماندگاری مشتریان پویاست.
*محصولات مهم شرکت پویا
مدیرعامل شرکت پویا در بخش دیگری از نشست خبری ویژه این شرکت در فرابورس، محصولات مهم این شرکت را معرفی کرد و گفت: «سامانه جامع ارزی» به عنوان یک محصول دانشبنیان از مهمترین محصولات ماست که در سال 1372 برای اولین بار پیادهسازی شد و طی 30 سال گذشته تغییرات زیادی داشته و ارتقا یافته است. بزرگترین مشتری این سامانه، بانک ملی است.
به گفته وی «سامانه دانشبنیان سپرده متمرکز پویا» از دیگر سامانههای پویاست که برای مدیریت سپردههای بانکی مورد استفاده قرار میگیرد و برای بانک مسکن طراحی شده که از هر سه ایرانی، یک نفر مشتری این سامانه است.
سپهری «سامانه جامع مالی پویا» را یکی دیگر از محصولات پویا معرفی کرد و گفت: این سامانه، قابلیت پوشش تمامی فعالیتهای مالی در کل سطوح بانک را دارد و بزرگترین مشتری آن بانک ملت است. علاوه بر این سامانهها، تولید سامانههای دیگر برای بانکهای کشور نیز از سوی شرکت پویا انجام شده است.
سپهری در ادامه این نشست خبری به موضوع تحقیق و توسعه در شرکت پویا پرداخت و گفت: ما معتقدیم برای توسعه همواره به R&D نیاز داریم و 25 درصد از سود را به تحقیق و توسعه اختصاص میدهیم که برآیند آن، تولید محصولات جدید در آینده است.
*برنامههای آتی رپویا
مدیرعامل شرکت پویا با اشاره به اینکه علاوه بر تداوم و گسترش کار فعلی، افزایش سهم از بازار در حوزه فعالیتهای مرتبط از مهمترین برنامههای ماست، افزود: ورود به حوزه طراحی و تولید محصولات غیر بانکی، گسترش تولید محصولات بر پایه هوش مصنوعی و بانکداری دیجیتال از برنامههای آتی شرکت پویاست.
سپهری در همین زمینه افزود: ورود به بازار شرکتهای معتمد مالیاتی و حضور هر چه بیشتر در حوزه B2C از محورهای برنامههای توسعهای شرکت پویاست.
*وضعیت مالی و عملیاتی شرکت پویا
بهناز خلجی مدیر مالی شرکت پویا نیز در بخش دیگری از نشست خبری ویژه شرکت پویا درباره وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت، گفت: میانگین رشد درآمدهای عملیاتی در 5 سال گذشته بالغ بر 45 درصد بوده و حاشیه سود ناخالص نیز بیش از 60 درصد افزایش یافته است.
خلجی با بیان اینکه بهای تمام شده، 40 درصد از درآمدهای پویا را تشکیل میدهد، اظهار کرد: سود خالص پویا در 6 ماهه نخست 1403 بیش از 12 میلیارد تومان بوده است. البته اکثر درآمدهای پویا با توجه به ماهیت صنعت و قراردادهای شرکت در سهماهه پایانی سال محقق میشود.
مدیر مالی شرکت پویا رشد جمع داراییهای شرکت پویا در 5 سال گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: روند ثابت و نسبتهای سودآوری شرکت در چند سال گذشته حاکی از آن است که این شرکت عملکرد پایداری داشته است.
*جزئیات ارزشگذاری رپویا
میثم بلگوریان، مدیر خدمات مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان نماینده ارزشگذار سهام شرکت پویا با اشاره به اینکه بخش عمده درآمدهای عملیاتی شرکت ناشی از خدمات نرمافزاری است، گفت: در گزارش ارزشگذاری، نرخ تورم برای سال 1403 معادل 32 درصد در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ارزشگذاری این شرکت به 4 روش شامل روش سودهای تقسیمی، جریانهای نقدی، روش نسبی و خالص ارزش داراییها انجام شده است، افزود: پس از جمعبندی نهایی روشهای ارزشگذاری و وزن دهی به این روشها، ارزش شرکت پویا 802 میلیارد تومان و 2507 تومان به ازای هر سهم برآورد شده است.