*بررسی وضعیت و نیاز به نوسازی دو شرکت بزرگ صنعتی تبریز
نوسازی و بازسازی دو شرکت ماشینسازی و ریختهگری تبریز به عنوان دو قطب اساسی صنعت شمالغرب کشور، مدتی است در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفته است. علت انتخاب این واحدها، فرسودگی تجهیزات، مصرف بالای انرژی و کاهش بهرهوری عنوان شده است؛ مسئلهای که ادامه فعالیت اقتصادی این شرکتها را با چالشهای جدی روبرو کرده است.
*اقدامات صورتگرفته و برنامهریزی اجرایی
به گفته محمد داورزنی (مدیر مطالعات اقتصادی و همکاریهای بینالمللی ایدرو)، چهار کارگروه تخصصی در شرکت ماشینسازی تبریز تشکیل شده تا ضمن بازدید میدانی از شرکتهای ماشینسازی و ریختهگری، به ریشهیابی مسائل، تحلیل مشکلات و تدوین راهکارهای اجرایی بپردازند. نتایج این بازدیدها و بررسیهای کارشناسی، مبنای تصمیمگیری نهایی برای آغاز عملی طرح نوسازی قرار خواهد گرفت.
*تأمین مالی و اجرای طرح
پس از جمعبندی راهکارها و تعیین هزینههای دقیق بازسازی و نوسازی، شرکتها جزئیات هزینهها را به سازمان ایدرو ارائه میکنند. این سازمان نیز متعهد شده است با استفاده از منابع حاصل از مولدسازی داراییها، اعتبار لازم را تأمین کند تا طرح بدون توقف عملیاتی شود.
*زمان اجرایی شدن طرح و آینده پیشرو
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایدرو، در اسفندماه ۱۴۰۳ اعلام کرده بود اجرای عملی طرح نوسازی از ابتدای سال ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد. بر همین اساس، تا نهایت پنج ماه آینده با اتمام بررسیها و مشخصشدن دقیق فرآیندها، طرح وارد فاز اجرایی خواهد شد.
اجرای طرح نوسازی ماشینسازی و ریختهگری تبریز، با پایان بررسیهای کارشناسی و تأمین منابع مالی، نه تنها به رفع مشکلات بهرهوری و کاهش مصرف انرژی در این واحدها میانجامد؛ بلکه میتواند زمینهساز رونق مجدد صنایع و اشتغال در منطقه باشد.