فرشاد مقیمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، از رشد ۲۲ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده در فروردین ۱۴۰۴ خبر داد. وی همچنین به افزایش ۶۰۰ برابری مشارکت در طرحهای جایگزینی و رشد ۵۹ درصدی نوسازی تاکسیهای فرسوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.
*رشد چشمگیر اسقاط خودروهای فرسوده در فروردین ۱۴۰۴
فرشاد مقیمی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، از دستاوردهای قابلتوجه این سازمان در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد. وی اعلام کرد: «در فروردین ماه سال جاری، حدود ۱۷ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده که نسبت به ۱۴ هزار خودروی اسقاطشده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۲ درصدی را نشان میدهد.»
*افزایش ۶۰۰ برابری مشارکت در طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده
مقیمی با تأکید بر اهمیت نوسازی ناوگان حملونقل کشور، افزایش مشارکت در طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده را یکی از مهمترین دستاوردهای فروردین ماه امسال دانست و گفت: «میزان مشارکت در این طرحها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۶۰۰ برابر داشته است. ابلاغ آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و همکاری خودروسازان، نقش کلیدی در این دستاورد ایفا کردهاند.»
*رشد ۵۹ درصدی نوسازی تاکسیهای فرسوده
رئیس هیات عامل ایدرو به تحولات مثبت در حوزه نوسازی تاکسیهای فرسوده نیز اشاره کرد و افزود: «در فروردین ماه سال جاری، نوسازی تاکسیهای فرسوده با رشد چشمگیر ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.»
*تداوم روند مثبت با مشارکت تمام ذینفعان
مقیمی با ابراز امیدواری از تداوم این روند مثبت در سال جاری، اظهار داشت: «مشارکت همه ذینفعان، از خودروسازان گرفته تا سیاستگذاران، میتواند به تسریع فرآیند اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده کمک شایانی کند.»
**دستاوردهای ایدرو در فروردین ۱۴۰۴، از جمله رشد ۲۲ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده، افزایش ۶۰۰ برابری مشارکت در طرحهای جایگزینی و رشد ۵۹ درصدی نوسازی تاکسیهای فرسوده، نشاندهنده برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری مؤثر در راستای ساماندهی صنعت خودرو است. استفاده از آییننامههای قانونی و همراهی خودروسازان در این مسیر، نقش مهمی در تحقق این اهداف داشته است. تداوم این روند، علاوه بر کمک به کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، به بهبود کیفیت حملونقل عمومی و مدیریت کارآمد منابع انرژی کشور نیز کمک خواهد کرد. این رویکرد، الگویی مثبت در حوزه نوسازی و ساماندهی صنعت خودرو ایران به شمار میرود که در صورت مشارکت مؤثر تمام ذینفعان، میتواند بهبودهای بیشتری در سالهای آتی به همراه داشته باشد.