*آغاز نشست تخصصی با حضور صاحبنظران ملی و بینالمللی
نشست تخصصی “گوهرسنگها از معدن تا بازار؛ چالشها، موانع تولید و تجارت” روز گذشته همزمان با برگزاری دومین سمپوزیوم بینالمللی پژوهشگران فرآوری مواد معدنی، در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران واقع در کرج برگزار شد. این گردهمایی تخصصی با شرکت جمع گستردهای از اساتید دانشگاه، متخصصان صنعت گوهرسنگ، فعالان اقتصادی، نمایندگان نهادهای دولتی و صنعتی و همچنین مشارکت کارشناسان بینالمللی شکل گرفت و بستری برای تبادل تجربه و راهکار در مسیر ارتقای جایگاه ایران در صنعت گوهرسنگ شد.
*تاکید برندسازی، پیشنیاز حضور جهانی
در ابتدای نشست، سید ابومحمد هاشمی، مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، بر اهمیت برندسازی ملی بهعنوان رکن اصلی رقابت در بازارهای بینالمللی تاکید کرد و افزود: «تنها با اتکا به ظرفیتهای انسانی، دانشگاهی و فناورانه میتوانیم به جایگاه شایسته خود در این صنعت جهانی دست پیدا کنیم.» وی خواستار همکاری همهجانبه میان نهادهای متولی، بخش خصوصی و جامعه علمی برای دستیابی به توسعه پایدار، درآمدزایی مضاعف و افزایش ارزش افزوده محصولات گوهرسنگ ایران شد.
*ظرفیت بالای منابع معدنی استانها در توسعه صنعت
در ادامه، دکتر شهریار محمودی، مدرس دانشگاه خوارزمی، با تمرکز بر ظرفیتهای قابلتوجه استان کرمان در حوزه مواد معدنی و بهویژه گوهرسنگها، این استان را یک قطب کلیدی و طلایی برای رشد صنعت گوهرسنگ کشور عنوان کرد. وی بر بهرهبرداری هدفمند و اصولی از منابع موجود تأکید کرد تا زنجیره ارزش صنعت کاملتر و سهم بازار ایران افزوده شود.
*فناوری و بهسازی، کلید رقابت جهانی
دکتر مبشر منصور، مدرس دانشگاه استانبول، به نقش بهسازی گوهرسنگها به ویژه الماس پرداخت و گفت: «ارتقاء جایگاه ایران در بازار گوهرسنگ مستلزم نوآوری فناورانه و تسلط بر دانش فنی روز دنیاست.» وی توسعه فناوریهای نوین فرآوری و تجهیز آزمایشگاهها را برای کسب سهم بزرگتر از بازارهای صادراتی لازم دانست.
*کیفیت تراش و استانداردهای جهانی؛ نقش آفرینان اصلی صادرات
در محور دیگری، دکتر امیر سعادتدوست از دانشگاه و فعال بخش خصوصی، تأثیر کیفیت تراش و انطباق با استانداردهای بینالمللی را عامل تعیینکننده جهت افزایش ارزش و صادرات محصولات دانست. وی تأکید کرد: «رعایت معیارهای جهانی نه تنها موجب رشد ارزش افزوده گوهرسنگها، بلکه بر جایگاه ایران در تجارت جهانی این صنعت خواهد افزود.»
*تمرکز راهبردی بر فیروزه نیشابور
دکتر حامد فضلیانی، مدرس دانشگاه نیشابور، با اشاره به اهمیت راهبردی فیروزه این منطقه بهعنوان نماد ملی ایران، خواستار توسعه فرآیندهای بهسازی و تقویت برند این گوهرسنگ در بازارهای بینالمللی شد. او فیروزه نیشابور را پل ارتباطی قدرتمند ایران با بازارهای جهانی دانست.
*استانداردسازی آموزشی؛ زیرساخت تربیت نیروی متخصص
دکتر بیژن اعتمادی، مدرس دانشگاه شیراز، ضمن تاکید بر ضرورت تدوین استانداردهای آموزشی برای گوهرسنگها، یادآور شد: «آموزش تخصصی و تربیت نیروی ماهر، پیشنیاز توسعه پایدار و بهرهگیری از ظرفیتهای بالقوه صنعت گوهرسنگ است.»
*شبکهسازی و توسعه بازار؛ راهکار مقابله با خلأ بازار
دکتر برزو سالک، فعال اقتصادی، بر لزوم ایجاد شبکههای تخصصی، هدایت بازارهای هدف و تشکیل زنجیره ارزش پرقدرت برای رشد صنعت گوهرسنگ تاکید کرد. وی افزود: «ارتباط موثر میان بخشهای مختلف زنجیره باعث شناسایی فرصتهای نوآورانه و تقویت صادرات خواهد شد.»
*ظرفیت پیشرفته آزمایشگاههای مرکز
در آخرین بخش نشست، دکتر بهروز کریمی، مدیر آزمایشگاههای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، توانمندیهای آزمایشگاههای گوهرشناسی این مرکز را معرفی کرد و اظهار داشت: «اجرای پروژههای متعدد شناسایی و ارزیابی گوهرسنگها و آمادگی کامل برای همکاریهای پژوهشی و فناورانه با فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران، از نقاط قوت این مرکز است.»
*تقویت همافزایی علمی-صنعتی و آینده روشن صنعت گوهرسنگ
این نشست در راستای ایجاد همافزایی علمی، اجرایی و صنعتی میان ذینفعان برگزار شد تا مسیر ارتقای سهم ایران در بازار جهانی گوهرسنگ هموارتر شود. مشارکت جدی دانشگاهیان و فعالان بازار چشمانداز روشنی برای رشد صادرات، ارزآوری و رقابتپذیری این صنعت در پی خواهد داشت.
***
نشست تخصصی “گوهرسنگها از معدن تا بازار” را باید نقطه عطفی در مسیر توسعه همهجانبه صنعت گوهرسنگ ایران دانست. تاکید بر ارکان کلیدی نظیر برندسازی ملی، استانداردسازی کیفی، تمرکز بر فناوریهای پیشرفته و ایجاد شبکه پیوسته میان بخشهای علمی و صنعتی، روند حرکت به سوی جایگاه شایسته در تجارت جهانی را تسریع میکند. فرصتهای کمنظیر فیروزه نیشابور، ظرفیتهای معدنی استانها و توانمندی فنی کشور، نقشه راه آینده صنعت گوهرسنگ ایران را ترسیم کرده است. حمایت زیرساختی و اجرایی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، بستر مناسبی برای تحقیق، تولید، فرآوری و صادرات پیشرفته در این حوزه مهیا ساخته و نویددهنده تحولات اساسی برای کسب سهم بزرگتر از بازارهای بینالمللی خواهد بود.