استراتژی جدید فولاد سنگان؛ سودآوری بیشتر با انرژی بهینه و صادرات هدفمند

*رشد سودآوری با وجود چالش‌های گسترده

مدیرعامل فولاد سنگان با تأکید بر شرایط دشوار تولید در کشور گفت: علیرغم افزایش هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و قیمت مواد اولیه، شرکت موفق شده است سودآوری خود را در سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش دهد. این موفقیت با بهره‌گیری از ظرفیت اسمی تولید و مدیریت بهینه توقفات تولید به‌دست آمده است.

*هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل، مانع بزرگ سرمایه‌گذاری در شرق کشور

علی امرائی یکی از موانع اساسی توسعه صنعت در شرق کشور را هزینه‌ بالای حمل‌ونقل دانست. به گفته او، نرخ حمل از خواف به بندرعباس بالغ بر ۲۵ دلار است و همین مقدار نیز برای ارسال به چین پرداخت می‌شود. این رقم، در برخی موارد از قیمت خود سنگ بیشتر است و موجب تضعیف نرخ بازگشت سرمایه و کاهش انگیزه سهام‌داران برای سرمایه‌گذاری شده است.

*حمل ریلی؛ نسخه نجات صنعت فولاد

امرائی راهکار حل مشکل حمل‌ونقل را توسعه خطوط ریلی اعلام کرد. وی یادآور شد که طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ۲۶ هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود داشته باشد، اما آمار فعلی بین ۱۵ تا ۱۸ هزار کیلومتر است. با اشاره به تولید ۲۰ میلیون تن محصول در منطقه و ظرفیت محدود ریلی موجود (۸ میلیون تن)، خواستار ایجاد مسیر ریلی خواف-بافق برای تأمین ظرفیت حمل آینده شد.

*هزینه‌های انرژی و کاهش حاشیه سود

وی درباره تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر سودآوری شرکت‌ها هشدار داد و اعلام کرد که هزینه حمل کنسانتره تا ۲ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده است، رقمی که پیش از گرانی گازوئیل محاسبه شده و احتمالاً با افزایش نرخ سوخت، بیشتر نیز خواهد شد. به گفته او، این روند نه تنها حاشیه سود را تحت فشار قرار می‌دهد، بلکه انگیزه سرمایه‌گذاری برای آینده را نیز تضعیف می‌کند.

*افق صادراتی مبهم به دلیل چندنرخی بودن ارز

امرائی با اشاره به اینکه تمام محصولات شرکت به فولاد مبارکه تحویل داده می‌شود، گفت: در شرایط قطع برق یا گاز، شرکت ناچار به صادرات می‌شود، اما اختلاف زیاد بین نرخ دلار سامانه‌ای و بازار آزاد، سود صادرات را از بین می‌برد. وی اختلاف ۳۷ هزار تومانی بین دلار ۶۷ هزار تومانی سامانه‌ای و نرخ ۱۰۴ هزار تومانی بازار را مصداقی از این معضل عنوان کرد.

*چشم‌انداز جهانی فولاد و ضرورت تمرکز بر آلیاژها

مدیرعامل فولاد سنگان با تکیه بر مطالعات جهانی، آینده روشنی برای فولاد خام متصور نیست و بر تولید فولادهای آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر تأکید کرد. وی دلیل این تغییر را کاهش سرانه مصرف فولاد در صنایع مختلف نظیر خودروسازی و ساختمان‌سازی دانست که به سمت سبک‌سازی حرکت می‌کنند.

*استراتژی منطقه‌ای در توسعه تولیدات

امرائی گفت: فولاد سنگان توسعه‌های خود را در چارچوب استراتژی کلان گروه فولاد مبارکه و با درنظر گرفتن نیازهای منطقه‌ای پیش می‌برد. او تأکید کرد که توسعه بی‌رویه در دستور کار نیست و تمامی طرح‌های توسعه‌ای بر اساس مطالعات اقتصادی و آینده بازار هدف‌گذاری می‌شوند.

*زنجیره تولید، وابسته به موافقت سهام‌داران

در پاسخ به سؤالی درباره تکمیل زنجیره تولید در استان، امرائی توضیح داد که مواد اولیه این شرکت به‌طور کامل در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌گیرد و فعلاً امکان توسعه زنجیره در منطقه وجود ندارد، مگر آنکه توجیه اقتصادی برای سهام‌داران محرز شده و مورد توافق قرار گیرد.

*پیشگامی فولاد سنگان در بهینه‌سازی مصرف انرژی

امرائی از مشارکت فعال شرکت در پویش ملی بهینه‌سازی مصرف انرژی و گاز خبر داد و گفت: فولاد سنگان با خرید بخاری‌های با راندمان بالا، موفق به کاهش مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی شده است. وی در عین حال هشدار داد که نباید با برجسته‌سازی ناترازی انرژی، آرامش روانی جامعه را مختل کرد و تأکید کرد که راهکار ناترازی، کاهش مصرف است، نه ایجاد هراس.

***

گزارش حاضر از سخنان مدیرعامل فولاد سنگان، علی امرائی، نشان می‌دهد که این شرکت، با وجود فشارهای ساختاری بر بخش انرژی، حمل‌ونقل و سیاست‌های ارزی، توانسته است مسیر پایداری را برای تداوم سودآوری خود در پیش بگیرد. با این حال، چالش‌هایی همچون ناترازی شبکه ریلی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و چندنرخی بودن ارز، همچنان تهدیدی برای آینده سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد شرق کشور محسوب می‌شود. تمرکز استراتژیک بر تولید فولادهای آلیاژی و مشارکت در طرح‌های ملی بهینه‌سازی انرژی می‌تواند چشم‌اندازی پایدارتر برای شرکت و منطقه فراهم آورد، به شرطی که سیاست‌گذاران نیز در حوزه زیرساخت و تثبیت ارزی، نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

 

Related posts

فولاد در کف قیمتی

عقب‌نشینی سنگین بورس: سقوط 60302 واحدی شاخص کل با فشار فروش لیدرها

افت شاخص‌ها در فرابورس؛ سایه سنگین فروشندگان بر بازار ۱۷ خرداد