ریل‌گذاری راه‌آهن شهرکرد؛ اتصال جدید با ریل ملی ذوب‌ آهن اصفهان

*دیدار استاندار چهارمحال و بختیاری با مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان

جعفر مردانی، استاندار چهارمحال و بختیاری، روز شنبه 10 خردادماه همراه با هیئت همراه در ذوب‌آهن اصفهان با سید اردشیر افضلی، مدیرعامل این مجتمع صنعتی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار با محوریت تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن شهرکرد و تأمین ریل مورد نیاز این پروژه ملی برگزار شد.

*پیشرفت 50 درصدی پروژه راه‌آهن شهرکرد

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سابقه طولانی‌مدت تلاش برای اتصال این استان به شبکه ریلی کشور اعلام کرد که در حوزه زیرساخت حدود 80 درصد و در بخش ایستگاه‌ها نزدیک به 40 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است. وی تأکید کرد که در مجموع پروژه احداث خط‌آهن حسن‌آباد مبارکه به شهرکرد، به پیشرفت 50 درصدی رسیده است.

*تأمین 11 هزار و 200 تن ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان

مردانی از نتایج پیگیری‌های انجام‌شده در سطح ملی خبر داد و گفت: در پی سفر هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به استان و جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد با تأمین 11 هزار و 200 تن ریل توسط ذوب‌آهن، ریل‌گذاری راه آهن شهرکرد از نیمه دوم خرداد آغاز شود.

*آغاز ارسال 2 هزار تن ریل از یکشنبه

استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که در دیدار با مهندس افضلی مقرر شد از روز یکشنبه 2 هزار تن ریل بارگیری و ارسال شود. وی از مدیرعامل و همکاران ذوب‌آهن اصفهان بابت این همکاری صمیمانه تشکر کرد و این اقدام را گامی مهم در تسریع اجرای پروژه دانست.

*تعهد ذوب‌آهن اصفهان به تولید ریل ملی

سید اردشیر افضلی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، با تأکید بر نقش این شرکت در تأمین ریل مورد نیاز پروژه‌های ملی گفت: ذوب‌آهن متعهد به تولید ریل برای پروژه های خط آهن کشور است و اکنون مقرر شد ریل مسیر مبارکه به شهرکرد تامین شود. وی افزود که با هماهنگی انجام‌شده با مدیریت زیرساخت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، مقرر شد که ریل شهرکرد در اولویت قرار گیرد.

*مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی ریل ملی

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تأکید کرد که تولید و استفاده از ریل ملی نه‌تنها هزینه‌های حمل‌ونقل کشور را کاهش می‌دهد، بلکه تأثیر بسزایی در کاهش آلایندگی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل پاک دارد. این رویکرد نشان‌دهنده تعهد ذوب‌آهن اصفهان به توسعه پایدار و حمایت از پروژه‌های ملی است.

*ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری

افضلی با اشاره به ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، علاوه بر مترو، خطوط تراموا در سطح شهر فعال است. وی تأکید کرد که ایران نیز باید به‌سمت گسترش چنین زیرساخت‌هایی حرکت کند تا بتواند آلودگی را از شهرها دور کرده و حمل‌ونقل عمومی کارآمد و پایدار را در کشور نهادینه کند.

*مشخصات پروژه راه‌آهن شهرکرد

چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌هایی است که هنوز به خط ریلی سراسری کشور متصل نشده است. برای رفع این کمبود، پروژه احداث خط‌آهن به طول 90 کیلومتر از ایستگاه حسن‌آباد مبارکه تا شهرکرد در حال اجراست که به بیش از 11 هزار تن ریل نیاز دارد. این پروژه پس از تکمیل، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان ایفا خواهد کرد.

*اهمیت استراتژیک اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی

اتصال چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور، علاوه بر تسهیل حمل‌ونقل مسافر و کالا، می‌تواند نقش مؤثری در توسعه گردشگری، کشاورزی و صنایع این استان ایفا کند. این پروژه همچنین زمینه‌ساز کاهش ترافیک جاده‌ای و بهبود ایمنی حمل‌ونقل در منطقه خواهد بود.

***

آغاز ریل‌گذاری پروژه راه‌آهن شهرکرد با تأمین ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان، نمونه‌ای از همکاری مؤثر بین دولت و بخش صنعتی کشور محسوب می‌شود. این پروژه که با 50 درصد پیشرفت فیزیکی وارد مرحله حساس ریل‌گذاری می‌شود، نشان‌دهنده تعهد جدی مسئولان برای تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است. تأمین 11 هزار و 200 تن ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان، علاوه بر حمایت از صنعت داخلی، گامی مهم در جهت خودکفایی کشور در تولید تجهیزات ریلی محسوب می‌شود. این همکاری می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های ملی باشد و نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای صنایع داخلی در پشتیبانی از پروژه‌های زیرساختی کشور است. تکمیل این پروژه نه‌تنها چهارمحال و بختیاری را به شبکه ریلی کشور متصل خواهد کرد، بلکه گامی مهم در جهت توسعه متوازن منطقه‌ای و بهره‌گیری از مزایای حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

 

Related posts

فولاد مبارکه: راهبری تامین ورق خودرو با ۶۳ درصد فروش و محصولات پیشرفته

رکورد معاملاتی جدید و ثبت ارزش معاملات برتر فولاد مبارکه در بازار سهام تهران 11 خرداد 1404

شاخص بورس تهران 11 خرداد با 3.1 میلیون واحد و فولاد مبارکه در کانون توجه