*حضور مؤثر در بیستمین نمایشگاه بینالمللی
گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو که از ۸ تا ۱۱ خردادماه در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، حضوری فعال و مؤثر داشت. این نمایشگاه با حضور مشاور اقتصادی رئیسجمهوری، مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، رئیس و اعضای انجمن قطعهسازان و انجمن لوازمیدکی و نمایندگان خودروسازی برخی از شرکتهای خارجی افتتاح شد. این رویداد مهم صنعتی، بستری مناسب برای نمایش دستاوردها و ظرفیتهای تولیدی گروه فولاد مبارکه فراهم کرد و فرصت ارزشمندی برای تعامل با مخاطبان داخلی و خارجی ایجاد نمود.
*حضور بینالمللی گسترده و تنوع جغرافیایی
در این نمایشگاه شرکتهایی از ایران، فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان حضور داشتند که فرصتی مهم برای ارزیابی چشماندازها در بخشهای مربوط به خودرو، افزایش صادرات تولیدات داخلی، حفظ سهم بازار ایران در معاملات خارجی و ایجاد ارتباطات تجاری بلندمدت فراهم کرد. این تنوع جغرافیایی نشاندهنده اهمیت بینالمللی نمایشگاه و جذابیت بازار ایران برای سرمایهگذاران و تولیدکنندگان خارجی است. حضور شرکتهای معتبر از کشورهای مختلف، زمینهای مناسب برای انتقال فناوری، تبادل تجربیات و ایجاد مشارکتهای راهبردی فراهم میکند.
*برگزاری پنل تخصصی ظرفیتهای فنی
پنل تخصصی ظرفیتهای فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه جهت تولید ورقهای باکیفیت خودرویی با حضور علیرضا مولویزاده مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه، محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه و آرش حاجیپور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در نخستین روز نمایشگاه در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد. این پنل تخصصی فرصتی ارزشمند برای ارائه دستاوردها، بحث و تبادل نظر با متخصصان صنعت و آشنایی مخاطبان با قابلیتهای فنی و تولیدی گروه فولاد مبارکه فراهم کرد.
*استراتژی ارتقای ایمنی سرنشینان و تحول صنعت
علیرضا مولویزاده مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه تأکید کرد که در حال حاضر، تمرکز اصلی بر صنعت خودرو است، زیرا با تغییر رویکرد بازار و جایگزینی خودروهای قدیمی با مدلهای جدید، نیازهای مشتریان نیز تغییر یافته است. وی اعلام کرد که فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش کرده همگام با نیازهای بازار، جهتگیری خود را از محصولات تجاری به سمت تولید محصولات خاص و پیشرفته موردنیاز خودروسازان تغییر دهد. این تحول استراتژیک نشاندهنده درک عمیق مدیریت فولاد مبارکه از تغییرات بازار و نیازهای آینده صنعت خودروسازی است.
*توسعه زیرساختهای تولیدی و سرمایهگذاریهای راهبردی
مولویزاده از ایجاد زیرساختهایی در واحدهای مختلف فولادسازی، مانند نورد گرم، نورد سرد، شرکت فولاد و نورد سبا و ورقخودرو چهارمحالوبختیاری خبر داد. وی اعلام کرد که بهعنوان نمونه، اخیراً خط تولید فولادهای فوقکششی راهاندازی شده است که ظرفیت تولید این نوع ورقها را افزایش میدهد و انتظار میرود امسال بخش دوم آن که تجهیز RH این خط است نیز بهرهبرداری شود. این سرمایهگذاریهای گسترده نشاندهنده تعهد بلندمدت گروه فولاد مبارکه به توسعه فناوری و ارتقای ظرفیتهای تولیدی است.
*تولید فولادهای ویژه برای ایمنی و عملکرد بهتر
مدیر متالورژی فولاد مبارکه از تولید گریدهای میکروآلیاژی با سطح بالا در شرکت فولاد و نورد سبا و نورد گرم فولاد مبارکه خبر داد که هم نیازهای داخلی و هم بازارهای خارجی را برآورده میکند. وی تصریح کرد که در حوزه خودرو، فولادهای خاصی مانند فولادهای بکارنینگ و فولادهای دوفازی، در فولاد مبارکه برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شدهاند. استحکام این فولادها پس از فرمدهی و پخت در دمای ۱۷۰ درجه، به حدود ۵۰ تا ۶۰ مگاپاسکال میرسد که باعث افزایش ایمنی سرنشینان میشود. این فناوری در خودروهای جدید مانند تارا و شاهین بهکار رفته است.
*رکورد ۹۰ درصد تأمین ورقهای بدنه خودرو
مولویزاده در خصوص سهم فولاد مبارکه در تولید ورقهای صنعت خودروی کشور تصریح کرد: «سهم تولید فولاد مبارکه در ورقهای بدنه خودرو بسیار قابلتوجه است؛ بهطوریکه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این محصولات داخلی است.» وی افزود که با توجه به تغییر در نوع خودروهای تولیدی شرکتهای خودروساز مانند ایرانخودرو و سایپا، نیاز است فولادهای خاص و متناسب با نوع خودروهای آینده تولید شود. در حال حاضر، محدودیت اصلی شرکت در ظرفیت تولید است، نه توان فنی. این آمار قابل توجه نشاندهنده جایگاه برجسته فولاد مبارکه در زنجیره تأمین صنعت خودروسازی کشور است.
*تولید ۱۰ گرید ویژه جدید و برنامههای آینده
مدیر متالورژی فولاد مبارکه اعلام کرد که در ۲ سال اخیر، حدود ۱۰ نوع گرید ویژه برای خودروسازان تولید شده است. برنامههای سال جاری شامل تولید چندین گرید جدید در حوزه فولادهای عملیات حرارتی، استحکام بالا، فرمپذیری و ساختارهای فریدی است. این دستاورد نشاندهنده توانایی بالای تیم تحقیق و توسعه فولاد مبارکه در طراحی و تولید محصولات تخصصی متناسب با نیازهای خاص صنعت خودروسازی است.
*برنامههای توسعهای آینده و سرمایهگذاریهای جدید
مولویزاده اضافه کرد که فولاد مبارکه سعی دارد با توسعه خطوط تولید مانند نورد گرم شماره ۲، نورد سرد شماره ۲ و گالوانیزه شماره ۲، همگام با پیشرفتهای صنعت خودرو، محصولات خاص و موردنیاز این صنعت را تأمین کند. وی گفت که همچنین فولاد مبارکه در حال برنامهریزی برای توسعه طرحها و محصولات جدید است تا بتواند نقش مؤثری در تأمین نیازهای روبهرشد صنعت خودروسازی ایفا کند. این برنامههای توسعهای نشاندهنده نگاه آیندهنگر و راهبردی مدیریت فولاد مبارکه است.
*تمرکز بر کیفیت و کاهش ضخامت با افزایش استحکام
محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه تشریح کرد که در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه بر کیفیت و کاهش ضخامت ورقهای فولادی تمرکز دارند که این کاهش ضخامت همزمان با افزایش استحکام است تا هم مصرف سوخت خودروها کاهش یابد و هم ایمنی سرنشینان تضمین شود. این رویکرد نشاندهنده درک صحیح از نیازهای مدرن صنعت خودروسازی است که به دنبال تولید خودروهای سبکتر، ایمنتر و کممصرفتر است.
*اهمیت دانش فنی در تولید محصولات پیشرفته
استکی تأکید کرد که دانش فنی تجمیعشده طی سالها در تولید گریدهای جدید فولاد نقش مهمی دارد و تولید گریدهای جدید نیازمند تنظیمات حساس و استراتژیک در خط تولید است. خودروسازان نیز به این امر توجه دارند و به دنبال ورقهای سبک با استحکام بالا هستند. وی در ادامه با بیان اینکه دانش فنی تجمیعشده طی سالها در تولید گریدهای جدید فولاد نقش مهمی دارد، گفت که این دانش فنی حاصل سالها تجربه و تحقیق است.
*پروژههای توسعهای نورد سرد ۲ و اهداف بلندمدت
مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه به طرحهای توسعهای شرکت اشاره کرد و گفت که هدف طرحهای توسعهای تولید محصولات ویژه و پیشرفته است، ازجمله پروژههای مرتبط با خط نورد سرد ۲ که خط اسیدشویی، تاندم، آنیل پیوسته و گالوانیزه را شامل میشود. این پروژهها در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسند و نقش مهمی در نزدیکتر شدن به اهداف تولید محصولات خاص دارند. استکی اضافه کرد که فولاد مبارکه در حال حاضر نیازهای خودروسازان داخلی را پاسخ میدهد، اما همیشه جای توسعه و بهبود وجود دارد.
*برنامهریزی برای نیازهای ۱۰ سال آینده
استکی همچنین بر تمرکز پروژههای توسعه بر تولید محصولات ویژه و پاسخگویی به نیازهای بلندمدت کشور تأکید کرد و گفت که برنامههای آینده باید نیازهای ۱۰ سال آینده صنعت خودرو و بازار داخلی را برآورده سازد. این پروژهها با همکاری تیمهای تخصصی و با توجه به نقشه راه بلندمدت تدوین شدهاند تا بتوانند نقش مؤثری در توسعه صنعت فولاد و خودرو در کشور ایفا کنند. این نگاه بلندمدت نشاندهنده برنامهریزی استراتژیک و آیندهنگری مدیریت فولاد مبارکه است.
*پیشرفتهای فولاد و نورد سبا در فناوری CSP
آرش حاجیپور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا اعلام کرد که شرکت فولاد و نورد سبا کارخانهای مدرن و پیشرفته در کشور است که با بهرهگیری از فناوری جدید خط CSP (Continuous Casting and Rolling) قادر است فولادهای پر استحکام و آلیاژی تولید کند که مزایای متعددی دارد، ازجمله کاهش جدایش ناشی از ضخامت کمتر ورقها، کاهش مصرف انرژی به دلیل پیوستگی خط تولید و تولید فولادهای تمیز باکیفیت بالا. این فناوری پیشرفته نشاندهنده تعهد گروه فولاد مبارکه به استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری در صنعت فولادسازی است.
*تولید گریدهای خودرویی بومی و کاهش وابستگی
حاجیپور تصریح کرد که در شرکت فولاد و نورد سبا برنامهریزی مشخصی برای بازارهای هدف، بهویژه صنعت خودروسازی، تعیین شده است. این صنعت از نظر ایمنی، محیطزیست و مصرف انرژی تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. از اینرو فولاد و نورد سبا برنامهریزی کرده تا گریدهای خودرویی تولید کند که تاکنون در کشور تولید نشده و بیشتر از طریق واردات تأمین میشده است. این گریدها از خانواده فولادهای پراستحکام و دوفازی است که دانش و فناوری خاص خود را دارند و کشورهای صادرکننده به ایران تمایلی به انتقال این فناوری ندارند؛ بنابراین توسعه داخلی این فناوریها اهمیت ویژهای دارد.
*سرمایهگذاری بر ارتقای فناوری و مهارت کارکنان
مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا تصریح کرد که برای رسیدن به این هدف، بر ارتقای فناوری تجهیزات و مهارت کارکنان سرمایهگذاری کردهاند. با بهرهگیری از پروژههای مشترک با دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان داخلی، توانستند دانش فنی لازم را با کمترین وابستگی به دانش خارجی کسب کنند. این تلاشها منجر به تولید بیش از ۷۵ گرید فولاد تا سال ۱۴۰۰ شده که بسیاری از آنها برای صنعت خودرو و نیازهای روز دنیا طراحی شدهاند. این رویکرد نشاندهنده تعهد به توسعه دانش بومی و کاهش وابستگی فناوری است.
*تولید ورقهای ایمنی بالا و فناوری جذب انرژی
حاجیپور تأکید کرد که شرکت فولاد و نورد سبا توانسته است در حوزه خودرو، ورقهای مقاوم و با ایمنی بالا تولید کند که در طراحیهای خودروهای مدرن، مخصوصاً در بخشهایی مانند سپرها و قفس سرنشین، کاربرد دارند. این ورقها بهگونهای طراحی شدهاند که در تصادفها انرژی ضربه را جذب و توزیع میکنند، بهطوریکه سرنشینان در داخل خودرو در امان بمانند. این فناوریها که در خودروهای روز دنیا و برندهای معتبر اروپایی و آلمانی استفاده میشوند، در حال حاضر در کشور تولید میشوند و کار بر روی آنها در پروژههای تحقیقاتی و توسعهای ادامه دارد.
*آغاز تولید انبوه ورق گالوانیزه MC
حمید شجاعی مدیرعامل شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری در حاشیه برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد که این شرکت با آغاز تولید ورق گالوانیزه باکیفیت MC، گام بلندی در تحول صنعت خودروسازی ایران برداشته و به دنبال تأمین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی به واردات است. وی تصریح کرد که تولید آزمایشی ورق گالوانیزه گرید MC در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و نتایج مثبت تستهای انجامشده نشاندهنده توانایی این شرکت در تأمین نیازهای خودروسازان داخلی است. ضمن اینکه با اجرای طرح بهینهسازی خط تولید، این شرکت تولید انبوه ورقهای گالوانیزه گرید MC را انجام داده است.
*ویژگیهای منحصربهفرد ورق MC
شجاعی توضیح داد که ورق گالوانیزه باکیفیت MC، بهتازگی بهعنوان یک محصول جدید در این شرکت تولید شده است که به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد خود، میتواند تأثیر بسزایی در تحول صنعت خودروسازی ایران داشته باشد. ورق فولادی MC، ورق با کیفیت بالا و سطح گل ریز (Micro-Crater) است که در ساخت بدنه خودرو و سایر کاربردهایی که به کیفیت سطح و قابلیت رنگآمیزی نیاز دارند، استفاده میشود. این نوع ورقها معمولاً از نوع ورقهای گالوانیزه هستند و رنگ سطح آنها خاکستری مات است.
*مزایای کیفی ورقهای تولیدی
مدیرعامل شرکت ورقخودرو چهارمحال و بختیاری افزود که ورقهای تولیدی ورقخودرو چهارمحال و بختیاری از استحکام بالا، جوشپذیری مناسب و مقاومت در برابر خوردگی برخوردارند و به همین دلیل، کیفیت بالایی دارند. وی همچنین به اهمیت وزن بدنه خودرو اشاره کرد و گفت که حدود ۴۰ درصد از وزن یک خودرو به بدنه آن مربوط میشود. شجاعی تأکید کرد که شرکت ورقخودرو در تولید ورقهای گالوانیزه، بالاترین استانداردها را رعایت میکند و این ورقها به دلیل کیفیت سطح بالا و مقاومت در برابر ضربه و خوردگی، برای استفاده در بدنه خودروها مناسب است.
*رویکرد بومیسازی و کاهش واردات
شجاعی به رویکرد ارتقای کیفیت و بومیسازی تکنولوژی تولید محصولات ویژه گالوانیزه اشاره کرد و گفت که این اقدامات میتواند خودروسازان کشور را از واردات ورق MC بینیاز کند. وی همچنین بر دستیابی به ظرفیت اسمی تولید ورق فولادی مطابق با استانداردهای بینالمللی تأکید کرد و این هدف را گامی مؤثر در جهت افزایش صادرات شرکت ورقخودرو دانست. این رویکرد نشاندهنده تعهد به خودکفایی و توسعه صادرات است.
*حضور ۷۰۰ غرفه و مشارکت گسترده
صدیف بیکزاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در بیستمین دوره نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو، حدود ۷۰۰ غرفه برگزار شده که از این تعداد، حدود ۴۰ درصد متعلق به شرکتهای خارجی از کشورهای مختلف است. این نمایشگاه فضایی رقابتی ایجاد کرده است که در آن شرکتکنندگان میتوانند از آخرین فناوریهای روز دنیا در حوزه قطعات و لوازم خودرو مطلع شوند. بسیاری از واحدهای خودروسازی داخلی نیازهای خود در زمینه تولید قطعات را اعلام کردهاند و استارتآپهای دانشبنیان نیز در این نمایشگاه حضور دارند تا بتوانند جایگزین واردات قطعات خارجی شوند و تولید داخلی را توسعه دهند.
*اهمیت صنعت خودروسازی در اقتصاد ملی
بر اساس گزارشها، صنعت خودروسازی ایران سومین صنعت فعال کشور پس از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی شناخته میشود و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار کشور (در حدود ۷۰۰ هزار نفر) را به خود اختصاص داده است. این آمار نشاندهنده اهمیت راهبردی صنعت خودروسازی در اقتصاد کشور و نقش آن در اشتغالزایی است. توسعه این صنعت میتواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر رشد اقتصادی و کاهش بیکاری داشته باشد.
*آمار واردات قطعات یدکی و فرصتهای تجاری
طبق گزارشهای ثبتشده، بیش از ۵۸ درصد از واردات کل کشور مربوط به قطعات یدکی خودرو است و شرکتهایی از چین، ترکیه، امارات متحده عربی، آذربایجان، افغانستان و عراق در زمینه صادرات و واردات با ایران همکاری دارند. این آمار نشاندهنده حجم بالای تجارت در این بخش و فرصتهای موجود برای توسعه تولید داخلی و جایگزینی واردات است. همچنین نشاندهنده پتانسیال بالای صادرات به کشورهای همسایه و منطقه است.
*تمرکز بر مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان
در این دوره از نمایشگاه تمرکز ویژهای بر مشارکت بخش خصوصی، شرکتهای دانشبنیان و ایجاد پیوند مؤثر میان دولت و صنعت صورت گرفته است. این سیاستها در قالب جلسات تخصصی با حضور نمایندگان کلیدی این حوزه تدوین شدهاند. این رویکرد نشاندهنده تغییر نگاه به سمت اقتصاد دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی برای توسعه صنعت است.
***
حضور گروه فولاد مبارکه در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو نشاندهنده جایگاه برجسته این گروه در صنعت خودروسازی کشور است. رکورد ۹۰ درصد تأمین ورقهای بدنه خودرو، تولید ۱۰ گرید ویژه جدید در دو سال اخیر و تولید بیش از ۷۵ گرید فولاد در شرکت فولاد و نورد سبا، نشاندهنده توانمندیهای فنی و تولیدی بالای این گروه است. توسعه فناوریهای نوین مانند فولادهای بکارنینگ و دوفازی برای افزایش ایمنی، راهاندازی خط تولید فولادهای فوقکششی و آغاز تولید انبوه ورق گالوانیزه MC، نشاندهنده تعهد این گروه به نوآوری و پاسخگویی به نیازهای روز صنعت خودرو است. حضور ۷۰۰ غرفه با ۴۰ درصد شرکتکنندگان خارجی از ۱۰ کشور، اهمیت این نمایشگاه را در ایجاد فرصتهای تجاری و انتقال فناوری نشان میدهد. این دستاوردها در حالی محقق شده که صنعت خودروسازی ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۴ درصد از نیروی کار کشور را به خود اختصاص داده است. سرمایهگذاریهای گسترده در توسعه خطوط تولید، همکاری با دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، و تمرکز بر بومیسازی فناوری، نشاندهنده رویکرد راهبردی و آیندهنگر گروه فولاد مبارکه است که میتواند نقش مهمی در توسعه صنعت خودروسازی کشور و کاهش وابستگی به واردات ایفا کند.