اعلام راهبرد “سال شعب” در بانک اقتصادنوین با هدف تحول در عملکرد
حسن مونسان، معاون بانکداری خرد بانک اقتصادنوین، در جلسهای که به منظور بررسی عملکرد شعب برگزار شد، سال جاری را به عنوان “سال شعب” معرفی کرد. وی تصریح نمود که این نامگذاری نشاندهنده یک رویکرد مدیریتی جدید است که در آن اختیارات شعب به منظور بهینهسازی شاخصهای عملکردی افزایش یافته است. انتظار مدیریت ارشد بانک این است که با اجرای این راهبرد، تمام شعب بانک در آیندهای نزدیک به وضعیت مطلوب و پایدار دست یابند.
اولویتهای کلیدی: کاهش مطالبات و جذب منابع
معاون بانکداری خرد با تشریح جزئیات این برنامه، اظهار کرد که شاخصهایی حیاتی مانند کاهش مطالبات غیرجاری و همچنین جذب هدفمند منابع در اولویت اصلی عملکرد شعب طی سال جاری قرار گرفته است. او افزود که برای تحقق این اهداف، کارگروههای تخصصی تشکیل شده است. این کارگروهها وظیفه دارند به طور مستمر فعالیتهای شعب را در همه حوزهها پایش کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را به صورت دقیق مشخص نمایند.
رویکرد مشتریمحور و معرفی محصولات رقابتی
مونسان بر لزوم “پرستاری از مشتریان” به عنوان یک اصل بنیادین در شعب تأکید کرد. وی گفت هر شعبه باید با توجه به اقتضائات زمانی، مکانی و بافت جمعیتی خود، یک نقشه راه مستقل و منحصر به فرد برای توجه به مشتریان فعلی و حتی مشتریان پیشین طراحی کند. شعب موظف هستند حداکثر تلاش خود را برای برآورده کردن نیازهای قانونی مشتریان به کار گیرند. او همچنین تسهیلات “آساوام” را یکی از رقابتیترین طرحهای تسهیلاتی موجود در کل نظام بانکی خواند و افزود این طرح بهترین فرصت برای خدمترسانی بهینه به مشتریان و جذب منابع پایدار است.
توسعه خدمات ارزی و بهبود شرایط کارکنان
در بخش دیگری از سخنان خود، مونسان به لزوم توسعه و تقویت شعب ارزی بانک اشاره کرد. وی خاطرنشان ساخت که مجوزهای لازم برای این منظور از مراجع ذیصلاح دریافت شده است. به علاوه، برنامههای آموزشی مرتبط برای کارکنان این بخش طراحی شده و نیروی انسانی متخصص در حوزه ارزی تقویت خواهد شد. در این نشست، سعداله عیسی زاده، معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی بانک نیز اعلام کرد که با تصویب هیئت مدیره، اقدامات جدیدی برای بهبود شرایط همکاران طراحی شده که به زودی جزئیات آن اعلام و عملیاتی خواهد شد. در پایان این جلسه، سیامک جعفری به عنوان مدیر جدید امور شعب در معاونت بانکداری خرد معرفی گردید.
***
اعلام استراتژی “سال شعب” توسط بانک اقتصادنوین، یک حرکت هوشمندانه در راستای تمرکززدایی و افزایش چابکی در محیط رقابتی نظام بانکی ایران است. این راهبرد، مسئولیت و اختیار را به واحدهای صف (شعب) که در خط مقدم ارتباط با مشتریان قرار دارند، منتقل میکند. تمرکز همزمان بر دو شاخص کلیدی “کاهش مطالبات غیرجاری” و “جذب منابع”، نشاندهنده یک رویکرد دووجهی برای اصلاح ترازنامه و تقویت بنیه مالی بانک است. کاهش مطالبات، ریسک اعتباری و هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد و جذب منابع، قدرت وامدهی بانک را افزایش میدهد. تأکید بر “پرستاری مشتریان” و ارائه محصولات رقابتی مانند “آساوام”، تلاشی برای ایجاد مزیت رقابتی از طریق تمایز در خدمات و وفادارسازی مشتریان است. این استراتژی اگر به درستی اجرا شود، میتواند منجر به افزایش سهم بازار، بهبود شاخصهای سودآوری و تقویت برند بانک اقتصادنوین در میان رقبا شود.