سپهر صادرات با عرضه اولیه و تأسیس صندوق، نقشه راه 1404 را رونمایی کرد

رونمایی از نقشه راه تحول‌آفرین وسپهر در سال 1404

گروه سرمایه‌گذاری سپهر صادرات، به عنوان سومین شرکت بزرگ صنعت سرمایه‌گذاری کشور با ارزش بازار 213,600 میلیارد ریالی، از برنامه‌های استراتژیک خود برای سال 1404 رونمایی کرد. این شرکت با هدف ایجاد تحولی بزرگ در سبد سرمایه‌گذاری‌های خود، قصد دارد 25 درصد از سهام شرکت زیرمجموعه خود، «توسعه ساختمان سپهر تهران»، را در بازار سرمایه عرضه اولیه کند. این اقدام در کنار تأسیس صندوق املاک و مستغلات، با هدف بهینه‌سازی و کاهش سهم سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان انجام می‌شود.

مروری بر دستاوردهای سپهر صادرات در سال 1403

این شرکت در سال 1403 موفق به تحقق برنامه‌های مهمی شد. پذیرش هلدینگ توسعه نیشکر، اصلاح ساختار شرکت‌های معدنی و ورود به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در طرح‌های دانش‌بنیان از جمله این موفقیت‌ها بود. همچنین با واگذاری پروژه ایزدشهر به بانک صادرات، 17 درصد از قدرالسهم بانک در پروژه الهیه را تملک کرد. در حوزه فناوری‌های نوین نیز از طریق شرکت سروش سپهر، بر روی 7 طرح به ارزش بیش از 1,000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نمود.

برنامه استراتژیک برای افزایش درآمد از شرکت‌های تابعه

یکی از اهداف کلیدی سپهر صادرات برای سال 1404، تأمین 70 درصد درآمد خود از محل سود تقسیمی شرکت‌های زیرمجموعه است. برای تحقق این هدف، شرکت‌های سوددهی مانند توسعه ساختمان سپهر تهران با سود مصوب 7,400 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خورشید سپهر با سود مصوب 9,900 میلیارد ریال نقش محوری خواهند داشت. در کنار این‌ها، افزایش سرمایه 40 درصدی از محل سود انباشته و عملیاتی کردن 25,000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در دستور کار قرار دارد.

ادامه عرضه اولیه‌ها و توسعه پروژه‌های استراتژیک

برنامه‌های وسپهر به عرضه سهام ساختمانی محدود نمی‌شود. این هلدینگ در سال جاری قصد دارد سهام دو شرکت دیگر از زیرمجموعه‌های خود، یعنی «شرکت کشت و صنعت امام خمینی» و «شرکت خمیر مایه و الکل»، را نیز در بازار سرمایه عرضه اولیه کند. علاوه بر این، تکمیل پروژه فاز دوم سبلان (دنا سابق) تا خرداد 1404 و ورود هلدینگ نیشکر به زنجیره پایین‌دستی صنایع غذایی از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای این گروه است.

***

نقشه راه 1404 گروه سرمایه‌گذاری سپهر صادرات (وسپهر) نشان‌دهنده یک چرخش استراتژیک از دارایی‌محوری به سمت نقدشوندگی و بهینه‌سازی پرتفوی است. عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه مانند توسعه ساختمان و تأسیس صندوق املاک و مستغلات، ابزاری هوشمندانه برای آزادسازی منابع مالی قفل‌شده در پروژه‌ها، کاهش ریسک تمرکز در یک صنعت و شفاف‌سازی ارزش واقعی دارایی‌ها است. هدف‌گذاری برای تأمین 70 درصد درآمد از سود تقسیمی شرکت‌های تابعه، بیانگر تمرکز بر افزایش کارایی و سودآوری عملیاتی در زیرمجموعه‌هاست. این استراتژی‌ها در صورت تحقق، می‌توانند منجر به افزایش ارزش بازار، بهبود نسبت‌های مالی و تقویت جایگاه «وسپهر» به عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری چابک و سودآور در بازار سرمایه ایران شوند.

Related posts

فولاد هرمزگان: رشد 30 درصدی درآمد در بهار 1404

بانک ملت دروازه همکاری با استارتاپ‌های لندتک را باز کرد

تولید انبوه ورق گالوانیزه خودرو در شرکت ورق‌ خودرو آغاز شد