عبور از چالشها؛ موفقیت در فصل بهار
شرکت فولاد مبارکه گزارش عملکرد خود برای 3 ماه نخست سال 1404 را با شعار «سخت اما موفقیت آمیز» منتشر کرد. سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، اعلام نمود که این شرکت توانسته است علیرغم چالشها و محدودیتهای موجود در حوزه انرژی، به اهداف تعیینشده دست یابد. وی تأکید کرد که این رکوردشکنیها و موفقیتها در سایه تلاش بلندهمت کارکنان فولاد مبارکه و شرکت زیرمجموعه آن، یعنی فولاد و نورد سبا، به دست آمده است. این عملکرد، یک تولید بهاری غرورآفرین و فراتر از برنامههای پیشبینیشده را رقم زده است.
آمار دقیق تولید؛ فراتر از برنامهریزی
در بخش آمار تولید، فولاد مبارکه در فصل بهار عملکرد درخشانی را به ثبت رسانده است:
- تولید آهن اسفنجی: در مجموع 2,780,000 تن آهن اسفنجی تولید شد. از این میزان، 2,335,000 تن مربوط به واحد آهنسازی با تحقق 107 درصدی برنامه بود. همچنین واحد فولاد و نورد سبا با تولید 445,000 تن، به تحقق 106 درصدی برنامه دست یافت.
- تولید فولاد خام: در واحد فولادسازی، میزان تولید به 2,164,000 تن رسید که این رقم معادل 106 درصد از برنامه تعیینشده برای این دوره است.
- تولید کلاف گرم: مجموعاً 1,816,000 تن کلاف گرم تولید گردید. سهم واحد نورد گرم 1,365,000 تن با تحقق 100 درصدی برنامه بود. واحد فولاد و نورد سبا نیز با تولید 451,000 تن، 101 درصد از برنامه خود را محقق کرد.
- تولید محصولات سرد: واحد نورد سرد با تولید 432,230 تن محصول، موفق به تحقق 103 درصدی برنامه تولیدی خود در فصل بهار شد.
عملکرد درخشان در فروش و صادرات
در حوزه فروش، فولاد مبارکه موفق به فروش 2,200,000 تن محصول شد. از این میزان، 326,000 تن به صادرات محصول اختصاص یافت که رشدی چشمگیر را نشان میدهد. هدفگذاری کلی صادرات شرکت 1,400,000 تن تعیین شده است. از نظر درآمدی، درآمد حاصل از فروش در این 3 ماه به 805,000 میلیارد ریال رسید که معادل تحقق 100 درصدی برنامه درآمدی فصل بود. هدف درآمدی کلان شرکت نیز 3,160,000 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
***
گزارش عملکرد فصل بهار 1404 فولاد مبارکه بیش از آنکه یک گزارش آماری باشد، یک بیانیه استراتژیک است. این گزارش نشاندهنده «تابآوری عملیاتی» بالای این شرکت در مقابل شوکهای بیرونی مانند محدودیت انرژی است. موفقیت در عبور از برنامههای تولیدی (تحقق بالای 100 درصد در اکثر بخشها) حاکی از مدیریت بهینه منابع، بهرهوری بالا و تعهد نیروی انسانی است. اشاره مستقیم به نقش «شرکت فولاد و نورد سبا» نشان از اهمیت همافزایی درونگروهی و موفقیت استراتژی هلدینگی دارد. رشد قابل توجه در صادرات نیز یک نقطه قوت کلیدی است که علاوه بر ارزآوری برای کشور، بیانگر توان رقابتی محصولات فولاد مبارکه در بازارهای جهانی است و ریسک وابستگی به بازار داخلی را کاهش میدهد. در مجموع، این گزارش تصویری از یک سازمان صنعتی پیشرو، کارآمد و استراتژیک را به نمایش میگذارد.