رشد 30 درصدی صادرات ایران به استرالیا
بر اساس آمار منتشر شده، صادرات ایران به استرالیا در 6 ماهه نخست سال 2025 با یک جهش چشمگیر مواجه شد. ارزش کالاهای ایرانی صادر شده به این کشور از 13 میلیون دلار استرالیا در نیمه اول 2024، به 17 میلیون دلار استرالیا در مدت مشابه سال جاری افزایش یافته است. این آمار، بیانگر رشد 30 درصدی در صادرات ایران به بازار استرالیا است.
افت 10 درصدی کل حجم تجارت دوجانبه
گزارش وزارت خارجه و تجارت استرالیا نشان میدهد که مجموع ارزش تجارت میان ایران و استرالیا در نیمه نخست سال 2025 با کاهش روبرو بوده است. حجم کل مبادلات تجاری (شامل واردات و صادرات) در این دوره به 124 میلیون دلار استرالیا رسید. این رقم در مقایسه با 139 میلیون دلار ثبت شده در مدت مشابه سال 2024، حاکی از یک افت 10 درصدی است.
کاهش 15 درصدی صادرات استرالیا به ایران
صادرات استرالیا به ایران نیز در دوره مورد بررسی روندی کاهشی داشته است. ارزش کالاهای استرالیایی ارسال شده به ایران در 6 ماهه اول 2025 به 107 میلیون دلار استرالیا کاهش یافت. این در حالی است که این کشور در مدت مشابه سال قبل، 126 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود که نشاندهنده کاهش 15 درصدی است.
خشکبار؛ پیشران صادرات ایران
خشکبار همچنان به عنوان اصلیترین کالای صادراتی ایران به استرالیا نقش کلیدی ایفا میکند. صادرات این محصول در نیمه اول سال 2025 با رشد 11 درصدی همراه بود. ارزش صادرات خشکبار ایران به استرالیا در این دوره به 5 میلیون دلار استرالیا بالغ شد.
گوشت گوسفند؛ کالای اصلی مبادلات با وجود کاهش
گوشت گوسفند همچنان مهمترین کالا در سبد تجاری دو کشور است و 62 درصد از کل تجارت را به خود اختصاص میدهد. با این حال، صادرات این محصول استرالیایی به ایران با کاهش 33 درصدی مواجه شده است. ارزش صادرات گوشت از 118 میلیون دلار استرالیا در نیمه نخست سال 2024 به 78 میلیون دلار در دوره مشابه سال 2025 کاهش یافته است.
***
آمار تجارت ایران و استرالیا در نیمه نخست 2025 تصویری دوگانه از روابط اقتصادی دو کشور ترسیم میکند. از یک سو، کاهش کلی حجم مبادلات و افت صادرات استرالیا به ایران، نشاندهنده وجود چالشهایی در مسیر تجارت دوجانبه است. از سوی دیگر، رشد چشمگیر 30 درصدی صادرات ایران، یک دستاورد مثبت و قابل توجه برای صادرکنندگان ایرانی محسوب میشود. این موفقیت، که عمدتاً توسط محصولاتی مانند خشکبار هدایت میشود، ظرفیت کالاهای غیرنفتی ایران برای نفوذ به بازارهای توسعهیافته را نشان میدهد. پایداری این رشد نیازمند تمرکز بر تنوعبخشی به سبد صادراتی و رفع موانع تجاری موجود است.