دکتر سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در بازدید از مرکز توسعه کسبوکار صنعت 4 این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، بر ضرورت تعریف مأموریتهای خاص و متمایز برای هر یک از مراکز نوآوری فولاد مبارکه تأکید کرد. وی اظهار داشت که این مأموریتها باید در راستای 3 کلانروند صنعت فولاد تعریف شوند و فقدان هر مرکز باید به منزله ایجاد خلل در فرآیند نوآوری شرکت باشد. این بازدید در تاریخ 19 مهرماه 1404 با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه انجام شد.
بازدید مدیرعامل فولاد مبارکه از مرکز نوآوری در دانشگاه تهران
در روز شنبه، 19 مهرماه سال 1404، دکتر سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، از مرکز توسعه کسبوکار صنعت 4 این شرکت بازدید به عمل آورد. این مرکز در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران استقرار یافته است. در این بازدید، دکتر محمدرضا شریفی، معاون استراتژی و توسعه فنآوری، و دکتر شهرام عباسی، مدیرعامل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، ایشان را همراهی میکردند.
ضرورت تعریف مأموریتهای خاص برای مراکز نوآوری
دکتر زرندی پس از بازدید از بخشهای مختلف این مرکز، بر یک اصل استراتژیک مهم تأکید کرد. او خواستار تعریف یک مأموریت خاص و منحصربهفرد برای هر کدام از مراکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاههای سراسر کشور شد. به گفته وی، این مأموریتها باید کاملاً با استراتژی کلان نوآوری فولاد مبارکه همراستا و هماهنگ باشند.
همسویی با کلانروندهای جهانی صنعت فولاد
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تصریح کرد که این مأموریتهای تخصصی باید در راستای 3 کلانروند اصلی و جهانی صنعت فولاد تعریف و تدوین شوند. او با اشاره به اهمیت نقش این مراکز افزود: «این مأموریت باید به شکلی تعریف و از سوی این مراکز دنبال شود که فقدان هر کدام از این مراکز، به معنای خلل در فرآیند نوآوری فولاد مبارکه باشد». این دیدگاه نشاندهنده اهمیت حیاتی هر مرکز در پازل نوآوری شرکت است.
الگوبرداری از تجربیات جهانی و تعیین اهداف شفاف
دکتر سعید زرندی همچنین بر لزوم الگو گرفتن از تجربیات موفق شرکتهای بزرگ و پیشرو در جهان در حوزه نوآوریهای دانشگاهی تأکید نمود. وی در پایان خاطرنشان کرد: «باید بررسی شود که مرکز توسعه کسبوکار صنعت 4 قرار است چه اهدافی را دنبال کند و چه باری از دوش فولاد مبارکه در راستای تحقق برنامههایش بردارد». این رویکرد به دنبال شفافسازی نقش و مسئولیت هر مرکز در زنجیره ارزش نوآوری گروه فولاد مبارکه است.
***
بازدید و تأکیدات مدیرعامل گروه فولاد مبارکه بر تعریف مأموریتهای خاص برای مراکز نوآوری، نشاندهنده یک تغییر نگرش استراتژیک از توسعه کمی به سمت توسعه کیفی و هدفمند در اکوسیستم نوآوری شرکت است. این رویکرد، از پراکندهکاری جلوگیری کرده و منابع مالی و انسانی را بر روی حل چالشهای مشخص و همسو با کلانروندهای صنعت متمرکز میسازد. با تخصصی کردن هر مرکز، فولاد مبارکه میتواند به جای داشتن چندین مرکز با وظایف مشابه، شبکهای از مراکز خبره و مکمل ایجاد کند. این استراتژی، بازگشت سرمایه (ROI) در حوزه تحقیق و توسعه را به طور قابل توجهی افزایش داده و جایگاه رقابتی شرکت را در مقیاس جهانی تقویت میکند.