ایرانسل در رویداد نوزدهمین سالگرد تأسیس خود، از پوشش کامل و یکپارچه نسل پنجم تلفن همراه (5G) در شهر بابل رونمایی کرد و این شهر را به عنوان نخستین شهر تمام 5G ایران معرفی نمود. در این مراسم که با حضور مقامات وزارت ارتباطات برگزار شد، پروژههای دیگری همچون فیبر نوری جویبار و چند سرویس فناورانه جدید نیز افتتاح شدند. ایرانسل اعلام کرد تاکنون بیش از 1171 سایت 5G راهاندازی کرده و مجموع پرداختی این اپراتور به دولت از 112 هزار میلیارد تومان (همت) فراتر رفته است. این اپراتور همچنین از سرویسهای نوینی مانند دستیار هوشمند «یارا»، همگرایی ثابت و سیار (FMC) و زیرساخت یکپارچه صوتی (SVC) برای اولین بار در ایران پرده برداشت.
بابل؛ پیشگام در نسل پنجم ارتباطات ایران
در مراسم نوزدهمین سالگرد تأسیس ایرانسل، این اپراتور دیجیتال با اجرای پوشش یکپارچه نسل پنجم تلفن همراه، شهر بابل را به عنوان نخستین شهر تمام 5G ایران معرفی کرد. این پروژه که با حضور حمید فتاحی، جانشین وزیر ارتباطات، به بهرهبرداری رسید، تجربهای متمایز از سرعت و پایداری شبکه را برای شهروندان بابلی فراهم میکند. برای تسهیل دسترسی مردم به این فناوری، ایرانسل با همکاری اسنپپی، طرح ویژهای برای خرید اقساطی گوشیهای 5G برای ساکنان این شهر در نظر گرفته است. این اقدام، گامی کلیدی در راستای تحقق شهرهای هوشمند و تسریع تحول دیجیتال در کشور محسوب میشود.
رونمایی از ۷ پروژه کلیدی در سالگرد ۱۹ سالگی
مراسم سالگرد ایرانسل که در 29 مهر 1404 برگزار شد، صحنه افتتاح 7 پروژه و سرویس مهم بود. علاوه بر پوشش سراسری 5G در بابل، پروژه فیبر نوری منازل و کسبوکارها (FTTx) در شهر جویبار با اعتباری بالغ بر 160 میلیارد ریال افتتاح شد که بیش از 10 هزار خانوار را تحت پوشش قرار میدهد. همچنین یک سایت ارتباطی روستایی در منطقه کوشک سفلی استان کرمان به بهرهبرداری رسید. در کنار این پروژههای زیرساختی، از 4 سرویس نوآورانه شامل دستیار هوشمند پشتیبانی «یارا»، سرویس همگرایی ثابت و سیار (FMC)، سرویس تماس بر بستر پهنباند (VoIP) و زیرساخت یکپارچه مکالمه صوتی (SVC) برای اولین بار در ایران رونمایی شد.
چشمانداز ایرانسل؛ از Telco به Techco
علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل، در این رویداد چشمانداز 2030 این شرکت را با شعار «توانمندساز اصلی زیستبوم دیجیتال ایران» تشریح کرد. او تأکید کرد که ایرانسل در حال گذار از یک شرکت خدمات ارتباطی (Telco) به یک شرکت فناوریمحور (Techco) است. این راهبرد که «HORiZON» نام دارد، بر 7 محور اصلی از جمله توسعه اکوسیستم مشارکت دیجیتال، تحول فناوری اطلاعات، و توسعه نسل نوین خدمات ارتباطی استوار است. هدف نهایی، تبدیل شدن به بزرگترین شریک دیجیتال در بازارهای B2B, B2C و B2B2X است.
آمار و ارقام کلیدی زیرساخت دیجیتال ایرانسل
بر اساس گزارش ارائه شده، تا نیمسال 1404، تعداد مشترکان فعال ایرانسل به بیش از 70 میلیون نفر رسیده و متوسط مصرف دیتای روزانه به 29.5 پتابایت افزایش یافته است. این اپراتور با عبور از 11 میلیون مشترک دائمی و 24 میلیون کاربر فعال در سوپراپلیکیشن «ایرانسلمن»، جایگاه خود را تثبیت کرده است. در حوزه 5G، ایرانسل با راهاندازی بیش از 1171 سایت، پیشتاز است. همچنین اعلام شد مجموع سرمایهگذاری این شرکت از ابتدا 11 میلیارد دلار بوده و بیش از 112 همت به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دولت پرداخت کرده است که 25 همت آن مربوط به مالیات میشود.
توسعه فیبر نوری و پوشش روستایی
پروژه ملی فیبر نوری ایرانسل با هدف پوشش بیش از 5 میلیون خانوار در 168 شهر و 18 استان کشور در حال اجراست. تاکنون بیش از 5500 کیلومتر حفاری و 3000 کیلومتر کابلکشی انجام شده و این پروژه برای بیش از 2500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. در حوزه ارتباطات روستایی نیز ایرانسل موفق شده است بیش از 42 هزار و 500 روستا را تحت پوشش شبکه خود قرار دهد و به بیش از 16 میلیون نفر در این مناطق خدمات ارائه کند.
رونمایی از سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری نوین
ایرانسل در این مراسم از دستیار هوشمند پشتیبانی «یارا» رونمایی کرد که با استفاده از هوش مصنوعی، به صورت 24 ساعته به نیازهای مشترکان پاسخ میدهد. همچنین سرویس همگرایی ثابت و سیار (FMC) معرفی شد که به کاربران اجازه میدهد از یک بسته اینترنت مشترک بر روی فیبر نوری و تلفن همراه استفاده کنند. رونمایی از سرویس VoIP بر بستر فیبر نوری و زیرساخت یکپارچه صوتی (SVC)، گامهای دیگری در جهت مدرنسازی شبکه و کاهش هزینهها بودند که کیفیت تماس HD را برای تمام مشترکان تضمین میکنند.
***
اقدامات ایرانسل در نوزدهمین سالگرد فعالیت، نشاندهنده یک تغییر استراتژیک از رقابت بر سر پوشش صرف، به رقابت بر سر کیفیت، نوآوری و ارائه خدمات یکپارچه است. تبدیل بابل به اولین شهر 5G و سرمایهگذاری سنگین در فیبر نوری، نشان میدهد که این اپراتور در حال آمادهسازی زیرساخت برای اقتصاد دیجیتال آینده و اینترنت اشیاء است. رونمایی همزمان از سرویسهای نوینی مانند FMC و SVC، بیانگر تلاش برای قفل کردن مشتری در اکوسیستم خود و افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV) از طریق ارائه بستههای خدماتی یکپارچه (Bundling) است. این حرکتها، ضمن کاهش هزینههای عملیاتی در بلندمدت، ایرانسل را به عنوان یک شرکت فناوریمحور (Techco) در برابر رقبای سنتی و بازیگران جدید فینتک در موقعیت بهتری قرار میدهد و رقابت در صنعت ارتباطات را وارد فاز جدیدی میکند.