سفر 11 دقیقه‌ای اسلامشهر به تهران با ریل ملی ذوب آهن

پروژه مترو اسلامشهر به عنوان توسعه جنوبی خط 3 مترو تهران، با استفاده از ریل ملی تولیدی ذوب آهن اصفهان به پیشرفت 30 درصدی در بخش ریل‌گذاری دست یافته است. این پروژه راهبردی زمان سفر 40 دقیقه‌ای فعلی را به 11 دقیقه کاهش خواهد داد. استفاده از 1770 تن ریل ملی در این طرح، از خروج 2 میلیون و 340 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است. پیش‌بینی می‌شود هزینه ساخت پروژه تنها در 2 سال اول بهره‌برداری از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت بازگردد.

پیشرفت 60 درصدی فاز نخست مترو اسلامشهر

رضا قاسمی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر، اعلام کرد پروژه مترو اسلامشهر به طول 15.5 کیلومتر از سال 1398 آغاز شده است. فاز نخست این طرح به طول 10.5 کیلومتر، ایستگاه آزادگان تهران را به میدان نماز اسلامشهر متصل می‌کند. این فاز که شامل ایستگاه‌های چهاردانگه، شاطره و میدان نماز است، اکنون از پیشرفت فیزیکی 60 درصدی برخوردار است. فاز دوم پروژه نیز میدان نماز را در مسیری 5 کیلومتری به میدان قائم متصل خواهد کرد که برنامه‌ریزی برای آن پس از تکمیل فاز یک انجام می‌شود.

تکیه بر ریل ملی با صرفه‌جویی ارزی 2.3 میلیون یورویی

یکی از دستاوردهای کلیدی این پروژه، استفاده کامل از ریل تولید داخل است. تاکنون 1500 تن ریل 54E1 و 270 تن ریل سخت از شرکت ذوب آهن اصفهان برای فاز اول تحویل گرفته شده است. این اقدام استراتژیک از خروج 2 میلیون و 340 هزار یورو ارز از کشور جلوگیری کرده است. در حال حاضر، ریل‌گذاری حدود 30 درصد از مسیر فاز اول با همین ریل‌های ملی با موفقیت به پایان رسیده است و سایر نیازهای ریلی پروژه نیز از همین منبع تأمین خواهد شد.

کاهش زمان سفر از 40 به 11 دقیقه

توسعه خط 3 مترو به اسلامشهر تحولی بزرگ در حمل‌ونقل منطقه ایجاد می‌کند. بر اساس مطالعات، با بهره‌برداری از فاز اول، زمان سفر بین اسلامشهر و تهران از 40 دقیقه به تنها 11 دقیقه کاهش می‌یابد. این خط مترو روزانه حدود 70 هزار سفر بین شهری را جذب کرده و تقریباً 50 درصد از کل سفرهای این مسیر را پوشش خواهد داد. این امر به معنای فراهم شدن 20 هزار سفر ایمن و سبز روزانه برای شهروندان است.

بازگشت سرمایه پروژه در 2 سال از محل صرفه‌جویی سوخت

مزایای اقتصادی پروژه بسیار چشمگیر است و تأثیر مستقیم بر اقتصاد کلان کشور دارد. هر سفر با مترو موجب صرفه‌جویی 0.6 لیتر بنزین و 0.28 لیتر گازوئیل می‌شود. با جذب روزانه 100 هزار مسافر، روزانه 60 هزار لیتر بنزین و 28 هزار لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد. این میزان صرفه‌جویی در سوخت یارانه‌ای، معادل 20 میلیون دلار در سال است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود کل هزینه ساخت پروژه تنها در 2 سال اول بهره‌برداری از آن بازگردد.

***

پروژه مترو اسلامشهر نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی زیرساخت‌های شهری و توانمندی صنعتی ملی است. اتکای این پروژه به ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان، علاوه بر صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، زنجیره ارزش داخلی را تقویت کرده و ریسک‌های ناشی از تأمین خارجی را حذف می‌کند. کاهش چشمگیر زمان سفر و آلایندگی، کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می‌بخشد. مهم‌تر از آن، بازگشت سرمایه سریع پروژه از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، مدل اقتصادی پایدار و قابل تکثیری را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در سایر کلان‌شهرها ارائه می‌دهد. این طرح، یک سرمایه‌گذاری راهبردی با منافع چندبعدی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است.

Related posts

نقشه راه توسعه بانک ایران زمین؛ مشتری و کارکنان در کانون توجه

استراتژی فولاد هرمزگان برای عبور از بحران؛ نوآوری و بهره‌وری

آنالیز جدید سودآوری فولاد؛ ضرورت پایش لحظه‌ای هزینه‌ها