خیز بلند فولاد هرمزگان برای کسب تندیس سیمین تعالی سازمانی

مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد هرمزگان از آمادگی کامل این مجموعه برای حضور در فرآیند ارزیابی «جایزه ملی تعالی سازمانی» خبر داد. این ارزیابی که از 29 آذر تا 3 دی ماه 1404 انجام می‌شود، نقطه عطفی برای گذار این شرکت از سطح «تندیس بلورین» به «تندیس سیمین» است. استراتژی امسال شرکت بر سه محور «پایداری منابع»، «تنوع سبد محصولات» و «توسعه بازارهای صادراتی» استوار شده و موفقیت در آن نیازمند مشارکت فراگیر تمام واحدهای عملیاتی و ستادی است.

همگرایی سازمانی؛ پیش‌شرط ارتقای جایگاه در مدل تعالی

مرضیه حمیدی، مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد هرمزگان، آغاز فرآیند ارزیابی تعالی سازمانی را یک رویداد استراتژیک برای کلیت سازمان توصیف کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلان صورت گرفته، تیم ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی از تاریخ 29 آذرماه لغایت 3 دی‌ماه 1404 در این شرکت مستقر خواهند شد. حمیدی با تاکید بر حساسیت این دوره از ارزیابی، تصریح کرد که دستیابی به سطوح بالاتر تعالی و ارتقای امتیاز شرکت، دیگر با تلاش‌های جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست. وی «مشارکت فعال»، «هماهنگی بین‌واحدی» و «همدلی سازمانی» را سه رکن اصلی برای موفقیت در این آزمون ملی دانست. به باور وی، این ارزیابی فراتر از یک ممیزی ساده است و فرصتی بی‌نظیر برای سنجش عیار واقعی عملکرد سازمان با رویکردی یادگیرنده و واقع‌بینانه فراهم می‌کند تا نقاط قابل بهبود شناسایی و مسیر توسعه هموارتر شود.

گذار از تندیس بلورین به سیمین؛ تثبیت فرهنگ بهبود مستمر

نگاهی به کارنامه فولاد هرمزگان نشان می‌دهد که این شرکت مسیری رو به رشد را طی کرده است. مدیر مهندسی صنایع شرکت با اشاره به سوابق درخشان گذشته یادآور شد که فولاد هرمزگان در 3 دوره متوالی موفق به کسب «تندیس بلورین» شده و در هر دوره، امتیاز خود را نسبت به قبل بهبود بخشیده است. این روند صعودی اثبات می‌کند که مقوله تعالی سازمانی در این مجتمع صنعتی، یک حرکت نمایشی یا مقطعی نبوده، بلکه به فرهنگی نهادینه شده در تار و پود ساختارها و فرآیندها تبدیل شده است. اکنون، هدف‌گذاری شرکت برای ارزیابی پیش‌رو، خیز برداشتن برای کسب «تندیس سیمین» است؛ هدفی که دستیابی به آن نیازمند هم‌افزایی تمام ارکان سازمان و بهره‌گیری هوشمندانه از شایستگی‌های فنی و مدیریتی انباشته شده در سال‌های اخیر است.

تمرکز بر سه رکن کلیدی؛ پایداری، توسعه سبد محصول و صادرات

طبق اظهارات مدیر مهندسی صنایع، ارزیابان ارشد در سال جاری ذره‌بین خود را بر سه محور حیاتی متمرکز خواهند کرد. محور نخست، «پایداری در تأمین مواد اولیه و انرژی» است که با توجه به چالش‌های زیرساختی کشور اهمیت دوچندان یافته است. محور دوم، «توسعه سبد محصولات و خدمات در زنجیره ارزش» است که هدف نهایی آن خلق ارزش افزوده بیشتر برای ذینفعان است. و در نهایت، محور سوم «توسعه بازارهای صادراتی» با در نظر گرفتن نوسانات و تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه و جهان است. حمیدی تاکید کرد که این سه محور، دقیقا نقاطی هستند که بلوغ سازمانی یک شرکت فولادی را در شرایط کنونی اقتصاد به نمایش می‌گذارند.

شفافیت عملکردی و آمادگی ساختاری برای سنجش ملی

در ماه‌های منتهی به زمان ارزیابی، شرکت فولاد هرمزگان شاهد ترافیک کاری سنگینی در حوزه آماده‌سازی بوده است. جلسات متعدد مدیریتی با حضور معاونان و مدیران ارشد برگزار شده تا علاوه بر مرور دقیق الزامات مدل تعالی، بر موضوعاتی نظیر «شفاف‌سازی عملکردها»، «مستندسازی دقیق فرآیندها» و «هم‌راستایی فعالیت‌ها با اهداف کلان» تمرکز شود. مدیر مهندسی صنایع شرکت از تمام واحدها درخواست کرد تا بالاترین سطح همکاری را با تیم ارزیابی داشته باشند. او معتقد است این تعامل دوطرفه، صرفاً برای کسب امتیاز نیست، بلکه یک کلاس درس عملی برای یادگیری سازمانی است. حمیدی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تکیه بر تلاش جمعی و آمادگی ایجاد شده، برگ زرین دیگری به افتخارات فولاد هرمزگان افزوده شود و تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی در ویترین افتخارات این شرکت جای گیرد.

***

خیز شرکت فولاد هرمزگان برای ارتقا از سطح تندیس بلورین به سیمین، نشان‌دهنده تغییر پارادایم در مدیریت صنایع سنگین کشور است. تمرکز بر شاخص‌هایی مانند «پایداری انرژی» و «توسعه سبد محصول» به جای تمرکز صرف بر «تناژ تولید»، بیانگر بلوغ استراتژیک این بنگاه اقتصادی است. در شرایطی که صنعت فولاد با محدودیت‌های شدید انرژی و چالش‌های صادراتی مواجه است، پیاده‌سازی مدل‌های تعالی سازمانی می‌تواند به عنوان ابزاری برای بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش تاب‌آوری سازمانی عمل کند. موفقیت در این ارزیابی، سیگنال مثبتی به سهامداران و بازار سرمایه در خصوص پایداری سودآوری این شرکت در بلندمدت ارسال خواهد کرد.

Related posts

جهش تولید در معادن بزرگ؛ عبور تولید کنسانتره آهن از مرز ۳۵ میلیون تن

استراتژی تولید بدون کارخانه و توسعه بازار؛ مسیر تازه فولاد متیل

رکوردشکنی در میدوک؛ نوسازی فلوتاسیون با بومی‌سازی 73 درصدی