مهمترین اقدامات “حکشتی” از زبان مدیرعامل

برنامه توسعه و کاهش عمر ناوگان

توسط

محمدرضا مدرس‌خیابانی در مجمع سالانه شرکت کشتیرانی، اعلام کرد: مجمع فوق‌العاده در روز‌های پایانی اسفند بابت افزایش سرمایه 43 درصدی از محل سود انباشته به ثبت رسید و سرمایه ثبتی به 8.2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

گروه کشتیرانی رتبه هجدهم میان شرکت ­های بزرگ کانتینری دنیا را به خود اختصاص داده و رتبه ۲۲ را میان ۱۰۰ شرکت برتر بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی دارد. اکنون ۲۱ درصد سهم حمل‌ و‌ نقل بار داخلی بر‌عهده این ناوگان است.

سال ۲۰۲۴ سالی بسیار سخت برای صنعت حمل و نقل دریایی جهان و نرخ حمل بار کانتینری در دنیا با ۵۷ درصد کاهش مواجه بود و اکنون نیز بازار‌های جهانی با کاهش مجدد قیمت­ حمل بار مواجه است. میانگین قیمت حمل کانتینری کالا‌های وارداتی ۵۲ درصد کاهش داشت و در حوزه صادرات نیز با کاهش قیمت حمل مواجه بود. ضمن اینکه قیمت‌های حمل جهانی در بخش حمل فله نیز با کاهش و نوسان مواجه است.

با این حال میزان حمل کالا‌ها به لحاظ وزنی در گروه کشتیرانی نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود 0.7 درصد افزایش داشت و به 26.5 میلیون تن کالا در سال گذشته رسید. رشد حمل بار کانتینری ناوگان ملی کشتیرانی سال گذشته ۱۴ درصد بود. همزمان بخش حمل فله با کاهش ۸ درصدی مواجه بود که البته به دلیل اینکه برخی کشتی‌ها به صورت کاپوتاژی اجاره داده شدند، تفاوتی در میزان درآمد ایجاد نشد.

در حالی سال ۹۸ حدود ۷۰۰ نفر دریانورد خارجی بر روی ناوگان ملی فعال بودند، امروز خوشبختانه تمام دریانوردان شاغل بر روی ناوگان، ایرانی هستند. تعداد شناور‌ها شامل ۱۴۳ فروند انواع شناور کانتینربر، فله‌بر، چندمنظوره و حمل کالای عمومی، تانکر و … است. با خرید کانتینر‌های تازه، تعداد کانتینر‌ها در ناوگان به ۲۰۶ هزار دستگاه رسیده که مأموریت حمل کالا را انجام می‌دهند.

در حوزه حمل‌ و‌ نقل ترکیبی نیز با سفارش ساخت و خرید از تولیدکنندگان داخلی ۱۵۵۸ دستگاه واگن در انواع مختلف در ناوگان در حال فعالیت هستند. از این رهگذر و با استفاده از واگن‌های تانکر این امکان فراهم شده تمام سوخت مورد نیاز ناوگان، تولید شده از سوی پالایشگاه‌ های داخلی به بنادر جنوبی حمل شود. همچنین با کسب مجوز صدور بارنامه‌های بین‌المللی ریلی امکان انتقال و حمل کالا به صورت DOOR TO DOOR نیز بیش از پیش فراهم شده است.

یکی از دستاورد‌های مهم این گروه در حوزه بازار حمل‌ و‌ نقل دریایی استمرار فعالیت‌ها به رغم همه تحریم‌ها است. خوشبختانه در حوزه حمل کالا هیچ مشکلی نیست و امکان حمل کالا از هر نقطه دنیا به کشور و بالعکس وجود دارد. توسعه کریدور شمال-جنوب یکی از رویکرد‌های مهم اقتصادی است که به همین منظور گروه کشتیرانی فعالیت‌ها را در بندر بهشتی چابهار آغاز کرده که در این خصوص ۵.۵ هکتار زمین در این بندر برای انجام خدمات تخلیه و بارگیری در حال آماده سازی و تجهیز است. سال گذشته نیز حدود ۶۶ هزار TEU کانتینر در چابهار تخلیه و بارگیری شد. سال جاری این رقم به ۱۰۰ هزار TEU کانتینر خواهد رسید.

ابلاغیه رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور فرصت بی نظیری برای حوزه دریایی است. امید می رود با استفاده از این ابلاغیه بتوان در جهت توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی بهره کامل را برد. توسعه ناوگان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت اول این گروه طی سال‌های آتی است. در این حوزه اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و یکی از شناور‌هایی که باید بطور کامل اسقاط و از رده خارج می‌شد در بخش توسعه ناوگان با تمهیدات و شرایط خاص و پیچیده‌ای تعمیر و به عنوان یک شناور نو به ناوگان بازگشت و مشغول به کار شد.

استفاده حداکثری از ظرفیت داخل برای تعمیرات ادواری، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ملزومات ناوگان، سامانه‌های هوشمند سازی و پایشگری مصرف سوخت از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی در راستای توسعه ناوگان است.

گروه کشتیرانی بر تأمین حداکثری نیاز‌ها از تولیدات داخلی تاکید دارد که به همین منظور بیش از ۸۳ درصد از ملزومات مورد نیاز از داخل تهیه و تامین شده است، ضمن اینکه بروز آوری تجهیزات مورد نیاز ناوگان، تامین کانتینر و کانتینر یخچالی از داخل و خریداری کشتی سازی اروندان همگی در راستای حمایت از صنایع داخلی بود.

افزایش ظرفیت و جوان سازی ناوگان در شرکت کشتیرانی دریای خزر با ورود ۸ فروند شناور و افزایش ظرفیت حمل از ۹۵ به ۱۲۳ هزار تُن و همچنین سفارش ساخت چندین شناور جدید از اقدامات انجام شده در این بخش بود. با حمایت سهامداران مجوز دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان دریافت شد. امید است با کمک بانک‌های عامل از امکان فراهم شده برای کاهش اساسی عمر و توسعه ناوگان بهره برد.

به دنبال کاهش عمر ناوگان بوده که به همین منظور تلاش می‌شود از طریق شرکت‌های داخلی و خارجی، کشتی‌های جدیدی به ناوگان اضافه شود و طی ده سال میانگین سن ناوگان به کمتر از ده سال برسد. چون عمر ناوگان کشتیرانی ۱۹ سال است اما این نیازمند تأمین به موقع منابع مالی و همراهی همه سهامداران است.

 

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

اطلس اقتصاد