بررسی چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در پنل تخصصی یازدهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات

توسط

در پنل تخصصی نقش هوش مصنوعی در ارائه خدمات جدید در صنعت  ICT، چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از هوشمندسازی فرآیندها و نیاز به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مورد بحث قرار گرفت.

یازدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات با شعار ارتباطات در عصر هوش مصنوعی، چهارشنبه ۱۸ مهر به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز بکار کرد. این سمپوزیوم با هدف ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربیات میان پژوهشگران، نخبگان، صنعتگران و مدیران دولتی و خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

در این سمپوزیوم علاوه بر ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق سخنرانی‌های کلیدی، نشست‌های تخصصی، مقالات و کارگاه های آموزشی، پنلی با موضوع نقش هوش مصنوعی در ارائه خدمات جدید در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این پنل حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول، علی اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، علی حکیم جوادی رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، حسین ریاضی رییس انجمن صنعت مخابرات و حسن بلوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل به عنوان نقش آفرینان اصلی این صنعت حضور داشتند.

محور اصلی این پنل که با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد، نقش فزاینده هوش مصنوعی در ارتباطات سیار و توانایی این فناوری در خودکارسازی وظایف و توسعه شبکه‌های نسل آینده بود.

بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این پنل به بنچمارک‌های انجام شده در این اپراتور اشاره کرد و گفت: کاربردهای هوش مصنوعی در سه حوزه داخل اپراتور با هدف بهینه‌سازی فرآیندها، خدمات جدید که به مشترکان ارائه می‌شود و هوشمندسازی صنایع تعریف و پیاده‌سازی شده است.

وی با ارائه مثالی به چالش‌های موجود در مسیر هوشمندسازی و ارتقای کارایی اشاره کرد و افزود: امید می‌رود با همکاری متخصصان این حوزه، بتوان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت.

در این پنل همچنین به موضوعاتی از جمله رقابت بانک ها با اپراتورها در زمینه هوش مصنوعی پرداخته و اشاره شد ۸۰ درصد بانک‌ها استراتژی‌های هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده‌اند. امروزه چت بات‌ها به عنوان یکی از ابزارهای رایج در بانک‌های جهان برای ارائه خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیگر نکات کلیدی مطرح شده در این پنل می‌توان به ضرورت توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر نسل‌های نوین ارتباطی برای ارائه خدماتی نظیر 5G  عمومی و خصوصی، آغاز انقلاب صنعتی پنجم با ظهور هوش مصنوعی و دستیابی بازار این فناوری به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ اشاره کرد.

این سمپوزیوم روز پنجشنبه ۱۹ مهر به پایان رسید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

اطلس اقتصاد