*ثبت رکوردهای جدید فروش در صنعت پتروشیمی
صنعت پتروشیمی ایران با وجود محدودیتهای انرژی و ریسکهای سیاسی، توانمندی بالای خود را با ثبت رکوردهای جدید در فروش به نمایش گذاشت. دادههای آماری منتشر شده در سامانه کدال نشان میدهد این صنعت در 4 ماه ابتدایی سال جاری توانسته است در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، جهش قابل توجهی را در مبلغ فروش داخلی و صادراتی تجربه کند. این دستاورد بیانگر مدیریت کارآمد و پویایی شرکتهای پتروشیمی در بازارهای داخلی و جهانی است.
*پیشتازی پتروشیمی نوری در فروش داخلی
بر اساس دادههای آماری 9 شرکت پتروشیمی بررسی شده، شرکت «پتروشیمی نوری» با ثبت فروش داخلی به ارزش 64 هزار میلیارد تومان در 4 ماه نخست امسال، در صدر این صنعت بورسی قرار گرفت. این عملکرد درخشان نشاندهنده رشد چشمگیر 82 درصدی در ارزش فروش داخلی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
*رشد قابل توجه سایر غولهای پتروشیمی
پس از نوری، شرکتهای «پتروشیمی جم» و «پتروشیمی پارس» نیز عملکرد بسیار موفقی داشتند. پتروشیمی جم با فروش داخلی 21 هزار میلیارد تومانی و پتروشیمی پارس با 20 هزار میلیارد تومان، به ترتیب رتبههای دوم و سوم را کسب کردند. ارزش فروش این دو شرکت بزرگ نیز در 4 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ترتیب 47 درصد و 16 درصد رشد داشته است.
*عملکرد موفق پتروشیمیهای بوعلی سینا و مارون
در همین دوره زمانی، شرکتهای «پتروشیمی بوعلی سینا» با ثبت فروش داخلی حدود 19 هزار میلیارد تومان و «پتروشیمی مارون» با حدود 17 هزار میلیارد تومان، جایگاه خود را در میان برترینها تثبیت کردند. این دو شرکت نیز به ترتیب رشد قابل ملاحظه 32 درصدی و 51 درصدی را در ارزش فروش خود به ثبت رساندند که نشان از استمرار روند مثبت در کل این صنعت دارد.
*پیشتازی نوری، پارس و جم در مجموع فروش
گزارشهای مالی شرکتها در مجموع فروش داخلی و صادراتی نیز حاکی از موفقیتهای بزرگ است. در 4 ماه نخست امسال، «پتروشیمی نوری» با مجموع فروش 75 هزار میلیارد تومان جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. پس از آن، «پتروشیمی پارس» با 37 هزار میلیارد تومان و «پتروشیمی جم» با 31 هزار میلیارد تومان در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند. عملکرد این سه شرکت پیشرو نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ترتیب رشد چشمگیر 60 درصد، 36 درصد و 50 درصد را نشان میدهد.
***
دادههای 4 ماهه نخست سال جاری به وضوح نشاندهنده تابآوری و ظرفیت بالای سودآوری صنعت پتروشیمی ایران است. با وجود چالشهای محیطی، رشد 52 درصدی مجموع فروش داخلی شرکتهای منتخب و جهشهای فردی تا 82 درصد (در مورد پتروشیمی نوری)، نشاندهنده مدیریت موفق در بهرهبرداری از فرصتهای بازار و تقاضای پایدار برای محصولات است. این عملکرد مثبت، جایگاه صنعت پتروشیمی را به عنوان یکی از ستونهای اصلی ارزآوری، رشد اقتصادی و جذابیت بازار سرمایه کشور بیش از پیش تثبیت میکند. استمرار این روند میتواند به تحقق اهداف کلان اقتصادی و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی منجر شود.