وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سرمایهگذاری به ارزش بیش از 200 هزار میلیارد تومان (200 همت) را در صنعت ریلی کشور عملیاتی کرده است. این اقدام با هدف فعالسازی کامل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی برای تأمین ناوگان و تکمیل زنجیره حملونقل ریلی انجام میشود. فرشاد مقیمی، رئیس هیئت عامل ایدرو، اعلام کرد که اتصال زیرساختهای صنعتی به شبکه ریلی کشور نیز به عنوان یک تکلیف در برنامه هفتم پیشرفت، با جدیت دنبال میشود.
سرمایهگذاری کلان برای فعالسازی تولید داخلی
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو، از یک سرمایهگذاری عظیم در بخش ریلی کشور خبر داد. در آیین امضای قراردادهای جدید تأمین ناوگان ریلی، وی اعلام کرد که حجمی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت انجام شده است. این قراردادهای جدید امکان بهکارگیری کامل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی را فراهم میآورد. تاکنون 773 دستگاه انواع ناوگان ریلی در داخل کشور ساخته شده است و این روند با قراردادهای تازه شتاب بیشتری خواهد گرفت.
اتصال زیرساختهای صنعتی به شبکه ریلی کشور
یکی از اهداف استراتژیک این سرمایهگذاری، تکمیل زنجیره لجستیک صنعتی است. رئیس هیئت عامل ایدرو تأکید کرد که علاوه بر تأمین ناوگان، وظیفه مهم دیگری بر عهده آنها قرار دارد. بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، اتصال زیرساختهای صنعتی کشور به شبکه سراسری ریلی یک اولویت است. این اقدام با هدف تکمیل پایدار و رقابتی زنجیره تأمین، تولید و حملونقل داخلی صورت میگیرد و هزینههای لجستیک را برای صنایع کاهش میدهد.
پروژه کلیدی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار
به عنوان یک نمونه عملی از این استراتژی، پروژه اتصال منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به شبکه ریلی در مراحل پایانی قرار دارد. مقیمی اعلام کرد که زیرساختهای حمل و نقل ریلی این منطقه تا ماه آینده تکمیل خواهد شد. با بهرهبرداری از این خط، بخش عمدهای از بارهای صنعتی مناطق شرق تهران، قم و غرب سمنان از طریق حملونقل ریلی جابهجا خواهد شد که تأثیر قابل توجهی بر کاهش ترافیک جادهای و هزینهها خواهد داشت.
نگاه جامع ایدرو به توسعه حملونقل کشور
فعالیتهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تنها به بخش ریلی محدود نمیشود. این سازمان همکاریهای گستردهای با وزارت راه و شهرسازی در حوزههای جادهای و دریایی نیز دارد. در بخش حملونقل جادهای، تحویل 1224 دستگاه اتوبوس تا ماه آینده برنامهریزی شده است. همچنین در ماههای پایانی سال نیز ماهانه 100 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان افزوده خواهد شد. در حوزه دریایی نیز پروژههای متنوعی در زمینه ساخت، نوسازی و اسقاط شناورها در حال اجرا است.
***
سرمایهگذاری 200 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت در صنعت ریلی یک اقدام دو وجهی و هوشمندانه است. از یک سو، با فعالسازی ظرفیتهای داخلی برای ساخت ناوگان، به تعمیق ساخت داخل، ایجاد اشتغال تخصصی و کاهش ارزبری کمک میکند. از سوی دیگر، با اتصال مراکز صنعتی به شبکه ریلی، یک زیرساخت حیاتی برای کاهش هزینههای لجستیک و افزایش بهرهوری در بخش تولید فراهم میآورد. این استراتژی به طور مستقیم رقابتپذیری کالاهای ایرانی را در بازارهای داخلی و صادراتی افزایش میدهد. این اقدام نشاندهنده یک تغییر نگرش کلان به سمت حملونقل ترکیبی و پایدار است که منافع بلندمدت اقتصادی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.