اطلس اقتصاد به نقل از مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی: به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، نشست خبری بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکتهای برتر ایران با…
اطلس اقتصاد به نقل از مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر سازمان مدیریت صنعتی: به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، نشست خبری بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکتهای برتر ایران با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
بنا به این گزارش، کیانی بختیاری ضمن قدردانی از همکاری مستمر اصحاب رسانه در فرهنگسازی موضوعات کلان همچون اقتصاد مقاومتی و ساخت داخل، برگزاری رتبهبندی شرکتهای برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی را در راستای اهداف کلان اقتصادی کشور خصوصاً تحقق شعار سال عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص رتبهبندی شرکتهای برتر اظهار داشت: رتبهبندي IMI-100 در سال نخست (1377) با رتبهبندي 100 شركت برتر ايران از نظر شاخص ميزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سالهای بعد از آن، با توجه به استقبال خوب شرکتها و برای پاسخگویی به درخواست آنها، به تدریج، تعداد شرکتهای فهرست به 500 شرکت افزایش یافت، همچنین، تعداد شاخصهای مورد بررسی نیز افزایش یافت.
کیانی بختیاری با بیان این نکته که یکی از اهداف مهم رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، تولید اطلاعات در مورد بنگاههای اقتصادی کشور و شفافسازی فضای کسب و کار است گفت: رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و استفاده از نتایج رتبهبندی برای کمک به برنامهریزی اقتصادی در کشور از دیگر اهداف مهم برگزاری رتبهبندی شرکتهای برتر هستند.
وی در خصوص کسانی که از نتایج این رتبهبندی بهرهمند میشوند گفت: نخست خود بنگاههای اقتصادی و بعد سازمانهای حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی از این نتایج استفاده میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دیگر استفاده کنندگان از نتایج این رتبهبندی را سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان کرد.
وی در خصوص اهمیت رتبهبندی IMI-100 برای بنگاههای اقتصادی اظهار داشت: شناسایی جایگاه شرکت بین 500 شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن به بنگاهها کمک میکند تا از جایگاه خود بین 500 شرکت بزرگ کشور آگاه شوند و نیز، درباره وضعیت خود در مقایسه با رقیبان، شناخت شفاف و دقیقی پیدا کنند و آثار فعالیتشان را بر وضعیت رقابتی خود مشاهده نمایند.
کیانی بختیاری افزود: اهمیت دیگر این رتبهبندی کمک به شرکتها در توسعه برند ملی و بینالمللی آنهاست چرا که شرکتها با قرار گرفتن در فهرست شرکتهای برتر ایران، شهرت، اعتبار و برند خود را ارتقا میدهند. علاوه بر این در تدوین برنامههای استراتژیک شرکت از آن استفاده میکنند. به بیان دیگر، نتایج رتبهبندی در سالهای مختلف، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران مالی و استراتژیک شرکت قرار میدهد که منابع موثقی برای تدوین استراتژیهای شرکت خواهند بود.
وی در خصوص اهميت رتبهبندی IMI-100 برای سازمانهای حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی گفت: رتبهبندی به خودی خود میتواند به گسترش رقابت و تشویق آن در بخش خصوصی و دولتی کمک کند. علاوه بر این، با مشاهده نتایج رتبهبندی شرکتها و به خصوص روند نتایج در سالهای مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج رتبهبندی بنگاهها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر، دست اندرکاران سیاستگذاریهای اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درخصوص اهمیت رتبه بندی IMI-100 برای سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی اظهار داشت: فهرست رتبهبندی میتواند به فعالان اقتصادی به خصوص سهامداران و فعالان بازارهای سرمایه اطلاعات تحلیلی دقیق تری ارائه دهد. افزون بر این، این اطلاعات در کنار اطلاعات معتبر دیگر، به شناسایی روند شرکت و پیشبینی روند آینده آن كمك می نماید و میتواند به شرکتهای داخلی و خارجی در یافتن فرصتهای همکاری و مشارکت اقتصادی با بنگاههای مستعد یاری نماید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شرکتهای بزرگ، شرکتهای کوچک را در زنجیره تامین خود قرار میدهند و به توسعه این شرکتها کمک میکنند. لذا انتظار این است که شرکتهای برتر در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی به این موضوع مبادرت ورزند. ضمن این که در شرایط تحریم، شرکتهای بزرگ میتوانند از طریق دیپلماسی صنعتی به اقتصاد کشور کمک کنند.
کیانی بختیاری همچنین از ورود شرکتهای دانش بنیان به رتبهبندی شرکتهای برتر برای نخستین بار خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با توجه به ثبت 7 هزار شرکت دانش بنیان در کشور، شاهد حضور تعداد کثیری از دانش بنیانها در رتبهبندی شرکتهای برتر باشیم.
در ادامه این نشست، مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر گفت: سازمان مديريت صنعتي در سال 1400 براي بیست و چهارمین سال متوالي رتبهبندي شركتهاي برتر ايران رتبهبندي IMI-100 را انجام میدهد و 500 شركت بزرگ و موثر در اقتصاد كشور را طی همايشی که در 4 بهمن ماه سال 1400 برگزار میشود، معرفی خواهد کرد.
وی افزود: رتبه بنديهاي مشابه IMI-100 هم در سطح جهاني و هم در سـطح منـطقهاي و كشـوري انـجـام ميشود. در سطح جهانی: رتبهبندی فورچون گلوبال500 که 500 شرکت بزرگ دنيا را رتبهبندی میکند. در سطح منطقهای، رتبهبندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی را رتبهبندی میکند و در سطح كشوری، در كشورهاي آمريكا، تركيه، هندوستان و برخي كشورهاي ديگر مشابه این رتبهبندی انجام ميشود.
مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر تشریح کرد: در رتبهبندي شركتهاي برتر ايران و رتبهبنديهاي مشابه فوق الذكر، ابتدا 500 شركت براساس شاخص”ميزان فروش (درآمد)” انتخاب و رتبهبندي ميشوند. پس از آن، اين 500 شركت براساس شاخصهاي ديگري نيز رتبهبندي ميشوند. نكته مهم اين است كه يك شركت، در شاخصهاي مختلف، رتبههاي متفاوتي ميگيرد، يعني مثلاً ممكن است در شاخص فروش رتبه 10 را داشته باشد ولي در شاخص “سودآوري” رتبه 45 را به دست آورده باشد. به عبارت ديگر، شاخصهاي مختلف در اين رتبهبنديها با هم ترکیب نمیشوند تا در مجموع، به يك شركت، يك رتبه تعلق گيرد.
وی افزود: انتخاب 500 شركت براساس “ميزان فروش” از منطق اقتصادي و مديريتي برخوردار است، زيرا “فروش” خروجي نهايي بنگاههاي اقتصادي است. همچنين، ميزان اثرگذاري فعاليت يك شركت در ابعاد اقتصاد ملي، رابطه مستقيمي با ميزان فروش شركت دارد.
درویش تاکید کرد: شاخصهای رتبهبندی در رتبهبندیIMI-100، شاخصهای کمّی هستند و مقادیر آنها از “صورتهای مالی حسابرسی شده” شرکتها استخراج میشود. بنابراین، بر خلاف بسیاری از ارزیابیها و رتبهبندیها که در رتبهبندی شرکتها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکتها استفاده میکنند، در رتبهبندیIMI-100، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص میکند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبهبندی صورت نمیگیرد.
معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی افزود: از ویژگیهای رتبهبندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، بطوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحهگذاری است، زیرا در هر فهرستی، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.
وی یادآور شد: نوع رتبهبندی IMI-100 و رتبهبندیهای مشابه مثل فورچون 500 و اهدافی را که دنبال میکنند به گونهای است که کلیه شرکتها در هر رشته کسب و کار، در فهرست حضور دارند و اساساً یکی از اهداف این رتبهبندی این است که امکان مقایسه بین کسب و کارهای مختلف را فراهم کند. گزارشات سالانه رتبهبندی IMI-100 به خوبی نشان دهنده فواید این گونه مقایسهها است.
درویش با بیان سهم كشورها از نظر ميزان درآمد در فهرست فورچون 500 در سال 2019 در خصوص این که چرا ارزیابی و رتبه بندی شرکتهای بزرگ مهم است گفت: جايگاه 6 كشور اول فهرست فورچون در رتبه بندي كشورها از نظر GDP در سال 2019 با جایگاه شرکتهای اول این فهرست مطابقت دارد.
وی با بیان برخي نتایج کلی در رتبه بندی سال 99 براساس سال مالي 98 گفت: ارزش افزوده 100 شرکت اول کشور برابر با 11درصد GDP یا تولید ناخالص داخلی بوده است و ارزش افزوده 500 شرکت برابر با 12 درصد GDP همچنین میزان فروش 100 شركت اول برابر با 37 درصد GDP و فروش 500 شركت برابر با41 درصد GDP بوده است.
مدیر مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر خاطر نشان کرد: اگر مجموع فروش 500 شركت را در نظر بگيريم، 89 درصد متعلق به 100 شركت اول بوده است كه اين خود، بزرگي اين شركتها را در مقايسه با بقيه شركتها نشان ميدهد.
وی افزود: در رتبه بندی IMI-100 علاوه بر انتشار فهرست 500 شرکت برتر ایران، فهرست شرکتها در گروههای صنعتی یا به بیان دیگر در رشتههاي كسب و كار نیز منتشر ميشود. بنابراین، در این رتبهبندی، علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرستهای عمومی نشان داده میشود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سهم گروههاي صنعتي از نظر ميزان فروش و همچنین سهم گروههاي صنعتي از نظر صادرات پرداخت.
بنا به آمار ارائه شده توسط درویش، رشد قابل توجهی در سال 99 در میزان فروش شرکتها اتفاق افتاده و شرکت اول رتبهبندی در این سال 79 درصد رشد فروش داشته است، همچنین شرکتها در سال 99 نسبت به سال 98 رشد فروشی به میزان 75 درصد داشتهاند.