به گزارش اطلس اقتصاد، پنل تخصصی مدیران عامل بانکها با موضوع “راهبردهای هوش مصنوعی از منظر مدیران بانکی” در مراسم افتتاحیه دهمین رویداد تراکنش ایران با شعار “آینده باهوش است” با حضور جمع کثیری از مدیران، متخصصان و فعالان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت، فناوری و نوآوری برگزار شد.
سخنرانان این میزگرد تخصصی آیت اله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه، بهمن اسکندری، مدیرعامل بانک آینده، غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، فرشید فرخنژاد، مدیرعامل بانک ملت، محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران، اسماعیل للـه گانی، مدیرعامل بانک رفاه و وهب متقینیا، مدیرعامل بانک کشاورزی به بیان مهمترین دغدغه این روزها پرداختند.
اسماعیل لله گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران در ابتدای این پنل با بیان اینکه معقوله هوش مصنوعی و رمز ارزها بسیار مهم هستند اظهار کرد: در شبکه بانکی کشور اتفاقات خوبی رخداده است و تمامی اکثریت مردم با ابزارهای تکنولوژی در حوزه بانکی آشنا هستند و سرعت تکنولوژی در حوزه بانکی قابل قبول است.
وی افزود: چشم اندازها و ماموریتهای ما در حوزه هوش مصنوعی باید مشخص و تدوین شود و ما باید نقاط قوت و ضعف این معقوله را شناسایی کنیم.
مدیرعامل بانک رفاه کارگران تصریح کرد: بحث تحلیل دادهها، آموزش نیروی انسانی و مشتریان در حوزه بانکی بسیار مهم است و ما باید این مولفه ها را مدنظر قرار دهیم.
لله گانی خاطرنشان کرد: ما در شرایط تحریم با استفاده از رمز ارزها میتوانیم در جهت حل بسیاری از مشکلات وارد عمل شویم و باید بدانیم حجم ذخیره پولی در دنیای امروز در حوزههای جدید عدد و رقم بالایی است و ما باید از این ابزارها و ظرفیت آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: انشاالله در این همایش و این دست رویکردها ابعاد و ابزار مختلف مالی در جهت تسهیل و سرعت بخشیدن به نظام مالی و بانکی کشور تبین و اجرایی شود.
محسن یوسفی مدیرعامل بانک صادرات در ادامه این پنل با بیان اینکه ما در جهت حرکت به سمت هوشمندسازی در بانک صادرات وارد عمل شدیم گفت: ما چارهای نداریم که سرعت انتقال بانکداری سنتی را به سمت بانکداری هوشمند را بیشتر کنیم.
وی اظهار کرد: ما برای پیشبرد اهدافمان در حوزه هوشمندسازی نظام بانکی باید فرهنگ بانکداری هوشمند را اجرایی کنیم و در واقع باید ساختارهای لازم را در این راستا اجرایی کنیم.
مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه بخشی از هوشمندسازی شبکه بانکی در حیطه عملکردی این شبکه نیست افزود: ما باید در ابتدا در جهت فرهنگسازی مدیران و مشتریان خود وارد عمل شویم تا انشاالله مسیر هوشمندسازی را ارتقا دهیم.
در این پنل بهمن اسکندری مدیرعامل بانک آینده با تشکر ار مرکز فابا در جهت برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: بانکداری الکترونیک زمانی که آغاز شد رویکردهای مختلفی وجود داشت تا جایی که مباحث مختلفی مانند بانکداری دیجیتال و هوشمندسازی مطرح شد و الزام در جهت تحقق این رویکردها بیش از گذشته احساس شد.
وی افزود: ما میتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی در نظام بانکداری به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم از این رو در این بستر موضوع بحث امنیت سایبری از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای آنلاین کردن ارائه خدمات به مشتریان باید موضوع امنیت سایبری را مورد لحاظ قرار دهیم.
مدیرعامل بانک آینده تصریح کرد: ما در بانک آینده در جهت شناسایی روزانه مشتریان و سامانه کشف تقلب اقدامات جدی را انجام دادیم و معتقدیم باید این مسیر را با سرعت تمام ادامه دهیم.
در ادامه این پنل وهب متقی نیا مدیرعامل بانک کشاورزی بابیان اینکه هوش مصنوعی پدیدهای جدید است که زوایای مختلفی دارد خاطرنشان کرد: تهدیدات شغلی، تنازع بقا و موارد از این دست از جمله مشکلاتی است که در رقابت بین هوش مصنوعی و انسان مطرح است اما بدون شک هوش مصنوعی دارای مزایایی است که نباید از آن غفلت کرد.
وی تاکید کرد: بحث امنیت سایبری، مدیریت ریسک، تحلیل دادهها، امنیت پیشرفته و استفاده از هوش مصنوعی در این بسترها بدون شک رویکرد مهمی است که در نظام بانکی نباید از آن غافل شد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه ما در حوزه زیر ساختها و کمبود نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی با مشکل روبه رو هستیم گفت: ما امروز در بانک کشاورزی با اپلیکیشن باران و پروژه هوشیار در حوزه مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی وارد عمل شدیم.
متقی نیا اظهار کرد: پروژه الماس ما از دیگر ابزارهای ما در حوزه هوش مصنوعی است که تحلیل محتوا از مکان را به ما میدهد و در این راستا اطلاعاتی را از وزارت جهاد و کشاورزی در جهت ارائه اطلاعات به کشاورزان دریافت کردیم تا بتوانیم در جهت تولید محصول به آنها کمک کنیم و امیدواریم ظرفیتهای هوش مصنوعی در جهت استفاده مفید انسان باشد.
در این پنل غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هوش مصنوعی ظرفیت بانک ها را ۴۰ درصد افزایش میدهد افزود: ما با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی میتوانیم در حوزه مدیریت ریسک، بهینهکردن منابع و شخصیسازی حسابها وارد عمل شویم.
وی با بیان اینکه ما حدود ۲۰ میلیون مشتری در موسسه مهر ایران داریم تصریح کرد: ما توسعه خطوط کسب و کار و بانکداری دیجیتال را در موسسه مهر ایران در دستور کار قرار دادیم و در این راستا پروژه سرزمین هوشمند مهر را طراحی و اجرایی کردیم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه ما فرآیندهای هوشمند مصنوعی را به دقت در بانک اجرایی میکنیم خاطرنشان کرد: ما با استفاده از هوش مصنوعی در حوزههای مختلف وارد عمل شدیم اما یکی از چالشهای ما در حوزه استفاده از هوش مصنوعی بحث فرهنگسازی است که باید از بعد حاکمیتی پیگیری شود.
فتحعلی تاکید کرد: با استفاده از هوش مصنوعی ما میتوانیم امنیت را به بهترین شکل به ارمغان بیاوریم و به دستاوردهای خود دست پیدا کنیم.
در ادامه این پنل حسینی قائم مقام مدیرعامل بانک سپه با تشکر از مجموعه فابا برای برگزاری این همایش و رویداد گفت:
ما در بانک سپه پروژه بستر هوش مصنوعی را در بانک سپه طراحی کردیم که بر این اساس در حوزه هوش مصنوعی وارد عمل شدیم.
وی با بیان اینکه بانکها در کشورمان در حوزه هوش مصنوعی عملکرد و سرعت خوبی داشتند اظهار کرد: هوش مصنوعی میتواند بهرهوری عملیاتی ما را با تشخیص تقلب و تقویت امنیت سایبری، تخصیص منابع انسانی و موارد دیگر ارتقا دهد.
قائم مقام مدیرعامل بانک سپه افزود: ما امروز برای حل مشکلات و چالش های حوزه هوش مصنوعی باید پیشتازی در تحلیل دادهها را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهیم.
حسینی تصریح کرد: ما باید بدانیم صنعت بانکداری برای استفاده از هوش مصنوعی با الزام روبه رو است و هوش مصنوعی باید برای انسان نه علیه او استفاده شود از این رو ما باید در جهت حمایت از تحقیقات، پژوهشها و شرکتهای این حوزه وارد عمل شویم چرا که ما با هوش مصنوعی میتوانیم عملکرد بهتر و مفیدتری داشته باشیم.
محسن یوسفی مدیرعامل بانک صادرات در ادامه این پنل با بیان اینکه ما در جهت حرکت به سمت هوشمندسازی در بانک صادرات وارد عمل شدیم گفت: ما چارهای نداریم که سرعت انتقال بانکداری سنتی را به سمت بانکداری هوشمند را بیشتر کنیم.
وی اظهار کرد: ما برای پیشبرد اهدافمان در حوزه هوشمندسازی نظام بانکی باید فرهنگ بانکداری هوشمند را اجرایی کنیم و در واقع باید ساختارهای لازم را در این راستا اجرایی کنیم.
مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه بخشی از هوشمندسازی شبکه بانکی در حیطه عملکردی این شبکه نیست افزود: ما باید در ابتدا در جهت فرهنگسازی مدیران و مشتریان خود وارد عمل شویم تا انشاالله مسیر هوشمندسازی را ارتقا دهیم.
در این پنل بهمن اسکندری مدیرعامل بانک آینده با تشکر ار مرکز فابا در جهت برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: بانکداری الکترونیک زمانی که آغاز شد رویکردهای مختلفی وجود داشت تا جایی که مباحث مختلفی مانند بانکداری دیجیتال و هوشمندسازی مطرح شد و الزام در جهت تحقق این رویکردها بیش از گذشته احساس شد.
وی افزود: ما میتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی در نظام بانکداری به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم از این رو در این بستر موضوع بحث امنیت سایبری از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای آنلاین کردن ارائه خدمات به مشتریان باید موضوع امنیت سایبری را مورد لحاظ قرار دهیم.
مدیرعامل بانک آینده تصریح کرد: ما در بانک آینده در جهت شناسایی روزانه مشتریان و سامانه کشف تقلب اقدامات جدی را انجام دادیم و معتقدیم باید این مسیر را با سرعت تمام ادامه دهیم.
در ادامه این پنل وهب متقی نیا مدیرعامل بانک کشاورزی بابیان اینکه هوش مصنوعی پدیدهای جدید است که زوایای مختلفی دارد خاطرنشان کرد: تهدیدات شغلی، تنازع بقا و موارد از این دست از جمله مشکلاتی است که در رقابت بین هوش مصنوعی و انسان مطرح است اما بدون شک هوش مصنوعی دارای مزایایی است که نباید از آن غفلت کرد.
وی تاکید کرد: بحث امنیت سایبری، مدیریت ریسک، تحلیل دادهها، امنیت پیشرفته و استفاده از هوش مصنوعی در این بسترها بدون شک رویکرد مهمی است که در نظام بانکی نباید از آن غافل شد.
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه ما در حوزه زیر ساختها و کمبود نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی با مشکل روبه رو هستیم گفت: ما امروز در بانک کشاورزی با اپلیکیشن باران و پروژه هوشیار در حوزه مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی وارد عمل شدیم.
متقی نیا اظهار کرد: پروژه الماس ما از دیگر ابزارهای ما در حوزه هوش مصنوعی است که تحلیل محتوا از مکان را به ما میدهد و در این راستا اطلاعاتی را از وزارت جهاد و کشاورزی در جهت ارائه اطلاعات به کشاورزان دریافت کردیم تا بتوانیم در جهت تولید محصول به آنها کمک کنیم و امیدواریم ظرفیتهای هوش مصنوعی در جهت استفاده مفید انسان باشد.
در این پنل غلامرضا فتحعلی مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هوش مصنوعی ظرفیت بانکها را ۴۰ درصد افزایش میدهد افزود: ما با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی میتوانیم در حوزه مدیریت ریسک، بهینهکردن منابع و شخصیسازی حسابها وارد عمل شویم.
وی با بیان اینکه ما حدود ۲۰ میلیون مشتری در موسسه مهر ایران داریم تصریح کرد: ما توسعه خطوط کسب و کار و بانکداری دیجیتال را در موسسه مهر ایران در دستور کار قرار دادیم و در این راستا پروژه سرزمین هوشمند مهر را طراحی و اجرایی کردیم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه ما فرآیندهای هوشمند مصنوعی را به دقت در بانک اجرایی میکنیم خاطرنشان کرد: ما با استفاده از هوش مصنوعی در حوزههای مختلف وارد عمل شدیم اما یکی از چالشهای ما در حوزه استفاده از هوش مصنوعی بحث فرهنگسازی است که باید از بعد حاکمیتی پیگیری شود.
فتحعلی تاکید کرد: با استفاده از هوش مصنوعی ما میتوانیم امنیت را به بهترین شکل به ارمغان بیاوریم و به دستاوردهای خود دست پیدا کنیم.
در ادامه این پنل حسینی قائم مقام مدیرعامل بانک سپه با تشکر از مجموعه فابا برای برگزاری این همایش و رویداد گفت:
ما در بانک سپه پروژه بستر هوش مصنوعی را در بانک سپه طراحی کردیم که بر این اساس در حوزه هوش مصنوعی وارد عمل شدیم.
وی با بیان اینکه بانکها در کشورمان در حوزه هوش مصنوعی عملکرد و سرعت خوبی داشتند اظهار کرد: هوش مصنوعی میتواند بهرهوری عملیاتی ما را با تشخیص تقلب و تقویت امنیت سایبری، تخصیص منابع انسانی و موارد دیگر ارتقا دهد.
قائم مقام مدیرعامل بانک سپه افزود: ما امروز برای حل مشکلات و چالشهای حوزه هوش مصنوعی باید پیشتازی در تحلیل دادهها را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهیم.
حسینی تصریح کرد: ما باید بدانیم صنعت بانکداری برای استفاده از هوش مصنوعی با الزام روبه رو است و هوش مصنوعی باید برای انسان نه علیه او استفاده شود از این رو ما باید در جهت حمایت از تحقیقات، پژوهشها و شرکتهای این حوزه وارد عمل شویم چرا که ما با هوش مصنوعی میتوانیم عملکرد بهتر و مفیدتری داشته باشیم.