نهاد خانواده در موفقیت یک جامعه اهمیت زیادی دارد. در سازمانهای بزرگ هم با توجه به نقش مهم منابع انسانی که مهمترین سرمایه آن میباشد؛ مسائل خانوادگی میتواند تاثیر بسزایی بر عملکرد کارکنان داشته باشد.
در این راستا، شرکتهای خصوصی و دولتی به طرق گوناگون، خانوادههای کارکنان شاغل در این شرکتها را تحت پوشش یک سری خدمات خاص حمایتی قرار میدهند که البته این امر به شکل گسترده و سیستمی در تمامی سازمانها مرسوم نیست. این در حالی است که شرکت بزرگ فولاد خوزستان، به منظور دلگرم نمودن و ارتقای تعلق سازمانی خانواده فولاد و جبران خدمات کارکنان توجه ویژهای به نهاد خانواده داشته و در قالب برنامهریزیهای متفاوت، سعی بر ایجاد رابطهای متعهدانه و پایدار بین کارکنان و این شرکت بزرگ صنعتی دارد.
از جمله مزیتهای برنامههای حمایتی شرکت فولاد خوزستان از خانوادههای کارکنان، میتوان به افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه و افزایش انگیزه و نشاط بین کارکنان، در نهایت آشنایی خانوادهها با محیط و روند کار همسر و رواج روحیه همدلی در بین اعضای این گروه صنعتی بزرگ اشاره کرد.
در این راستا چند سالی است که فولاد خوزستان در کنار توجه به مقوله رفاه مالی کارکنان خود، به منظور تقویت ارتباطات داخلی، برنامه های خانواده محور فرهنگی را در دستور کار قرار داده و برگزاری تورهای گردشی خانوادگی یکی از آنها میباشد.
در این برنامه که به همت روابط عمومی، شکل تازهای به خود گرفته و مورد استقبال خانوادهها واقع شده است؛ کارکنان پس از دریافت دعوت نامه، در یکی از روزهای پایانی هفته به همراه خانواده شان در تالار شهید امتی گرد هم جمع میشوند. آنها در بدو ورود، یک عکس یادگاری با پس زمینهای از شرکت ثبت میکنند و پس از دیدن برنامههای مهیج و با نشاطی که برای شان تدارک دیده شده است، برای آشنایی از بخشهای مختلف و روند تولید از مجموعه شرکت بازدید به عمل میآورند.
این تورها فرصتی است تا کارکنان با خانوادههای شان در محیطی که در آن شاغل میباشند دیدار کرده و با روایت خود بخشهای مختلف کارخانه را برای آنها شرح دهند. از دیگر برنامههای تورهای بازدید خانوادگی از مراحل تولید؛ تفریح و استراحت خانوادههای کارکنان در کنار اجرای برنامههای زنده و سرگرمکننده برای آنان، بازدید از ورزشگاه مدرن شهدای فولاد، پذیرایی و اهدا هدایا به خانوادهی کارکنان نیز، میتوان اشاره کرد.
این تورهای گردشی دستاوردهای متعددی، هم برای شرکت و هم برای خانوادهها به همراه دارد و موجب ایجاد احساس رضایت و تعلق در میان کارکنان میشود. وقتی کارکنان ببینند که سازمان به خانوادههای شان اهمیت میدهد، انگیزه و تعهد بیشتری برای انجام کار خواهند داشت که در نهایت به پیشرفت و تعالی آن مجموعه منجر خواهد شد. در سوی دیگر این تجربه میتواند به تقویت ارتباطات خانوادگی نیز کمک کرده و احساس خوشایندی را در ذهن اعضای خانوادهها برای همیشه ثبت کند.
البته برگزاری تورهای گردشی برای خانواده چند هزار نفری فولاد خوزستان ممکن است با چالشهای مختلفی همراه باشد که واحد روابط عمومی به عنوان متولی برگزاری آن باید آنها را به خوبی مدیریت کند. مدیریت زمان و هماهنگیها، اطلاعرسانی به کارکنان، حفظ امنیت و سلامت بازدیدکنندگان در جابجایی و بازدید از فضای صنعتی، هزینهها و منابع مالی، حفظ استانداردهای مورد تایید شرکت برای اجرای این برنامهها و … از مهمترین چالشهای روابط عمومی برای برپایی تورهای گردشگری است که به گونهای طرحریزی میشود تا با فعالیتهای تولیدی تداخل نداشته و از سوی دیگر با استراتژیهای خاص، سبب مشارکت حداکثری خانوادهها گردد. آنچه مورد توجه قرار میگیرد، این است که شرکت فولاد خوزستان با درک واقعی از تاثیر و نقش خانواده، توانسته رضایت جامعه چند هزار نفری کارکنان خود را به دنبال داشته باشد و به همین دلیل این طرح میتواند به عنوان نمونهای موفق برای دیگر شرکتها و سازمانهای بزرگ در کشورمان شناخته شود.