شرط جدید برای واردات کشنده: اسقاط یک به یک
ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور با صدور اطلاعیهای رسمی، قوانین جدید و الزامآوری را برای واردات کشنده اعلام کرد. طبق این مقررات جدید، تمام متقاضیان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، برای دریافت مجوز ثبت سفارش یک کشنده وارداتی، باید یک دستگاه کشنده فرسوده را برای اسقاط معرفی نمایند. این اقدام به صورت یک الزام قطعی برای همه واردکنندگان تعریف شده و گامی مهم در جهت ساماندهی ورود خودروهای سنگین به کشور است.
جزئیات فرآیند ثبتنام و الزام عمر بالای 25 سال
بر اساس جزئیات اعلامشده، کشنده فرسودهای که برای اسقاط معرفی میشود باید دارای عمر بالای 25 سال باشد. متقاضیان موظف هستند مشخصات این خودروی فرسوده را در سامانه مشخص شده به آدرس NNHK.IR
به نام خود ثبتنام کنند. این شرط بدون در نظر گرفتن تناژ کشنده فرسوده اعمال خواهد شد. فرآیند اسقاط و از رده خارج کردن این خودرو باید بلافاصله پس از ترخیص کشنده وارداتی جدید از گمرک، به صورت کامل انجام پذیرد.
تأکید بر احراز مالکیت قطعی از طریق پلیس راهور
ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و اطمینان از صحت فرآیند، بر احراز مالکیت قطعی کشنده فرسوده تأکید کرده است. این ستاد اعلام نموده که اطلاعات مالکیت خودروی ثبتنامی را به صورت مستقیم از پلیس راهور استعلام خواهد کرد. به همین دلیل، به متقاضیانی که هنوز مالکیت قطعی و فرآیند تعویض پلاک کشنده فرسوده را تکمیل نکردهاند، هشدار داده شده است. این افراد باید از هرگونه مراجعه به وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت یا خود ستاد نوسازی جداً خودداری کنند.
اقدامی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه
این اطلاعیه و الزامات مطرح شده در آن، در راستای اجرای دقیق آییننامه اجرایی بند (پ) ماده 59 قانون برنامه هفتم توسعه کشور صادر شده است. هدف اصلی این قانون، تسریع در روند نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور، کاهش آلایندگی هوا، افزایش ایمنی جادهها و بهینهسازی مصرف سوخت در بخش حملونقل سنگین است.
***
ابلاغ این الزام جدید، یک سیاستگذاری مستقیم و اهرمی برای تسریع در نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای کشور است. این قانون با ایجاد پیوند اجباری بین واردات و اسقاط، بازار خودروهای فرسوده را هدفمند کرده و به خروج کشندههای با آلایندگی بالا و مصرف سوخت زیاد سرعت میبخشد. این اقدام ضمن افزایش ایمنی جادهها و کاهش هزینههای جانبی حمل و نقل، میتواند به بهبود تراز انرژی کشور کمک کند. هرچند این فرآیند ممکن است هزینه اولیه واردکنندگان را اندکی افزایش دهد، اما منافع بلندمدت آن در حوزه اقتصاد و محیط زیست قابل توجه خواهد بود.