*گشایش در طرح نوسازی 1200 دستگاه اتوبوس برونشهری
طرح نوسازی ناوگان حملونقل عمومی برونشهری کشور با رفع موانع اصلی، وارد مرحله اجرایی شد. این خبر را فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، اعلام کرد. در نشستی مشترک با حضور مدیران بانک شهر، مسئولان وزارت صمت و مدیران عامل شرکتهای خودروساز، جزئیات اجرایی این طرح مورد بررسی قرار گرفت. هدف این طرح جایگزینی بیش از 1200 دستگاه اتوبوس فرسوده در سال جاری است.
*افزایش ظرفیت نوسازی با مشارکت نهادهای کلیدی
این طرح در ابتدا با امضای تفاهمنامهای میان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ایدرو و صندوق حمایت و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) برای نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس آغاز شده بود. اکنون با هماهنگیهای جدید و مشارکت بانک شهر به عنوان بانک عامل، ظرفیت طرح به بیش از 1200 دستگاه افزایش یافته است. این همکاری مشترک، زمینه را برای تسریع در جایگزینی ناوگان فرسوده فراهم میکند.
*تخصیص تسهیلات ویژه 70 درصدی برای مالکین
یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح، فراهم شدن تسهیلات ویژه برای متقاضیان است. رئیس هیئت عامل ایدرو تصریح کرد که تسهیلاتی تا سقف 70 درصد قیمت تمامشده برای هر دستگاه اتوبوس برونشهری در نظر گرفته شده است. منابع مالی این تسهیلات از طریق مشارکت صندوق صحا، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و بانک شهر تأمین خواهد شد. این فرصت به مالکین اتوبوسهای فرسوده کمک میکند تا ناوگان خود را با شرایطی مناسب نوسازی کنند.
*رفع کامل محدودیتهای ارزی برای تولیدکنندگان داخلی
فرشاد مقیمی با تأکید بر حمایت قاطع از تولید داخلی، اعلام کرد که مسیر رونق تولید اتوبوس هموار شده است. وی گفت: «در تأمین ارز برای تولید اتوبوس داخلی در این طرح هیچگونه محدودیتی نداریم.» بر این اساس، شرکتهای خودروساز داخلی میتوانند طبق برنامه زمانبندی، نسبت به ثبت سفارش قطعات مورد نیاز خود اقدام کنند. این تصمیم، یک گام کلیدی برای تقویت زنجیره تولید در صنعت خودروسازی کشور محسوب میشود.
*لزوم تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات
در این نشست مشترک، بر ضرورت امضای هرچه سریعتر تفاهمنامه میان شرکتهای خودروساز و بانک شهر تأکید شد. این اقدام برای آن است که فرآیند اجرایی اعطای تسهیلات به مالکین اتوبوسهای فرسوده آغاز شود و سرعت بیشتری بگیرد. تسریع در این فرآیند، موفقیت طرح در سال جاری را تضمین خواهد کرد.
***
اجرایی شدن طرح نوسازی بیش از 1200 دستگاه اتوبوس برونشهری، یک اقدام استراتژیک با ابعاد چندگانه اقتصادی است. این پروژه از یک سو با تزریق منابع و رفع موانع ارزی، به طور مستقیم به زنجیره تولید در شرکتهای خودروسازی داخلی رونق میبخشد. از سوی دیگر، ارائه تسهیلات 70 درصدی، قدرت خرید مالکین ناوگان را افزایش داده و تقاضای مؤثری در بازار ایجاد میکند. این همافزایی میان عرضه و تقاضا، علاوه بر کاهش سن ناوگان و افزایش ایمنی حملونقل جادهای، به حفظ اشتغال و تقویت تولید ملی منجر میشود و نشاندهنده یک سیاست صنعتی هدفمند است.