ارزیابی نهایی باند شرقی توسط وزیر راه
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، صبح امروز از آخرین مراحل اجرایی باند شرقی منطقه 2 آزادراه تهران-شمال بازدید کرد. در این بازدید که هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، نیز حضور داشت، وضعیت فنی و پیشرفت پروژه مورد بررسی دقیق قرار گرفت. این بازدید میدانی بر ارزیابی جزئیات نهایی پیش از افتتاح این بخش حیاتی از آزادراه تمرکز داشت. با تکمیل این باند، کل منطقه 2 این ابرپروژه ملی به طور کامل زیر بار ترافیکی قرار خواهد گرفت.
مشخصات فنی و مهندسی منحصر به فرد مسیر
باند شرقی منطقه 2 آزادراه تهران-شمال به طول 15.5 کیلومتر، از دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد دارد. این مسیر با حداکثر شیب طولی 9 درصد و حداقل شعاع قوس 350 متر طراحی شده است. یکی از ویژگیهای برجسته این قطعه، عبور 75 درصد مسیر از داخل سازههای تونلی است که نشاندهنده پیچیدگی مهندسی آن است. این بخش شامل 16 رشته تونل و گالری به طول کلی 117 کیلومتر میشود.
حجم عظیم عملیات عمرانی و زیرساختی
برای احداث این قطعه، عملیات عمرانی گستردهای صورت گرفته است که شامل 12 دستگاه پل به طول مجموع 135 متر میشود. همچنین، حجم عملیات کوهبرداری، ترانشهبرداری و خاکریزی در این پروژه به 15 میلیون مترمکعب میرسد. علاوه بر این، جهت مدیریت تأسیسات، داکت بانک و پیادهرو به طول 28 کیلومتر در طول مسیر اجرا شده است که زیرساختهای لازم برای نگهداری و ایمنی را فراهم میکند.
دستاوردهای اقتصادی و ترافیکی پروژه
با بهرهبرداری از این باند، میانگین سرعت تردد در این قطعه به 70 کیلومتر در ساعت افزایش مییابد. این افزایش سرعت به صرفهجویی سالانه 7.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت منجر خواهد شد. این پروژه همچنین تأثیر چشمگیری بر کاهش زمان سفر، کاهش تعداد تصادفات رانندگی و کاهش استهلاک وسایل نقلیه خواهد داشت. این دستاوردها، اهمیت ملی پروژه را در بهینهسازی حملونقل جادهای نشان میدهد.
نگاهی کلی به ساختار منطقه 2 آزادراه
منطقه 2 آزادراه تهران-شمال در مجموع 22 کیلومتر طول دارد. بخش عمدهای از این منطقه از داخل 60 رشته تونل به طول مجموع 3.6 کیلومتر و 29 دستگاه پل بزرگ عبور میکند. تونلهای سهقلوی البرز، که هر کدام طولی برابر با 6.5 کیلومتر دارند، به عنوان یکی از مهمترین و پیچیدهترین سازههای مهندسی این منطقه شناخته میشوند و نقش کلیدی در اتصال این مسیر ایفا میکنند.
***
تکمیل باند شرقی منطقه 2 آزادراه تهران-شمال یک گام استراتژیک در تکمیل یکی از پیچیدهترین پروژههای زیرساختی کشور محسوب میشود. عبور 75 درصدی مسیر از تونل، نشاندهنده توانمندی بالای مهندسی داخلی در غلبه بر چالشهای جغرافیایی است. صرفهجویی سالانه 7.5 میلیون لیتری سوخت، بازدهی اقتصادی مستقیم این سرمایهگذاری ملی را تایید میکند. این پروژه علاوه بر کاهش هزینههای پنهان حملونقل مانند استهلاک و تصادفات، با افزایش سرعت و ایمنی، بهرهوری شبکه ترانزیتی کشور را به شکل محسوسی ارتقا میدهد. بهرهبرداری کامل از منطقه 2، ارزش افزوده قابل توجهی برای اقتصاد حملونقل و گردشگری شمال کشور ایجاد خواهد کرد.