شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) با هدف توسعه بازار، چهار استراتژی «محصول، قیمت، توزیع و ترویج» را برای فروش محصولات خود تدوین کرده است. این شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری، 450 هزار تن کنسانتره، 800 هزار تن گندله و 300 هزار تن آهن اسفنجی به فروش رسانده است. آهن اسفنجی تولیدی این مجموعه در مجتمع فولاد قائنات، به دلیل کیفیت بالا، نسبت فروشی 10 درصد بیشتر از میانگین بازار بورس کالا داشته و سیمیدکو را به یکی از بازیگران کلیدی در زنجیره تامین فولاد کشور تبدیل کرده است.
تدوین استراتژی 4 محوری برای توسعه بازار
محمدرضا فلاحی، رئیس فروش شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو)، اعلام کرد این شرکت برای رشد بازار و بازاریابی موثر، یک استراتژی جامع چهارگانه را در دستور کار قرار داده است. این راهبرد شامل تمرکز بر «محصول» با کیفیت، «قیمت» انعطافپذیر با روشهای تسویه متنوع (LC، اعتباری، تهاتر)، «توزیع» از طریق فروش درب کارخانه و «ترویج» با حضور فعال در نمایشگاههای تخصصی و تقویت روابط با مشتریان است. اجرای این استراتژیها منجر به افزایش سودآوری برای سیمیدکو و هلدینگ فولاد خوزستان شده است.
نقش کلیدی سیمیدکو در زنجیره تامین فولاد
سیمیدکو، به عنوان یکی از شرکتهای تابعه هلدینگ فولاد خوزستان، با ظرفیت تولید سالانه 2.5 میلیون تن کنسانتره و 2.5 میلیون تن گندله، نقشی حیاتی در تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور ایفا میکند. این شرکت تامینکننده اصلی مواد اولیه برای مجموعههایی چون فولاد خوزستان، فولاد شادگان، مجتمع فولاد قائنات و مجتمع فولاد میانه است. عمده کنسانتره تولیدی، خوراک ورودی کارخانه گندلهسازی خود شرکت شده و مازاد آن برای سهامدار و مشتری اصلی، یعنی فولاد خوزستان، ارسال میشود.
موفقیت چشمگیر در فروش آهن اسفنجی
با اضافه شدن آهن اسفنجی تولیدی مجتمع فولاد قائنات به سبد فروش سیمیدکو از نیمه دوم سال 1401، این شرکت ماموریت جدیدی را در تامین مواد اولیه فولادسازان آغاز کرد. تمام محصول آهن اسفنجی این مجتمع از طریق بورس کالا عرضه شده و به 184 مقصد مختلف در 26 استان کشور ارسال میگردد. این گستردگی توزیع، نقش پررنگ سیمیدکو را در تامین پایدار آهن اسفنجی کشور نشان میدهد.
ثبت رکوردی درخشان در بورس کالا
کیفیت بالای گندله تولیدی سیمیدکو، منجر به تولید آهن اسفنجی مرغوب در مجتمع فولاد قائنات شده است. این کیفیت برتر باعث شد تا در 5 ماهه ابتدایی سال 1404، نسبت فروش به عرضه آهن اسفنجی فولاد قائنات در بورس کالا، 10 درصد از میانگین کل بازار بالاتر باشد. در این شاخص، این محصول پس از توسعه آهن و فولاد گل گهر، بهترین عملکرد را در بورس کالا ثبت کرده که افتخاری دیگر برای سیمیدکو محسوب میشود.
گزارش عملکرد فروش 6 ماهه نخست سال
رئیس فروش سیمیدکو آمار فروش 6 ماهه ابتدایی امسال را نیز تشریح کرد. بر این اساس، فروش کنسانتره به 450 هزار تن، گندله به 800 هزار تن و آهن اسفنجی به 300 هزار تن رسید. این ارقام با توجه به ظرفیت اسمی کارخانهها، عملکردی قابل قبول ارزیابی شده و سیمیدکو را به عنوان یکی از شرکتهای پیشتاز در عرصه فروش آهن اسفنجی مطرح کرده است.
چالش عدم توازن در زنجیره تولید فولاد
فلاحی به چالشهای موجود در زنجیره فولاد نیز اشاره کرد و گفت عدم توازن در این زنجیره و رواج فروش خارج از بورس، به کاهش حجم معاملات کنسانتره و گندله در بورس کالا منجر شده است. او تاکید کرد که عواملی چون ایجاد تعادل در زنجیره، کنترل قیمتگذاری بر اساس عرضه و تقاضا، حذف واسطهها و عرضه محصول باکیفیت در بورس کالا، برای رشد فروش صنایع بالادستی ضروری هستند.
تاثیر قطعی برق و گاز بر بازار
یکی از موانع اصلی تولید یکنواخت، قطعیهای فصلی برق و گاز است. در تابستان با توقف تولید کنسانتره، عرضه آهن اسفنجی افزایش یافته و تقاضا کم میشود. در زمستان نیز با توقف کارخانههای آهن اسفنجی، عرضه کنسانتره مازاد بر تقاضا میشود. این عدم توازن دائمی به نوسان قیمت و ناهماهنگی در بازار دامن میزند. پیشنهاد میشود با احداث نیروگاههای خورشیدی و بادی و مدیریت مصرف، این مشکل برطرف گردد.
انتقاد از شیوه قیمتگذاری دستوری
فلاحی قیمتگذاری دستوری در بورس کالا را یکی دیگر از موانع اصلی دانست. او اظهار داشت که دولت با نیت تنظیم بازار، مانع از کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی میشود. این دخالت باعث ایجاد قیمتهای نامتناسب با بازار شده و گاهی به توزیع رانت بین خریداران منجر میشود. وی تاکید کرد که بورس باید محلی برای کشف قیمت واقعی باشد تا بازار در بلندمدت به تعادل برسد.
***
عملکرد شرکت سیمیدکو تصویری از یک بازیگر استراتژیک در زنجیره ارزش فولاد کشور را به نمایش میگذارد که توانسته با تمرکز بر کیفیت محصول و بازاریابی هوشمند، جایگاه خود را تثبیت کند. موفقیت در فروش آهن اسفنجی در بورس کالا و کسب سهم بازار قابل توجه، نشاندهنده توانایی شرکت در خلق ارزش افزوده حتی در شرایط پرچالش بازار است. با این حال، چالشهای کلان صنعت مانند عدم توازن در زنجیره تامین و قیمتگذاری دستوری، پتانسیل رشد شرکت و کل صنعت را محدود میکند. عبور از این موانع از طریق سیاستگذاری صحیح و اجازه به سازوکار بازار برای کشف قیمت، میتواند به سودآوری پایدارتر برای شرکتهایی مانند سیمیدکو و توسعه متوازن صنعت فولاد منجر شود.