ذوبآهن اصفهان در 6 ماهه نخست سال جاری، با وجود تحریمها و موانع داخلی، موفق به رشد 10 درصدی صادرات خود نسبت به مدت مشابه سال قبل شد. این شرکت بالغ بر 320 هزار تن محصول به بیش از 10 کشور صادر کرده است. چالشهایی نظیر نرخ ارز دستوری، کارتهای بازرگانی یکبار مصرف و قوانین داخلی، مهمترین موانع پیش روی توسعه صادرات این شرکت عنوان شدهاند. همچنین مذاکرات برای صادرات محصولات جدید و استراتژیک مانند انواع ریل در حال انجام است.
رشد 10 درصدی صادرات در 6 ماهه نخست سال
مرتضی کرمی، سرپرست مدیریت بازاریابی و صادرات ذوبآهن اصفهان، اعلام کرد این شرکت در 6 ماهه اول سال جاری به رشد عملیاتی بیش از 10 درصدی در صادرات دست یافته است. در این دوره، بالغ بر 320 هزار تن از محصولات ذوبآهن در 3 گروه کالایی به بیش از 10 مقصد نهایی صادر شد. این دستاورد در شرایط سخت تحریمهای بینالمللی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.
حفظ بازارهای هدف؛ اولویت اصلی در شرایط تحریم
به گفته کرمی، با توجه به عوامل بیرونی و بهویژه تحریمها، مهمترین برنامه صادراتی شرکت در حال حاضر، حفظ سهم و بازارهای هدف موجود است. این رویکرد تا زمان بهبود شرایط و اصلاح قوانین و مقررات داخلی ادامه خواهد داشت. شرکت امیدوار است پس از آن، افزایش کمی و کیفی صادرات و تنوعبخشی به بازارهای هدف را به تدریج شاهد باشد.
توسعه هوشمندانه سبد محصولات صادراتی
ذوبآهن اصفهان توسعه سبد محصولات صادراتی خود را با درک دقیق شرایط تولید، بهای تمام شده و ارزش قابل انتظار در دستور کار قرار داده است. در همین راستا، مذاکراتی با تعدادی از مشتریان خارجی برای صادرات برخی محصولات جدید در حال انجام است. صادرات انواع ریل، به عنوان استراتژیکترین محصول شرکت، یکی از محورهای اصلی این مذاکرات است.
چالشهای دوگانه؛ از تحریم خارجی تا خودتحریمی داخلی
سرپرست بازاریابی و صادرات ذوبآهن محدودیتهای پیش روی صنعت فولاد را به دو دسته تقسیم کرد. در بخش بینالمللی، تحریمهای ظالمانه، تعرفههای سنگین واردات فولاد در کشورهای همسایه و اختلافات تجاری آمریکا و چین چالشزا هستند. در بعد داخلی، موانعی همچون اختلاف شدید نرخ ارز رسمی و آزاد، کارتهای بازرگانی یکبار مصرف، تغییرات مکرر قوانین، عوارض صادراتی و افزایش هزینههای انرژی و حملونقل، گردش چرخ صادرات را کند کردهاند.
تاثیر چالشها بر عملکرد صادراتی شرکت
این چالشهای ملی و بینالمللی طی 2 سال گذشته تأثیر قابل توجهی بر حجم صادرات و تنوع بازارهای هدف ذوبآهن اصفهان داشتهاند. از آنجا که این عوامل خارج از کنترل شرکت و صنعت فولاد هستند، شرکت تلاش میکند ضمن مدیریت ریسکها، پیگیری و مکاتبات مستمری با نهادهای حاکمیتی برای اصلاح قوانین و رویکردها انجام دهد.
درخواست اصلاح فوری رویکردها از سوی دولت
مرتضی کرمی از مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر تصمیمگیران کلان کشور خواست با درک شرایط سخت تولیدکنندگان فولاد، اقدام عاجلی انجام دهند. او اصلاح رویکردها در زمینه نرخ ارز و مقابله با کارتهای بازرگانی یکبار مصرف را به عنوان حداقل نیازهای ضروری تولیدکنندگان برای بهبود فضای صادراتی مطرح کرد.
***
رشد 10 درصدی صادرات ذوبآهن اصفهان در شرایطی که صنعت فولاد با تحریمهای بینالمللی و موانع مقرراتی داخلی دستوپنجه نرم میکند، نشاندهنده تابآوری عملیاتی و توان بازاریابی این شرکت است. با این حال، تأکید مدیریت این شرکت بر چالشهایی نظیر نرخ ارز دستوری و کارتهای یکبار مصرف، زنگ خطری جدی برای پایداری این رشد است. این موانع داخلی، که به “خودتحریمی” تشبیه شدهاند، پتانسیل کامل ارزآوری صنعت فولاد را محدود میکنند. موفقیت در صادرات محصولات استراتژیک مانند ریل میتواند نقطه عطفی برای این شرکت باشد، اما تحقق آن مستلزم اصلاح فوری سیاستهای کلان اقتصادی و تجاری در سطح ملی است.