معاون وزیر صمت از تصویب آییننامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در هیئت وزیران خبر داد. بر اساس این سند جامع، با راهاندازی سامانه ملی امتیازدهی، کیفیت خودروها از طراحی تا خدمات پس از فروش به صورت عددی سنجیده میشود. این طرح شفافیت و پاسخگویی را تضمین کرده و حمایتهای دولتی را به امتیاز کیفی خودروسازان منوط میکند. همچنین، مرکز ملی تست و تصادف خودرو به عنوان زیرساخت کلیدی این طرح، در نیمه نخست آذرماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
تصویب اولین سند جامع ملی کیفیت خودرو
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت، از تصویب آییننامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی با پیشنهاد وزیر صمت در هیئت وزیران خبر داد. او این مصوبه را نخستین سند جامع ملی دانست که با رویکردی سیستمی و شاخصهای کمی، کیفیت را ارزیابی میکند. این آییننامه تمام مراحل از طراحی اولیه تا خدمات پس از فروش را مورد سنجش و پایش دقیق قرار میدهد. با این اقدام، وزارت صمت گامی اساسی در جهت تحقق یک نظام اجرایی پاسخگو در صنعت خودرو برداشته است.
شفافیت با سامانه امتیازدهی و شناسنامه قطعات
این سند گستره وسیعی از زنجیره تولید را پوشش میدهد. کلیه حلقهها شامل طراحی، پلتفرم، قطعهسازی، مونتاژ، فروش و خدمات پس از فروش تحت نظارت قرار میگیرند. برای تحقق این هدف، «سامانه ملی امتیازدهی خودروهای ساخت داخل» و «پایگاه ملی ارزیابی کیفیت – Iran Quality Score» ایجاد خواهد شد. همچنین «نظام شناسنامهدار کردن قطعات» به اجرا درمیآید تا شفافیت و پاسخگویی در عملکرد خودروسازان و قطعهسازان تضمین شود.
رقابت بر سر کیفیت؛ مبنای جدید حمایت دولتی
نتایج ارزیابیهای کیفی، مبنای سیاستهای حمایتی وزارت صمت از این پس خواهد بود. مقیمی تاکید کرد که خودروسازانی که ارتقای مستمر کیفیت را در محصولات خود نشان دهند، از مشوقهای توسعهای و صادراتی بهرهمند میشوند. در مقابل، تولیدکنندگانی که نتوانند به استانداردهای کیفی تعیینشده دست یابند، از اولویتهای حمایتی دولت خارج خواهند شد. با اجرای این سازوکار، رقابت اصلی در صنعت خودرو کشور به «رقابت در کیفیت» تبدیل میشود.
افتتاح قریبالوقوع مرکز ملی تست تصادف
رئیس هیأت عامل ایدرو از پیشرفت پایدار پروژه مرکز ملی تست و تصادف خودرو (Crash Test Center) خبر داد. این مرکز به عنوان یک زیرساخت کلیدی برای نظام نوین ارزیابی کیفیت، در زمینی به وسعت 26 هزار متر مربع احداث شده است. این پروژه با سرمایهگذاری 100 درصدی بخش خصوصی، برای اولین بار در خاورمیانه اجرا میشود. این مرکز مجهز به خط تست 235 متری و دوربینهای فوق پرسرعت با توان تصویربرداری 50 هزار فریم در ثانیه است. بخش نهایی محوطه و مسیر تست آن تا نیمه نخست آذرماه تکمیل و مرکز رسماً آماده بهرهبرداری خواهد بود.
***
تصویب آییننامه ارتقای کیفیت، یک نقطه عطف در حکمرانی صنعتی ایران و تغییری استراتژیک از رویکرد کمیتمحور به کیفیتمحور است. این طرح با ایجاد یک مکانیزم شفاف و عددی (سامانه امتیازدهی)، رقابت واقعی را به صنعت خودرو تزریق میکند. گره زدن حمایتهای دولتی به امتیاز کیفی، یک ابزار قدرتمند برای اصلاح ساختاری و حذف تولیدکنندگان ناکارآمد است. راهاندازی مرکز ملی تست تصادف نیز نه تنها ایمنی را افزایش میدهد، بلکه با ایجاد یک زیرساخت استراتژیک، میتواند ایران را به قطب آزمونهای استاندارد خودرو در منطقه تبدیل کرده و اعتبار محصولات داخلی را در بازارهای صادراتی افزایش دهد.
