محمد مهدی مومن زاده کارشناس بازار سرمایه:

مسئولیت¬پذیری اجتماعی و بنگاه¬های ایرانی

by

اطلس اقتصاد: مسئولیت­‌پذیری اجتماعي بنگاه‌­ها، يك روش مديريتي است كه از راه ارتباط اخلاقي و شفاف سازمان بـا تمام ذينفعان، همچنين با كساني كه در تعيين اهداف سازمان دخيل هستند،…


اطلس اقتصاد: مسئولیت­‌پذیری اجتماعي بنگاه‌­ها، يك روش مديريتي است كه از راه ارتباط اخلاقي و شفاف سازمان بـا تمام ذينفعان، همچنين با كساني كه در تعيين اهداف سازمان دخيل هستند، تعريف مي­‌شود و بر توسعه‌ی پايدار جامعه، حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي، پذيرش تغيير و حرکت در مسیر كاهش مسائل اجتماعي تأکید دارد. به معناي دقيق كلمه، حتي اگر چنين فعاليت‌­هايي از نظر قانوني حاكميت نيافته باشند، سازمان‌­ها به جامعه تعهد دارند كه به روشی مسئولانه در اجتماع رفتار كنند و افزون بر وظیفه کسب سود، وظایف اجتماعی خویش را نیز انجام دهند.

 

به عبارتی گرچه یک شرکت تجاری توجه بیشتر خود را به حداکثر نمودن ثروت در بلندمدت و شرکت‌­های تعاونی تأکید خود را بر حداکثر نمودن رفاه اعضای خود قرار می­‌دهند، اما هدف صحیح آن­­ها به تأمین سود و کسب ثروت محدود نشده و مواردی همچون تأمین امنیت شغلی بیشتر برای کارکنان، ارائه محصولات با کیفیت برای مصرف­‌کنندگان و توزیع گسترده‌­تر رفاه اجتماعی را نیز شامل می­‌شود. از این­ رو مسئوليت اجتماعي شركتي تلاشي است كه براي تحقق ايـن انتظارات، نيازها و خواسته‌­هاي مختلف انجام مي­‌شود و تحقق يكي پس از ديگري، اعتماد اجتماعي را افزايش داده و از اعتبار كسب و كار حمايت مي­‌كند. در کنار سازمان­‌های انتفاعی، مهم‌ترین هدف سازمان­‌های عمومی نیز حداکثرسازی رفاه و کیفیت زندگی افراد جامعه می‌­باشد. به این ترتیب اثربخشی و ارزش‌­آفرینی عملکرد آن­ها با میزان ارائه خدمات و رضایت ذینفعان‌شان سنجش می‌شود. در یکی از پژوهش‌­هایی که نتایج آن با عنوان «هرم مسئوليت اجتماعي بنگاه» انتشار یافته، مسئوليت­‌های اجتماعی در چهار دسته طبقه‌بندي شده است:

 

  • مسئولیت­‌های اقتصادی: این بعد، مسئوليت بسيار مهم شركت‌­هاي تجاري است. در طول تاريخ، شركت­‌هاي تجاري به عنوان یک واحد اقتصادي، مسئول تأمين محصولات و خدمات مورد نياز جامعه به­‌شمار مي‌­آيند. اين بعد، پاية ابعاد بعدي در نظر گرفته مي‌­شود.
  • مسئوليت قانوني: جامعه از شركت‌­هاي تجاري انتظار دارد كه در چارچوب قوانين و مقررات عمل كنند. قوانين و مقررات هم‌راستا با تعريف هنجارهاي جامعه هستند. شركت­‌هاي تجاري بايد براي انجام مسئوليت خود در برابر جامعه با آن هماهنگ شوند. تمام شركت‌ها بايد اين مسئوليت را براي تداوم عملكرد خود انجام دهند.
  • مسئوليت اخلاقي: اين بعد، تعهد اخلاقي شركت‌­هاي تجاري براي دستيابي بـه حق و عدالت است و صرف‌نظر از مواردي كه در قانون تدوين شده است، مسائل اخلاقی تنها به‌­وسيلة جامعه و فرهنگ حاکم بر آن مشخص مي­‌شوند. اين بعد، تأثير متقابل و پويايي نيز با مسئوليت قانوني دارد. به عبارت ديگر، مسئوليت اخلاقي بـه طور منظم مسئوليت قانوني را توسعه بخشيده و شركت­هاي تجاري را به عملكرد در سطحي بالا يا در همان سطح مورد نظر قانون، به پيش مي‌­برد.
  • مسئوليت نوع­دوستي: این مسئوليت نسبت به سایر مسئولیت‌ها در بالاترین سطح قرار دارد. از شركت‌­هاي تجاري انتظار مي‌­رود كه با ارائة حسن نيت نسبت به جامعه، مانند مشاركت در امور خيريه و تأمين منابع مالي براي يك سازمان غير انتفاعي، شهروند شركتی خوبي باشند. مسئولیت نوع‌­دوستی و مسئوليت اخلاقي جداگانه طبقه‌­بندی می‌­شوند. مسئوليت نوعدوستي مانند مسئوليت اخلاقي، نوعی الزام اجتماعی ندارد. مردم، يك شركت تجاري را كه مسئوليت نوعدوستي نداشته باشد، غير اخلاقي نمي‌­دانند، بلكه نوع‌دوستي یک ايده­‌آل برای جامعه محسوب می­‌شود.

 

بنا بر آنچه گفته شد سازمان­‌ها همچون افراد حقیقی عضوی از اجتماع به شمار می­‌روند و در قبال محیط پیرامون خود مسئولیت دارند، لذا علاوه بر درک اهمیت بهبود در فعالیت‌­های اقتصادی و اجتماعی خود، باید التزام به ارتقای استانداردهای زندگی اجتماعی افراد را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین سازمان­‌ها به منظور نیل به توان پاسخگویی اجتماعی در مقابل ذینفعان و سایر افراد جامعه، باید به دغدغه­‌های جامعه در خصوص محیط زیست، امور اجتماعی و بشردوستانه اهمیت داده و متناسب با فرهنگ سازمانی خود، به تدوین سیاست‌­های مسئولیت‌پذیری اجتماعی مبادرت ورزند.

 

در ادبیات مسئولیت­‌پذیری اجتماعی، یکی از تئوری­‌های مطرح، تئوری مشروعیت است. بر اساس این تئوری میان سازمان و جامع‌ه­ای که سازمان در آن فعالیت می­‌کند، قرارداد اجتماعی وجود دارد و بر پایه این قرارداد سازمان­‌ها و شرکت‌­ها تا زمانی می‌­توانند به حیات خود ادامه دهند که جامعه آن­ها را مشروع بداند و فعالیت آن­ها از نگاه اشخاص خارج از سازمان مشروعیت لازم را داشته باشد. وقتی سازمانی ببیند شهرت و اعتبارش و بالطبع مشروعیتش بر اثر انجام وظایف اجتماعی افزایش می­‌یابد تلاش می­‌کند با استفاده از استراتژی­‌های مناسب این مشروعیت را حفظ کند و مؤلفه‌های عقلانی مشروعیت بخش قرارداد اجتماعی را در ساختار رسمی خود جذب کند. اینجاست که می‌­بینیم به طور مثال نوع‌دوستی و فعالیت‌های خیرخواهانه سازمان­‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین نوع مسئولیت‌های اجتماعی آن­ها مطرح می­‌شود. چرا که با داشتن رویکرد‌های بشردوستانه و انجام کمک‌های خیرخواهانه، سازمان‌­ها می‌توانند بخشی از وظیفه پاسخگویی اجتماعی خود را به انجام رسانده و علاوه بر کسب منافع اقتصادی و غیراقتصادی حاصل از انجام چنین فعالیت‌های اجتماعی، زمینه‌های رشد جامعه‌ای را که در آن فعالیت می‌کنند نیز برآورده سازند.

 

در ایران توجه به مسئولیت اجتماعی در قوانین و مقررات نیز از جایگاه مناسبی برخوردار است. علاوه بر آن در کشور ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی مسائلی مثل نیکوکاری، حفظ محیط زیست، کمک به همنوع و احساس مسئولیت نسبت به دیگران از جمله ارزش‌­های اجتماعی محسوب می‌­شود و در فعالیت­‌های مسئولانه بنگاه‌­های اقتصادی نیز مورد توجه قرار می­‌گیرد. البته نبايد ذاتاً انتظار داشته باشيم که يک سازمان به جای رسالتش که فعاليت اقتصادي است نقش يک سازمان عمومي مثل بهزيستي، شهرداري و محيط زيست را ايفا کند. لذا این سوال مطرح می­‌شود که چگونه مي‌شود که این هزينه‌ها به سرمايه‌گذاري بلندمدت براي شرکت تبديل شوند و چطور بايد ارتباط تنگاتنگ و مستقيمي با عملکرد و فعاليت آن مجموعه داشته باشند. در اينجاست که سازمان بايد تحليل کاملی از محيط برای مدیریت پایدار و مسئولانه کسب و کار خود داشته باشد. بايد بررسی کند به واسطه فعاليت خود چه تاثير مثبت يا منفي اجتماعي و زيست‌محيطي بر جا می­‌گذارد و پس از آن اقدامات مسئولانه خود را انجام دهد. در این مرحله بلوغ یک سازمان است که نشان می­‌دهد چه رویکردی را برای انجام فعالیت مسئولانه خود به کار می­‌گیرد اولين و ساده‌ترين کار اين است که به يک خيريه کمک کند، اما در سطحی پیشرفته‌­تر سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي اجتماعي براي توانمند‌سازي جوامع محلي‌ را مورد توجه قرار می‌­دهد.

 

در حال حاضر پارادایم فعالیت‌­های مسئولانه در حال تغییر است و “پایداری و مسئولیت شرکتی” جایگزین “مسئولیت اجتماعی شرکت” گردیده است. این تغییر، در سطح کلان و خرد فعالیت­‌های مسئولانه اثر خواهد گذاشت. در سطح کلان روابط مبتنی بر نوع دوستی، جای خود را به شراکت­‌های پایدار و مساوی خواهد داد. پاسخ‌­های حداقلی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی با راهبردها و سرمایه­‌گذاری در بازار­های مسئولیت­‌پذیرتر، مانند فناوری­‌های پاک، جایگزین خواهند شد. روابط مبتنی بر شهرت در زمینه مسئولیت اجتماعی اعتبار خود را از دست خواهند داد و شرکت‌­ها با توجه به عملکرد واقعی خود در حوزه‌­های اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی مورد قضاوت قرار خواهند گرفت که این اتفاقات به معنای بهبود کلی وضعیت زندگی و اجتماع خواهد بود. در سطح خرد نیز مسئولیت اجتماعی به عنوان کالا و خدمتی لوکس در نظر گرفته نخواهد شد، بلکه به عنوان راه حل­ مقرون به صرفه‌­ای نگریسته می­‌شود که افرادی را که بیشترین نیاز را در زمینه بهبود کیفیت زندگی دارند، هدف قرار می‌دهد. همچنین سرمایه­‌گذاری در شرکت­‌های اجتماعی خودکفا، به جای مشارکت نقدی در امور خیریه مورد توجه قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر شاخص­ه‌ای مسئولیت اجتماعی که شرکت­‌های بزرگ و مشخصی را به طور مرتب رتبه­‌بندی می‌کنند، جای خود را به سامانه­‌های امتیازدهی جدید خواهند داد که عملکرد اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی را به امتیازات شرکت‌­ها تبدیل خواهند کرد و تحلیل‌گران را در تصمیم‌­گیری یاری خواهند رساند. گزارش­‌های سالانه درباره مسئولیت اجتماعی، جای خود را به جریان اطلاعات برخط و دائمی خواهد داد و عملکرد در حوزه مسئولیت اجتماعی به طور فزاینده­ای در سنجش عملکرد سازمان و سیستم‌­های تشویقی نهادینه خواهند شد. در نهایت با توجه به این­که شرکت­‌ها ارائه محصولات را منطبق بر معیارهای اخلاقی انجام می­‌دهند، مصرف­‌کنندگان اخلاق­ محور نیز موضوعیت خود را از دست خواهند داد.

 

این تحولات در آینده‌­ای نزدیک جامعه و فضای اقتصادی کشور ما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این ­رو ضروری است سازمان‌­های ایرانی نیز به شکلی صحیح در راه اقدامات مسئولانه گام بردارند. شرکت­‌های تولیدی و صنعتی بزرگ دیر یا زود بایستی در خصوص گزارشگری مسئولیت‌پذیری اجتماعی اقداماتی را انجام دهد، به نظر می‌­رسد بهتر است در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و به عبارت دقیق‌­تر “پایداری و مسئولیت سازمانی” به نحوی عمل کنند که الگوی مناسبی برای اقدامات سایر بنگاه­‌های اقتصادی ارائه نمایند. انجام فعالیت‌­های مسئولانه توسط شرکت­‌های بزرگ، گزارشگری آن و فرهنگ‌سازی صحیح در این خصوص، خود فعالیتی مسئولانه محسوب می­‌شود که سایر سازمان‌­های ایرانی را در برنامه‌­ریزی برای انجام فعالیت‌­های مسئولانه تشویق و راهنمایی می‌­کند.

 

 

You may also like

Leave a Comment

اطلس اقتصاد