تزریق ۶ همت اعتبار توسط بانک تجارت برای نوسازی موتورسیکلت‌ها

توسط

بانک تجارت در یک اقدام راهبردی و با امضای تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه با ایدرو و صندوق صحا، متعهد به تأمین مالی طرح نوسازی ناوگان موتورسیکلت کشور شد. در این طرح که با تخصیص اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان (۶ همت) اجرا می‌شود، تسهیلات ویژه‌ای تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای جایگزینی موتورهای فرسوده پرداخت خواهد شد. هدف از این مشارکت، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حمایت از اقتصاد چرخشی است.

اختصاص ۶ همت اعتبار و استفاده از پلتفرم موفق “کالانو”

در مراسمی با حضور مدیران ارشد صنعتی و بانکی کشور، بانک تجارت رسماً ورود خود به طرح ملی نوسازی ناوگان موتورسیکلت را اعلام کرد. بر اساس تفاهمنامه سه‌جانبه امضا شده میان این بانک، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)، بانک تجارت متعهد به تخصیص اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای این طرح شد. دکتر هادی اخلاقی فیض‌آثار، مدیرعامل بانک تجارت، در این مراسم ضمن تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی بانک، از به‌کارگیری محصول اعتباری موفق “کالانو” در این طرح خبر داد. وی افزود: “کالانو” با عملکردی درخشان، از زمان رونمایی تا آذر ۱۴۰۴ بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان و تنها از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته که نشان‌دهنده اقبال عمومی به این ابزار در شرایط تورمی است.

جزئیات تسهیلات: ۲۰۰ میلیون برای برقی، ۱۵۰ میلیون برای بنزینی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این خبر برای مالکان موتورسیکلت‌های فرسوده، اعلام جزئیات تسهیلات پرداختی است. امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل در امور مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت، شرایط استفاده از این اعتبار را تشریح کرد. طبق مفاد قرارداد، بانک تجارت برای متقاضیان جایگزینی موتورسیکلت فرسوده با موتورسیکلت برقی، اعتباری معادل ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. همچنین برای کسانی که قصد جایگزینی با موتورسیکلت بنزینی جدید را دارند، این اعتبار تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان قابل پرداخت خواهد بود. نکته قابل توجه در این تسهیلات، مدت بازپرداخت مناسب ۳۶ ماهه آن است که شرایط را برای مشارکت گسترده مالکان موتورهای فرسوده تسهیل می‌کند.

ایدرو: کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت با نوسازی ناوگان

در ادامه مراسم، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایدرو، ابعاد فنی و اقتصادی این طرح را تشریح کرد. وی با اشاره به ناترازی انرژی و آلودگی هوا به عنوان چالش‌های اصلی کشور، نوسازی ناوگان را مأموریتی حیاتی دانست. مقیمی با ارائه آماری دقیق گفت: “یک موتورسیکلت فرسوده سالانه حدود ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش و ۷۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با جایگزینی این ناوگان با موتورهای نو، مصرف سوخت تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد که تأثیری شگرف بر کاهش آلاینده‌ها و مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.” وی همچنین به مبحث اقتصاد چرخشی اشاره کرد و افزود که اسقاط خودروهای فرسوده تاکنون منجر به بازگشت بیش از ۲۰۰ هزار تن فولاد، ۱۵ هزار تن آلومینیوم و ۲.۵ هزار تن مس به چرخه تولید شده است.

هم‌افزایی سه ضلع مثلث: بانک، صنعت و صندوق صحا

محسن نادری‌منش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) نیز در این نشست، این تفاهمنامه را نقطه آغازی برای همکاری‌های راهبردی گسترده‌تر دانست. وی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج مثبت این طرح، اعلام کرد که در صورت موفقیت و استقبال از این فاز، آمادگی برای تخصیص منابع جدید و بیشتر وجود دارد. نادری‌منش تأکید کرد که اولویت تخصیص منابع با طرح‌هایی است که سرعت اجرای بالاتر و تأثیرگذاری بیشتری در رفع آلودگی هوا داشته باشند. این همگرایی میان تأمین مالی بانکی، سیاست‌گذاری صنعتی و حمایت صندوق‌های توسعه‌ای، مدلی کارآمد برای حل معضلات ملی محسوب می‌شود.

***

ورود بانک تجارت با حجم اعتبار ۶ همت به بازار نوسازی موتورسیکلت، محرکی قوی برای صنعت موتورسیکلت‌سازی داخلی و زنجیره تأمین قطعات خواهد بود. استفاده از ابزار اعتباری “کالانو” به جای پرداخت مستقیم نقدینگی، ضمن کنترل آثار تورمی، قدرت خرید مصرف‌کننده را به طور هدفمند افزایش می‌دهد. کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت در ناوگان نوسازی شده، بار مالی یارانه پنهان سوخت را از دوش دولت می‌کاهد و توجیه اقتصادی طرح را در سطح کلان تضمین می‌کند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید

اطلس اقتصاد