دستاورد فناورانه در قلب صنعت فولاد کشور: تعمیر بومی پاتیلبرها در فولاد مبارکه
کارگاه اسکلت فلزی شرکت فولاد مبارکه شاهد یک موفقیت فنی قابل توجه بوده است؛ متخصصان این مجموعه برای نخستین بار توانستهاند سازه پایههای نگهدارنده شاخک پاتیلبر را به طور کامل تعمیر و بازسازی کنند. این اقدام نه تنها نیاز به واردات این تجهیزات پیچیده را مرتفع ساخته، بلکه صرفهجویی اقتصادی قابل ملاحظهای را نیز برای این غول صنعتی به ارمغان آورده است.
غلبه بر چالشهای فنی با همافزایی دانش و تجربه
علی سعیدی، رئیس کارگاه اسکلت فلزی فولاد مبارکه، با اعلام این خبر، به پیچیدگیهای فنی این پروژه اشاره کرد. وی اظهار داشت: «تعمیرات اساسی سازه نگهدارنده پاتیلبرها از لحاظ فنی با چالشهای متعددی ازجمله نیاز به مونتاژ سازه با تلرانسهای دقیق روی شاسی و همچنین جوشکاری طبق دستورالعملهای مورد تأیید مراجع ذیصلاح روبهرو بود.» سعیدی تاکید کرد که این مهم با بهرهگیری از تجارب کارشناسان کارگاه اسکلت فلزی، کارگاه ماشینافزار، واحد بازرسی فنی و قسمت بازطراحی و بهینهسازی با موفقیت به سرانجام رسیده است.
نقش محوری تعمیرگاه مرکزی در بهینهسازی و نوآوری
رئیس کارگاه اسکلت فلزی در ادامه افزود: «تعمیرگاه مرکزی علاوهبر وظیفه اصلی خود در زمینه تعمیر تجهیزات خطوط تولید، در خصوص بهینهسازی تجهیزات نیز همکاری با سایر قسمتها را در دستور کار خود دارد.» وی این پروژه را نمونهای موفق از همکاریهای اثربخش میان تعمیرگاه مرکزی و دیگر واحدهای شرکت در راستای بهینهسازی فرآیندها و تجهیزات دانست.
افزایش دو برابری استحکام و صرفهجویی یک میلیارد تومانی با بازطراحی هوشمندانه
معاد سلطانی، سرپرست آمادهسازی، نقشهکشی و برنامهریزی فولاد مبارکه، جزئیات بیشتری از ابعاد فنی و اقتصادی این دستاورد ارائه داد. وی گفت: «با توجه به تحلیلهای انجامشده، بازطراحی این سازه باعث افزایش حداقل دو برابری استحکام این تجهیز شده که تأثیر زیادی در افزایش عمر کاری این تجهیز دارد.» این افزایش استحکام، نویدبخش کاهش هزینههای نگهداری و افزایش پایداری تولید در آینده است.
نوآوری در مونتاژ: حذف ماشینکاری پرتابل و کاهش چشمگیر هزینهها
سلطانی همچنین به یک راهکار خلاقانه در فرآیند مونتاژ اشاره کرد: «بهمنظور مونتاژ سازه نگهدارنده شاخک پاتیلبر روی شاسی از یک روش ابتکاری استفاده شده که با ساخت یک فیکسچر مخصوص و حذف نیاز به ماشینکاری پرتابل، صرفهجویی یک میلیارد تومانی در تعمیر هر پاتیلبر صورت میگیرد.» این نوآوری نشاندهنده عمق دانش فنی و رویکرد مسئلهمحور متخصصان شرکت است.
تداوم برنامه تعمیرات و تضمین آمادهبهکاری ناوگان پاتیلبر
بهزاد مؤمنی، سرپرست عملیات حرارتی و مهندسی سطح، از وضعیت اجرایی پروژه و برنامههای آتی خبر داد. وی تصریح کرد: «تاکنون به درخواست واحد حملونقل، سازه نگهدارنده یک پاتیلبر تعمیر اساسی و سازه دو پاتیلبر دیگر تقویت شده است.» مؤمنی با اشاره به رضایتبخش بودن نتایج و فرسودگی سایر پاتیلبرها، افزود: «تعمیر سایر پاتیلبرها در دستور کار کارگاه اسکلت فلزی قرار دارد که کمک شایانی به آمادهبهکاری پاتیلبرها و حفظ ظرفیت تولید میکند.»
ثبت اولین تجربه موفق داخلی در تعمیر و بهینهسازی سازههای حیاتی
محمدعلی نجفی، تکنسین آمادهساز کارگاه اسکلت فلزی، بر اهمیت پیشگام بودن این پروژه تاکید کرد. وی گفت: «تعمیرات اساسی و بهینهسازی سازه نگهدارنده شاخک پاتیلبر برای نخستین بار در کارگاه اسکلت فلزی انجامشده است.» نجفی توضیح داد که به دلیل فرسودگی و بروز ترک و گسیختگی در سازههای نگهدارنده چندین شاخک پاتیلبر، واحد حملونقل درخواست تعمیر و بهینهسازی این تجهیزات را ارائه داد که پس از بررسیهای کارشناسی دقیق توسط متخصصان کارگاه اسکلت فلزی، کارگاه ساخت و ماشینافزار، واحد طراحی مجدد و قسمت بهینهسازی، فرآیند بازطراحی و تعمیر با موفقیت به پایان رسید.
***
موفقیت متخصصان فولاد مبارکه در تعمیر و بهینهسازی بومی سازههای نگهدارنده شاخک پاتیلبر، یک دستاورد استراتژیک با پیامدهای اقتصادی و فنی قابل توجه است. این اقدام نه تنها از خروج ارز برای واردات تجهیزات مشابه جلوگیری میکند، بلکه با صرفهجویی مستقیم یک میلیارد تومانی به ازای هر دستگاه و افزایش دو برابری استحکام و عمر مفید تجهیز، به کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش بهرهوری در بلندمدت منجر میشود. این نمونه موفق از تکیه بر دانش فنی داخلی، ظرفیت بالای مهندسی ایرانی در حل مسائل پیچیده صنعتی را به نمایش میگذارد و میتواند به عنوان الگویی برای خودکفایی و توسعه پایدار در سایر بخشهای صنعت کشور مورد توجه قرار گیرد. این دستاورد همچنین بر تعهد فولاد مبارکه به نوآوری، مدیریت بهینه منابع و حفظ توان رقابتی در سطح ملی و بینالمللی صحه میگذارد.