بنا به درخواست وزارت صمت و در جهت مدیریت بازار، عرضه ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا طی این هفته در دو روز مجزا انجام میشود. یونس حمزوی، مدیر فروش داخلی شرکت، اعلام کرد ورق گرم ضخیم (بالای 5.01 میلیمتر) روز دوشنبه و ورق گرم نازک (کمتر از 5 میلیمتر) روز سهشنبه عرضه خواهد شد. فولاد مبارکه ضمن تأکید بر همکاری برای تأمین بدون التهاب بازار، خواستار اصلاح قیمت پایه ورق نازک در شورای رقابت و پایبندی به اصل کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا شد.
تفکیک عرضه ورق گرم به دو روز مجزا
بر اساس مصوبه کارگروه کالای پایه وزارت صمت و در راستای مدیریت بهتر بازار، شرکت فولاد مبارکه عرضه این هفته ورق گرم خود را در دو روز متفاوت انجام خواهد داد. یونس حمزوی، مدیر فروش داخلی این شرکت، اعلام کرد که این اقدام با هدف همکاری برای تأمین بدون التهاب نیاز بازار صورت میگیرد. بر این اساس، عرضهها در روزهای دوشنبه و سهشنبه هفته جاری در بورس کالای ایران متمرکز شده است.
جزئیات عرضه در دو نماد مختلف
روند تفکیک عرضه ورق گرم فولاد مبارکه از دو ماه پیش آغاز شده بود. محصولات این شرکت در دو نماد مجزا با عناوین ورق گرم HR (نازک) و ورق گرم (ضخیم) به تالار بورس کالا راه یافتند. طبق برنامهریزی جدید برای هفته جاری، ورق گرم با ضخامت 5.01 میلیمتر و بالاتر در روز دوشنبه عرضه میشود. همچنین ورق گرم با ضخامت کمتر از 5 میلیمتر، روز سهشنبه در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.
درخواست اصلاح فوری قیمت پایه ورق نازک
مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه همزمان با اعلام این برنامه، درخواستی مهم را از وزارت صمت و بورس کالا مطرح کرد. او خواستار پیگیری جدی برای اصلاح قیمت پایه ورق زیر 5 میلیمتر در شورای عالی رقابت شد. حمزوی تأکید کرد که نهادهای ناظر باید به اصل بنیادین کشف قیمت بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس کالا پایبند باشند تا بازار به تعادل واقعی دست یابد.
انتقاد از ناکارآمدی مدل قیمتگذاری شورای رقابت
به گفته کارشناسان، مدل فعلی تعیین قیمت پایه ورق گرم که توسط شورای رقابت اجرا میشود، طی ماههای اخیر کارایی خود را از دست داده است. این موضوع مورد توجه تمام فعالان و متخصصان این حوزه قرار گرفته است. با این وجود، یونس حمزوی اشاره کرد که علیرغم این انتقادات گسترده، تاکنون هیچ اقدام اصلاحی موثری در این زمینه از سوی نهاد مربوطه صورت نگرفته است.
***
تصمیم فولاد مبارکه برای تفکیک عرضه ورق گرم در دو روز مجزا، اقدامی تاکتیکی برای پاسخ به درخواست نهاد ناظر و مدیریت نوسانات بازار محسوب میشود. این اقدام ضمن نشان دادن همکاری شرکت با سیاستگذار، فرصتی برای تأکید مجدد بر یک چالش ساختاری فراهم کرده است. درخواست این شرکت برای اصلاح قیمت پایه و پایبندی به مکانیسم عرضه و تقاضا، هسته اصلی مشکل قیمتگذاری دستوری را هدف قرار میدهد. ناکارآمدی مدل فعلی شورای رقابت، شفافیت و کارایی بورس کالا را تضعیف کرده و به عدم تعادل در بازار دامن زده است. موفقیت بلندمدت این استراتژیها به اصلاحات ساختاری در شیوه قیمتگذاری و کاهش مداخلات بستگی دارد.