دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان تاکید کرد که ایران به دنبال صلح، ثبات و روابط برادرانه است. او تصریح کرد که امنیت منطقه باید منحصراً توسط کشورهای همان منطقه تامین شود. آقای پزشکیان ضمن قدردانی از نقشآفرینی اسلامآباد در میانجیگری و برقراری آتشبس، رژیم صهیونیستی را منشأ اصلی بیثباتیها دانست. این دیدار در تاریخ 27 فروردین 1405 و در راستای تقویت وحدت جهان اسلام انجام شد.
تاکید بر صلح و امنیت درونزای منطقهای
رئیس جمهور ایران، دکتر مسعود پزشکیان، در دیدار با آقای عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، رویکرد اصولی جمهوری اسلامی را تشریح کرد. ایشان با بیان اینکه ایران خواهان صلح، ثبات پایدار و روابط برادرانه در منطقه است، گفت امنیت باید توسط خود کشورها تأمین شود. وی افزود همانطور که اروپا با سازوکاری مانند ناتو امنیت خود را مدیریت میکند، کشورهای اسلامی نیز میتوانند با اتکا به اشتراکات، مسائل خود را حلوفصل کنند.
قدردانی از نقشآفرینی و میانجیگری پاکستان
دکتر پزشکیان شامگاه پنجشنبه 27 فروردین 1405، از نقش موثر فرمانده ارتش و نخستوزیر پاکستان، آقای شهباز شریف، در فرآیند میانجیگری قدردانی کرد. ایشان با تقدیر از میزبانی شایسته هیأت ایرانی در مذاکرات اسلامآباد، تلاشهای مسئولانه و پیگیرانه پاکستان را مایه خرسندی دانست. رئیس جمهور تاکید کرد که اگر سایر کشورهای اسلامی نیز چنین رویکردی اتخاذ کنند، دشمنان امت اسلامی قادر به پیشبرد اهداف خود نخواهند بود.
ریشهیابی بیثباتیها و ضرورت وحدت اسلامی
آقای پزشکیان منشأ بسیاری از جنگها و بیثباتیهای منطقه را توطئههای رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف میان کشورهای اسلامی دانست. او تصریح کرد که امت اسلامی باید با همگرایی و همکاری، مانع بهرهبرداری این رژیم از سرزمینهای اسلامی علیه خود مسلمانان شود. رئیس جمهور تاکید کرد در صورت وحدت کشورهای اسلامی، امکان سوق دادن منطقه به سوی جنگ از بین خواهد رفت.
دفاع از حقوق ملت در چارچوب قوانین بینالمللی
رئیس جمهور با اشاره به تجاوزهای غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدامات را محکوم کرد. وی تاکید کرد که ایران از ابتدای پذیرش مسئولیت به دنبال تقویت دوستی بوده اما با اقدامات خصمانه مواجه شده است. با این وجود، ایران خواهان بیثباتی نیست و به دنبال احقاق حقوق ملت خود در چارچوب موازین و قوانین بینالمللی است.
دیدگاه پاکستان؛ ضرورت همکاری برای بازسازی منطقه
در این دیدار، آقای عاصم منیر نیز ضمن ابلاغ پیام تسلیت نخستوزیر و مردم پاکستان، بر لزوم همکاری مشترک برای بازسازی و ثبات منطقه پس از جنگ تاکید کرد. فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به حمایت چین، عربستان، مصر و ترکیه از روندهای دیپلماتیک، استمرار این همکاریها را مهم دانست. او ابراز امیدواری کرد که با تلاشهای جاری، توافق و خاتمه جنگ در آیندهای نزدیک محقق شود.
***
دیدار رئیس جمهور ایران با فرمانده ارتش پاکستان، نشاندهنده یک محور دیپلماتیک فعال برای مدیریت بحرانهای منطقهای است. تاکید دکتر پزشکیان بر “امنیت درونزا” و الگوبرداری از ساختارهای امنیتی مستقل، یک بیانیه راهبردی برای کاهش نفوذ قدرتهای فرامنطقهای است. قدردانی از نقش میانجیگرانه پاکستان، جایگاه این کشور را به عنوان یک شریک کلیدی برای تهران در مسیر تنشزدایی تثبیت میکند. این نشست، در عمل، پیامی روشن برای ضرورت همگرایی اسلامی در برابر تهدیدات مشترک، به ویژه اقدامات رژیم صهیونیستی، ارسال میکند و بر حل مسائل منطقه از طریق همکاریهای داخلی تاکید دارد.