نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا در مراسمی که روز شنبه، 17 آذرماه 1403 در اتاق بازرگانی برگزار شد، بهعنوان صادرکننده قابلتقدیر استان اصفهان در سال 1402 معرفی شد. در این…
نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا در مراسمی که روز شنبه، 17 آذرماه 1403 در اتاق بازرگانی برگزار شد، بهعنوان صادرکننده قابلتقدیر استان اصفهان در سال 1402 معرفی شد. در این مراسم که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان، رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، از تلاشهای این شرکت در حوزه صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی استان قدردانی شد.
مسئول صادرات شرکت نورد لوله کوثر درباره این موفقیت گفت: این تقدیر تنها بر حجم صادرات، تناژ محصول یا مقدار ارزآوری شرکتها تمرکز ندارد و شرایط و فعالیتهای جانبی دیگری نیز در برای این انتخاب تأثیرگذار است. مواردی چون حضور در نمایشگاههای بینالمللی، داشتن هیئتهای تجاری، گسترش بازار، توسعه ضریب نفوذ در بازارهای هدف و … در این رقابت برای صادرکنندگان در نظر گرفتهشده است.
امیرجلیل حقیقت با مقایسه نوع محصول این شرکت و درنتیجه شیوه فروش آن، بحث صادرات شرکت نورد لوله کوثر اسپادانا را مهم، ارزنده و با پیچیدگیهای ویژه خود دانست و دراینباره گفت: حوزه فعالیت شرکت کوثر صنعت اسپادانا؛ صنعتی میانی با محصولات نیمه سنگین است. فروش لولههای فولادی قطور بهعنوان محصول نهایی، با بسیاری از محصولات در صنایع دیگر یا حتی در صنعتهای مشابه تفاوت عمده دارد. در صنایع دیگر یا حتی در صنعت تولید ورق فولادی، فروشنده محصول بهطور مستقیم با مصرفکننده در ارتباط است؛ اما در این صنعت، فروش محصول وابسته به ارتباط ما و مشتریان بهصورت B2B و یا B2G است. محصولات ما معمولاً در پروژههای دولتی کشورها استفاده دارد که بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم و باواسطه پیمانکاران، شرکتهای عمرانی و شرکتهای مهندسی از محصولات شرکت کوثر صنعت استفاده میکنند.
مسئول صادرات نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا درباره چالشهای موجود برای صادرکنندگان گفت: در حوزه صادرات با چالشهای بسیار زیاد و اساسی روبرو هستیم که حل آنها به دست ما و متولیان صنعت نیست. گروهی از آنها به وضعیت تحریمی بازمیگردد؛ حضور مستقیم ما در بازهای بینالمللی با مشکلات و محدودیتهای بسیاری همراه است؛ اما گروهی دیگر به مشکلاتمان در سیاستگذاری داخلی مربوط است. قوانین خلقالساعه، نامشخص بودن نرخ تعهد ارزی، نوسانات نرخ ارز، بیثباتی و افزایش مدام قیمتهای نرخ مواد اولیه و مواد خام؛ چالشهای بسیار زیادی برای صادرکنندگان به وجود آورده است. محدودیت انرژی، سهمیه پایین و موعدهای طولانیمدت تحویل فولادی که بهعنوان ماده اولیه در اختیار ما قرار میگیرد نیز از دیگر چالشهای مراکز تولیدی است.
در این میان برای برخی از مشکلات میتوان راهکارهایی ارائه داد. وضعیت حملونقل یکی از آنهاست. پیگیری بهینهسازی وضعیت حمل را میتوان از طریق وزارتخانهها در کشورهای همسایه و دوست انجام داد. یا میتوان برای ثبات قانونهای صادراتی تدبیر اندیشید.
امیرجلیل حقیقت درباره روندی که شرکت کوثر صنعت اسپادانا طی کرده است تا به عنوان صادرکننده نمونه استان معرفی و همچنین در دو سال گذشته نیز از این شرکت تقدیر شود گفت: ثبات رویه، پایبندی شرکت به تعهدات کیفی و اخلاقی با مشتریان، موفقیت در تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل و تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان وفادار، برندسازی موفق مبتنی بر کیفیت و تداوم بر تولید محصول باکیفیت از مواردی است که موفقیت را برای این شرکت را در روند صادرات به ارمغان آورده است.
وی با بیان اینکه صادرکنندگان جز تلاش، کوشش و برنامه خود راهی برای مقابله با چالشهای یادشده ندارند ادامه داد: برخورداری از تیمهای فنی و بازاریابی باتجربه، مسلط بر دانش و کارآزموده ما را موفق کرده تا بهجای تنها فروش به مشتریان برای آنها راهحل داشته باشیم. البته که لطف مقامات کشوری و استانی را که به دیدن این روند موفق ارج نهادهاند کتمان نمیکنیم.
مسئول صادرات نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا درباره مقاصد صادراتی فعلی شرکت و مقاصد هدف در برنامه صادراتی گفت:این شرکت بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لولههای فولادی اسپیرال کشور، تاكنون محصولات خود را به کشورهای عراق، عمان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبكستان، کنیا و افغانستان صادر کرده است.
این شرکت برای آینده صادراتی خود برنامه گستردهای دارد و پس از چند سال کار در آسیا درصدد است تا توسعه بازارها به بخشی از اروپا را عملی کند. صادرات به شمال آفریقا و كشورهای حوزه خلیجفارس (GCC)، همچنین کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS) را نيز برای گرفتن سهممان از بازار و البته افزایش آن در برنامه آینده در دستور كار قرار دارد.
شرکت نورد لوله کوثر صنعت اسپادانا در سالهای 1401 و 1398 نیز بهعنوان صادرکننده قابلتقدیر و در سال 1399 بهعنوان صادرکننده نمونه استان اصفهان انتخابشده بود. این انتخاب نشان از تعهد مستمر این شرکت در جهت توسعه صادرات و ارتقای جایگاه صنعت کشور در بازارهای بینالمللی دارد.