هامون نایزه در مسیر ورود به بازار سرمایه

by

اطلس اقتصاد: هامون نایزه با تولید پایه‌های چدن نشکن مخروطی موفق شده تا جایگاه ایران را به‌عنوان سومین کشور تولید کننده این محصول در دنیا پس از آمریکا و چین…


اطلس اقتصاد: هامون نایزه با تولید پایه‌های چدن نشکن مخروطی موفق شده تا جایگاه ایران را بهعنوان سومین کشور تولید کننده این محصول در دنیا پس از آمریکا و چین و تنها تولیدکننده در خاورمیانه در اختیار بگیرد

 

شرکت هامون نایزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چدن نشکن در خاورمیانه با رویکرد تولید و تأمین لوله و اتصالات چدن نشکن برای انتقال آب از مراکز تولید به نقاط مصرف در سال 1385 و در زمینی به وسعت 24 هکتار در شهرستان کاشان احداث و در سال 1387 به بهره‌برداری رسید. این شرکت که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأسیس شده است، «تولید محصولات با کیفیت، با بهره‌گیری از جدیدترین و مدرن‌ترین تکنولوژی دنیا مطابق استانداردهای جهانی این صنعت» را  مهم‌ترین هدف خود قرار داده است. عمده فعالیت این کارخانه در بخش آب و فاضلاب کشور برای ایجاد شبکه‌های انتقال و توزیع آب و فاضلاب با ضریب اطمینان بسیار بالا در جهت حفاظت از سرمایه‌های ملی است. ظرفیت تولید سالیانه شرکت 100 هزار تن و عمده محصولات آن انواع لوله‌ها و اتصالات چدن نشکن از سایز 80 الی 800 میلی‌متر مطابق استاندارد جهانی ISO 2531 را شامل می‌شود. این شرکت پس از کسب موفقیت در صنعت آب و فاضلاب، با تولید محصولاتی همچون شمش فولادی و آلیاژی، پایه برق مخروطی و استوانه‌ای، پایه روشنایی و قطعات ریخته‌گری موفق به ورود به بازارهای جدیدی در حوزه‌های ساختمان، برق و خودرو شده است. برنامه‌ها و چشم‌انداز و اهداف شرکت را در نشستی با آقای مجید تکیان، مدیرعامل شرکت هامون نایزه، جویا شده‌ایم.

 

شرکت هامون نایزه چه اهداف و برنامههایی را در افق 1404 در نظر گرفته است؟

نخستین برنامه ما، این است که در سال 1404 به ظرفیت اسمی تولید شرکت، یعنی 120 هزار تن تولید محصول برسیم. در همین برنامه، پوشش تورم در سودآوری شرکت برای سال 1404 پیش‌بینی شده است.

از آنجا که یکی از اهداف کوتاه مدت شرکت، ورود به بازار سرمایه است، روند تولید و سودآوری شرکت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا سرمایه‌گذاری در سهام شرکت برای سرمایه‌گذاران و سهامداران بورسی، انگیزه لازم را ایجاد نماید. در همین راستا شرکت هامون نایزه از اولین شرکت‌های بخش خصوصی در زمینه شفافیت مالی به شمار می‌رود.

برای رسیدن به این اهداف در افق مورد نظر، نگاه ویژه‌ای به صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی داریم. چرا که بازار داخلی به سبب این نکته که عمده مشتریان شرکت، مشتریان دولتی هستند و روند تسویه حساب‌ها با تأخیر صورت می‌پذیرد، شرکت را از نظر نقدینگی با مشکل روبرو می‌کند. مشتریان داخلی ما شامل شرکت‌های آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، توزیع برق و برق منطقه‌ای هستند. البته تغییر سیاست فروش و حضور در بازار داخلی را نیز در برنامه داریم.

در موضوع صادرات، هم‌اکنون در بازار چند کشور حضور داریم، اما در پی توسعه بازارهای صادراتی هستیم و در همین راستا از ابتدای سال جاری، بازار روسیه را هدف قرار داده و با صدور محصولات با کیفیت، در پی تثبیت و افزایش حضور خود در بازار این کشور هستیم.

همچنین نگاه ویژه‌ای به بازارهای اروپا و آفریقا داریم. اما به سبب تحریم‌های کنونی و مشکلات پیش روی شرکت‌های ایرانی برای نقل و انتقال پول در بازارهای بین‌المللی در کنار عدم امکان استفاده از معافیت‌های گمرکی این کشورها، امکان حضور مستقیم از ایران در این بازارها برای ما میسر نیست. از این رو به چاره‌جویی پرداخته و هم‌اینک در یکی از کشورهای همسایه که از ارتباطات خوبی با بازارهای جهانی برخوردار است (عمان یا ترکیه)، در صدد ایجاد برنچی از هامون نایزه هستیم تا با صادرات محصولات نیمه ساخته به آنجا و توسعه و تکمیل محصولات خود با نام  آن کشور، امکان حضور موفق و پررنگ در بازارهای اروپا و آفریقا را برای خود فراهم سازیم. به این ترتیب با برخورداری از کیفیت بالای محصول و دانش فنی تولید لوله‌های با ضخامت نازک در کنار نزدیکی به بازارهای این کشورها می‌توانیم  مطمئن باشیم که حضور خوبی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

از طرفی با رشد صادرات، ظرفیت تولید به ظرفیت اسمی رسیده و اشتغال‌زایی شرکت، رشد بالای 100 درصدی را تجربه نموده و تعداد کارکنان از 560 نفر کنونی به یک‌هزار و 200 نفر خواهد رسید.

افزون بر این، در افق 1404 سهم صادرات، 70 درصد از تولیدات شرکت را شامل خواهد شد و به تبع آن، وضعیت نقدینگی شرکت در نقطه مطلوب و ایمن قرار گرفته و امکان توسعه بیشتر فراهم می‌گردد. در این حالت خواهیم توانست بجای فروش محصولات، در داخل نیز در قالب فاینانس به‌عنوان عامل در پروژه‌های داخلی وارد شویم.

 

آیا زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات محصولات خود به‌ویژه صادرات به کشورهای اروپایی را فراهم خواهید ساخت؟

خوشبختانه در همین زمان، بسیاری از گواهینامه‌های لازم برای صادرات به کشورهای اروپایی را در اختیار داریم. معتبرترین گواهینامه کیفی محصولات برای صادرات به بازار اروپا را از آلمان کسب کرده‌ایم. از این نظر کاملاً آماده هستیم. حتی گواهینامه‌های استاندارد اختصاصی کشورهای مختلف برای محصولات شرکت هامون نایزه را دریافت کرده‌ایم. از نظر دانش فنی و کیفیت محصولات هم در جایگاهی قرار داریم که از توان رقابت بسیار خوبی در بازارهای جهانی برخورداریم.

 

شرکت‌های مختلفی در دوره اخیر که کشورمان زیر بار سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار دارد، موفق به بومی‌سازی و ساخت محصولات مورد نیاز کشور به‌ویژه برخی محصولات استراتژیک شده‌اند که این مهم علاوه بر رفع نیاز داخلی، بازار صادراتی خوبی را برای آنها ایجاد کرده است. این مهم در برنامه‌های شرکت هامون نایزه تا چه اندازه دیده شده است؟

همواره دو اصل مهم سرلوحه کار مدیران شرکت از ابتدای تأسیس تا کنون بوده است. اول حضور در بازارهای صادراتی بوده که همین امر چابکی شرکت در کیفیت، قیمت و زمان تحویل محصول را به همراه داشته است.

اصل دوم، نوآوری در تولید و فرآیندها بوده و تا کنون توانسته‌ایم 80 درصد موفقیت در این زمینه به دست آوریم. در این راستا، هرسال شاهد تولید محصولی جدید در فرآیند تولید هستیم. شرکت هامون نایزه در آغاز فعالیت خود، تنها 11 محصول را در خط تولید خود داشته که شامل لوله‌های چدنی و اتصالات معمولی آن بوده است. اینک با افزایش دانش و نوآوری، ضمن تنوع بخشی در تولید محصولات خود، در سه حوزه مختلف، نزدیک به 300 نوع محصول را در سبد تولید خود دارد. در حوزه محصولات لایت چدن، سه گرید متفاوت محصول شامل لوله‌های چدن با اتصالات معمولی، لوله‌های چدن دارای مقاومت در برابر زلزله و لرزه و لوله‌های سبک جایگزین پلی‌اتیلن برای شبکه توزیع آب شهری در سبد تولید شرکت قرار دارد. سایز لوله‌ها از 80 تا 900 میلی‌متر را شامل می‌شود که افزایش سایز تا 1200 میلی‌متر در دستور کار برنامه‌های شرکت در یکسال آینده است.

حوزه دوم، تولید پایه‌های چدن نشکن مخروطی است که هم اینک پس از آمریکا و چین، جایگاه ایران بهعنوان سومین کشور تولیدکننده این محصول در دنیا و تنها تولیدکننده در خاورمیانه در اختیار شرکت هامون نایزه است. این محصول در شبکه هوایی توزیع برق با ولتاژ پایین در کشور از بازار خوبی برخوردار است و پایه‌ریزی صادرات آن برای سال آینده انجام شده است.

سومین گروه محصولات شرکت هامون نایزه که علاوه بر تنوع بخشی به محصولات تولیدی، سبب ارتقاء دانش فنی و پیشرفت فناوری شرکت شده است، تولید اتصالات به‌روش ریخته‌گری فنا شونده است که با فناوری روز دنیا بدون جوشکاری در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون بخشی از لوله‌های چدنی تولید این شرکت برای انتقال آب شور و بخشی در شرکت‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رشد نوآوری و توسعه دانش فنی، همکاری بسیار خوبی بین شرکت و دانشگاه‌ها وجود دارد و کمک و همراهی علمی دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و دانشگاه‌های کاشان با شرکت را در پروژه‌های مختلف تعریف کرده و به نتیجه رسانده‌ایم.

 

گریزی بزنیم به برنامه شرکت برای ورود به بازار سرمایه. این مهم هم‌اینک در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمان شاهد عرضه اولیه شرکت هامون نایزه در بازار سرمایه خواهیم بود؟

در سال‌های گذشته، یک بار برای ورود به بازار سرمایه اقدام شد که به دلایل مختلف، این مهم به سرانجام نرسید. اما از شهریور ماه امسال، بار دیگر روند اجرایی برای ورود به بازار سرمایه را آغاز کرده و درخواست و مستندات خود را ارائه نموده‌ایم. امیدواریم بر اساس ارزیابی هیأت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار، شهریور ماه سال آینده شاهد قرار گرفتن نام شرکت در تابلو بورس یا فرا بورس باشیم.

You may also like

Leave a Comment

اطلس اقتصاد