یک گردهمایی صمیمی و یادبود
به مناسبت ایام شکوهمند سالروز بازگشت آزادگان به میهن، مدیرعامل بانک تجارت به همراه اعضای هیئتمدیره و کمیته امور ایثارگران، میزبان همکاران آزاده بانک بودند. این دیدار صمیمانه فضایی برای مرور خاطرات پرافتخار دوران اسارت فراهم آورد. همکاران آزاده با بازگویی لحظات آن دوران، غرور ملی وصفناپذیری را در میان حاضران زنده کردند. این حس اقتدار، مشابه تجربهای بود که ملت ایران در رویدادهای اخیر نیز شاهد آن بوده است و تحسین همگان را برانگیخت.
روایت یک تخممرغ و یک دنیا معرفت
در میان خاطرات دلنشین، روایت آقای “محمد فلاح”، یکی از همکاران آزاده، بیش از همه توجهات را به خود جلب کرد. او با زبانی شیوا خاطره خود را اینگونه آغاز کرد که در دوران اسارت به دلیل مجروحیت، پس از 7 ماه برای قطع پای راست به بیمارستان اعزام شده بود. در آنجا، با دیدن چند تخممرغ در دست یک افسر عراقی، به شدت هوس خوردن آن را میکند و پیشنهاد میدهد تا برای افسر املت درست کند. اما با حسرت تعریف کرد که افسر عراقی حتی لقمهای به او نداد و این حسرت در دلش باقی ماند. او با طنز تلخی گفت: «قدر تخممرغ داخل یخچالتان را بدانید».
فلاح در ادامه با بغضی در گلو، به فداکاری و مرام همرزمانش اشاره کرد. او گفت که سایر اسرا در انجام کارهای شخصی، از استحمام تا موارد دیگر، همیشه یاور او بودند و حتی گاهی برای محافظت از او، خود را سپر بلا کرده و به جای او کتک میخوردند.
دیداری دوباره و غیرمنتظره پس از 35 سال
نقطه اوج این خاطرهگویی، لحظهای بود که آقای فلاح به همکار کناری خود اشاره کرد و گونه او را بوسید. او گفت: «یکی از آن عزیزان با معرفت که هرگز او را فراموش نمیکنم، الان کنار من نشسته و بعد از 35 سال دوباره او را دیدم؛ او کسی نیست جز آزاده سرافراز حمیدرضا رضازاده». در میان تشویق حاضران، همکار دیگری به نام هادی میرکیانی از جای برخاست، محمد فلاح را در آغوش گرفت و گفت که او نیز پس از 35 سال، به تازگی از روی لهجه و داستان، دوست دوران اسارت خود را شناخته است. به این ترتیب، 3 دوست و همرزم قدیمی که سالها در بانک تجارت همکار بودند، پس از 35 سال در این مراسم یکدیگر را بازیافتند و دیدارها تازه شد.
***
این رویداد در بانک تجارت، فراتر از یک مراسم تقدیر ساده، نمایانگر یک رویکرد هوشمندانه در تقویت فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی است. تمرکز بر داستانهای انسانی و ایجاد پیوندهای عاطفی عمیق میان کارکنان، سرمایهای غیرمادی و ارزشمند برای سازمان خلق میکند. این اقدام نه تنها به تقویت روحیه و حس تعلق در میان کارکنان ایثارگر کمک میکند، بلکه با برجستهسازی ارزشهایی چون فداکاری، همدلی و استقامت، این مفاهیم را به کل بدنه سازمان تسری میدهد. چنین رویدادهایی با ایجاد یک تصویر انسانی و مسئولیتپذیر از بانک، به بهبود برند کارفرمایی و افزایش وفاداری سازمانی منجر میشود.
