بانک گردشگری در سال 1404 با تغییر استراتژی به سمت بانکداری خرد و حمایتی، سبدی متشکل از 5 محصول نوآورانه با نرخهای سود ترجیحی را روانه بازار کرد. تمرکز بر طرحهایی مانند «پارسا» با نرخ 2 درصد و وامهای آنلاین بدون ضامن، منجر به رشد جهشی 75 درصدی در مبلغ کل تسهیلات پرداختی شده است. آمارهای عملکردی نشان میدهد که حجم خدمات ارائه شده در سال جاری، معادل بیش از دو سوم کل عملکرد سالهای پیشین این بانک بوده است.
سلطه طرحهای کمبهره بر سبد اعتباری
بانک گردشگری در سال 1404 با درک صحیح از نیازهای انباشته خانوارها و بنگاههای اقتصادی کوچک، معماری محصولات اعتباری خود را دگرگون کرده است. در صدر این تحولات، طرح «پارسا» قرار دارد که با نرخ کارمزد استثنایی 2 درصد و سقف فردی 300 میلیون تومان، توانسته است نظر بخش عمدهای از متقاضیان را جلب کند؛ بهطوریکه بیش از 70 درصد مشتریان این محصول را برگزیدهاند. علاوه بر این، بانک با هدف رونق کسبوکارها، تسهیلات ویژهای را برای دارندگان دستگاههای کارتخوان (POS) طراحی کرده است که تا سقف 5 میلیارد تومان و با نرخ سود 10 درصد قابل پرداخت است. همچنین طرح «کارما» با قابلیت پوشش 40 درصد از میانگین حقوق، گزینه جذابی برای قشر حقوقبگیر محسوب میشود.
تحول دیجیتال در پرداخت وامهای خرد و فوری
یکی از محورهای کلیدی موفقیت بانک گردشگری در جذب مشتریان جدید، تسهیل فرآیندها از طریق ابزارهای دیجیتال و حذف تضامین سنتی است. محصول «توربووام» به عنوان نماد این رویکرد، امکان دریافت تسهیلات آنی، کاملاً آنلاین و بدون نیاز به ضامن را با نرخ 2 درصد فراهم کرده است که گرهگشای نیازهای فوری مردم است. در اقدامی دیگر، طرح «میکارت» با تخصیص اعتبار 100 میلیون تومانی جهت خرید از فروشگاههای میکامال کیش و با دوره بازپرداخت 12 ماهه (بدون ضامن)، مدل جدیدی از تأمین مالی مصرفی را به نمایش گذاشته است. توسعه زیرساختهای برخط و حذف کاغذبازیهای اداری، سرعت گردش پول و دسترسی عمومی به منابع را به شدت افزایش داده است.
جهش آماری خیرهکننده در عملکرد سال جاری
بررسی دادههای آماری بانک گردشگری حاکی از یک رکوردشکنی بیسابقه در تاریخ فعالیت این موسسه مالی است. مقایسه عملکرد سال 1404 با ادوار گذشته نشان میدهد که تعداد تسهیلات پرداختی رشدی 65 درصدی را تجربه کرده است. مهمتر از آن، حجم ریالی تسهیلات نیز با افزایشی 75 درصدی مواجه شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که این رشد انفجاری در یک سال، به تنهایی با بیش از دو سوم کل عملکرد بانک در سالهای قبل برابری میکند. این ارقام نشاندهنده موفقیت استراتژی «تسهیلات ارزانقیمت» در جذب نقدینگی و رضایت مشتریان است.
***
رویکرد بانک گردشگری در سال 1404 مبنی بر ارائه تسهیلات خرد با نرخهای پایین (2 تا 10 درصد)، یک حرکت هوشمندانه در شرایط تورمی محسوب میشود. این استراتژی ضمن افزایش «قدرت خرید واقعی» خانوارها، ریسک نکول (عدم بازپرداخت) را به دلیل خرد بودن مبالغ و پایین بودن اقساط به حداقل میرساند. رشد 75 درصدی حجم پرداختها نشان میدهد که بازار پول تشنه ابزارهای مالی ارزانقیمت است و بانکهایی که بر کاهش هزینه پول برای مشتری تمرکز کنند، سهم بازار خود را به سرعت گسترش خواهند داد.
