مدیرعامل بانک مسکن در نشست سراسری ارزیابی عملکرد شعب، بر لزوم پیادهسازی مهندسی مالی در تعاملات بازاریابی با محوریت بانکداری شرکتی تاکید کرد. دکتر علی خورسندیان جذب منابع را مشروط به تناسب با رشد نقدینگی کشور دانست و از فروش اقساطی واحدهای نهضت ملی بهعنوان فرصتی طلایی یاد کرد. در این نشست همچنین بر تعیین تکلیف 3500 واحد مسکن مهر، چابکسازی شعب و استفاده از فرصت حسابهای پایه برای جذب مشتریان جدید تاکید شد.
تغییر ریل بازاریابی به سمت بانکداری شرکتی
دکتر علی خورسندیان، مدیرعامل بانک مسکن در نشست ارزیابی عملکرد شعب منتهی به آبان 1404، نقشه راه جدیدی برای ارتقای ترازنامه بانک ترسیم کرد. محور اصلی این استراتژی، “مهندسی مالی تعاملات بازاریابی” با تمرکز ویژه بر بانکداری شرکتی است. خورسندیان با اشاره به سیاستهای اعتباری سال 1404 تاکید کرد که در مذاکره با شرکتها باید به تراز مثبت آنها توجه شود و تعاملات بر مبنای استراتژی “برد-برد” شکل گیرد. این رویکرد هوشمندانه میتواند ظرفیتهای نهفته در سیاستهای اعتباری را فعال کرده و جریان درآمدی پایداری برای بانک ایجاد کند.
جذب منابع؛ تابعی از رشد نقدینگی کلان
مدیرعامل بانک مسکن با تحلیل وضعیت نقدینگی کشور، دستورالعمل صریحی برای جذب منابع صادر کرد. به گفته وی، جذب منابع در بانک مسکن نباید به صورت جزیرهای انجام شود، بلکه باید کاملاً متناسب با نرخ رشد نقدینگی در کل کشور باشد و “ارزش واقعی” منابع جذب شده مدنظر قرار گیرد. خورسندیان با اشاره به نیاز ویژه مناطق تهران به برنامهریزی دقیقتر، خواستار بهبود روند جذب منابع در ماههای پایانی سال شد تا از عقبماندگی از نرخ تورم و رشد نقدینگی جلوگیری شود.
فروش اقساطی نهضت ملی؛ موتور محرک نقدینگی
یکی دیگر از محورهای کلیدی سخنان مدیرعامل، استفاده از ظرفیت عظیم طرح نهضت ملی مسکن بود. خورسندیان فروش اقساطی واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد را فرصتی استثنایی برای تزریق منابع به بانک دانست. او دستور داد تا تمام موانع احتمالی در مسیر تقسیط این واحدها برطرف شود و نتایج اقدامات انجام شده در جلسات آتی ارزیابی گزارش گردد. سیدمحسن فاضلیان، معاون امور اعتباری نیز در تایید این موضوع، از تمدید قرارداد تمامی واحدهای نهضت ملی با پیشرفت بالای 90 درصد خبر داد.
تحول در مسکن مهر و مدیریت داراییهای راکد
در بخش دیگری از این نشست، سیدمحسن فاضلیان از یک دستاورد مهم در تعیین تکلیف پروژههای قدیمی خبر داد. معاون مدیرعامل در امور اعتباری اعلام کرد که وضعیت 3500 واحد مسکن مهر در استان خراسان رضوی که پیشرفت فیزیکی کمتر از 30 درصد داشتند، تعیین تکلیف شده است. این اقدام گامی مهم در جهت آزادسازی منابع قفل شده و مدیریت داراییهای راکد بانک محسوب میشود. فاضلیان همچنین بر لزوم استفاده حداکثری از زمان باقیمانده تا پایان سال برای گذر از کسری منابع تاکید کرد.
فرصتسازی از قوانین جدید بانک مرکزی
مصطفی تقوی، عضو هیات عامل بانک مسکن، با اشاره به مصوبه جدید بانک مرکزی درباره حسابهای تجاری و غیرتجاری، استراتژی جذب مشتریان خرد را تشریح کرد. بر اساس ضوابط جدید، هر مشتری حقیقی میتواند حداکثر 5 حساب فعال داشته باشد و باید یک حساب را به عنوان “حساب پایه” معرفی کند. تقوی این قانون را فرصتی طلایی برای بانک مسکن دانست تا با جذب مشتریان بالقوه و تبدیل حسابهای بانک مسکن به حساب پایه افراد، سهم بازار خود را در جذب منابع ارزانقیمت افزایش دهد.
چابکسازی شبکه شعب و رقابت پایان سال
معاون امور شعب و بازاریابی بانک مسکن با هشدار نسبت به تحرکات رقبا در نیمه دوم سال، بر لزوم حفظ دستاوردها تاکید کرد. تقوی همچنین از اجرای طرح “ادغام و انحلال شعب” با هدف افزایش بهرهوری خبر داد. این طرح در راستای چابکسازی ساختار بانک و کاهش هزینههای عملیاتی اجرا میشود تا بانک بتواند با چابکی بیشتری در بازار رقابتی پایان سال حضور یابد.
رصد دقیق شاخصهای کلان پولی
مهناز کشتکار رجبی، معاون امور طرح و برنامه، با ارائه آماری دقیق از وضعیت نقدینگی کشور، چشمانداز ماههای آتی را ترسیم کرد. وی با بیان اینکه نقدینگی کشور در پایان مرداد 1404 با رشد 38 درصدی به 12 هزار هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است، بر لزوم افزایش سهم بانک مسکن از این کیک نقدینگی تاکید کرد. رجبی با اشاره به رونق کسبوکارها در فصل زمستان، خواستار استفاده از محصولات رقابتی بانک برای جذب حداکثری نقدینگی سرگردان در ماههای پایانی سال شد.
جمعبندی و تحلیل اقتصادی:
بانک مسکن با درک صحیح از شرایط تورمی و رشد نقدینگی کشور، استراتژی خود را از “بانکداری سنتی متمرکز بر تسهیلات خرد” به سمت “بانکداری شرکتی و مهندسی مالی” تغییر جهت داده است. تاکید بر فروش اقساطی پروژههای نهضت ملی و تعیین تکلیف داراییهای سمی (مسکن مهر نیمهتمام)، نشاندهنده عزم جدی برای اصلاح ناترازی و بهبود جریان نقدینگی است. تمرکز بر جذب “حساب پایه” مشتریان نیز هوشمندی بانک در بهرهبرداری از قوانین جدید پولی را نشان میدهد که میتواند پایگاه مشتریان وفادار بانک را به طرز چشمگیری گسترش دهد.
