خبرنگار ما با اردشیر احمدزاده دبیر مجمع و مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور در خصوص اهمیت استفاده از ریل ذوب آهن، برنامهریزی بلند مدت برای سفارش ریل و مزایای استفاده شهروندان از قطار شهری گفتگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید.
اردشیر احمدزاده گفت: اتحادیه شرکتهای قطارشهری کشور مجموعهای متشکل از متروی تهران وهمچنین شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه، اسلامشهر و شرکتهای بهرهبردار است که در حال حاضر با 358 کیلومتر،257 ایستگاه و در 13 خط مترو روزانه بالغ بر سه و نیم میلیون مسافر جابجا میشود. نکته با اهمیت اینکه با تکمیل و راهاندازی سایر خطوط کلانشهرهای یاد شده، این خطوط به 588 کیلومتر افزایش یافته و انشاا… در افق طرح به 950 کیلومتر در 37 خط مترویی خواهد رسید.
وی افزود: در سنوات گذشته مطابق تمهیدات صورت گرفته، تفاهم نامهای بین ذوب آهن اصفهان و اتحادیه قطار های شهری کشور در حضور معاون وقت وزیر کشور و ریاست سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، منعقد و مبادله گردید و اعضای اتحادیه طی یک بازدید جامع،فرایند تولید ریل را از نزدیک مشاهده نمودند و هم اکنون برخی از شهرها نظیر: تهران، اصفهان و کرمانشاه ریلهای مورد نیاز خود شامل: S49، UIC59 و … را از ذوب آهن خریداری میکنند و دیگر شهرها نیز متناسب با نیازشان برای سفارش ریل برنامهریزی و تمهیداتی اندیشیدهاند.
*در این بازدید، مشاهده تستها و آزمونهای تولید کاملاً مشهود بود
احمدزاده اضافه کرد: ابتدا به عنوان یک هموطن ایرانی و سپس در جایگاه سازمانی از حضور در خط تولید ریل ذوب آهن، بسیار خوشحال شدم، انصافاً در آن دوره برنامه بازدید خوبی در نظر گرفته شده بود و از نزدیک با توانمندیها و ظرفیتسازیهایی که در بخش تولید ریل با جدیدترین دستگاهها، دانش روز دنیا و تستهای دقیق انجام گرفته بود به اتفاق همکاران، آشنا شدیم. مشاهده تستها و آزمونهای تولید ریل در این بازدید کاملاً مشهود بود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سبد متنوع محصول تولیدی در ذوب آهن اصفهان، اتحادیه جهت اعلام نیاز ریلی خطوط متروی کشور به این کارخانه چه استراتژیهایی مدنظر دارد چنین گفت: تولید و توسعه خطوط ریلی دو شاخص عمرانی کشور قلمداد میشوند لذا با توجه به اهمیت برنامهریزی برای خطوط تولید و از سوی دیگر تحویل به موقع محصول، در نظر است تا از طریق برگزاری جلسات تعاملی با ذوب آهن در این زمینه یک طرح جامع بلند پیش بینی و تنظیم گردد.
*مزایای استفاده از ریل ملی
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای قطارشهری کشور تصریح کرد: یکی از علل اصلی طولانی شدن ساخت خطوط مترو در دوران گذشته، واردات ریل بود زیرا تولید داخل انجام نمیگرفت که این واردات هم چالشهای بسیاری داشت. بنده اعتقاد دارم دستیابی به دانش تولید ریل ملی، شاه کلید توسعه صنعت ریلی در دو بخش راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها است و گامی بلند در راستای عدم وابستگی کشور به واردات ریل به عنوان یک محصول ارز بر، سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی و تکمیل خطوط نیمه تمام است و همچنین کاهش هزینه ها در بخش تعمیر، نگهداری و توسعه شبکه ریلی را برای کشور به ارمغان آورد.
وی برخی از مهمترین دستاوردهاي استفاده از خطوط متروی درون شهری در بازه زمانی میان مدت را چنین تشریح نمود : سامانه حمل و نقل ریلی شهری اثرات اقتصادي و اجتماعي فراوانی در توسعه اشتغال پايدار داشته به طوری که در اشتغالزایی مستقيم با رويكرد توسعه حمل و نقل ريلي درون شهري در بخش اقتصادي و به تبع آن، پيامدهاي مثبت اجتماعي ناشي از ايجاد اشتغال مستقيم در بخشهاي ساخت، بهرهبرداري نگهداري و تعميرات و موضوعات سيويل و تجهيزات و نیز در بخشهاي تامين مواد و مصالح، تجهيزات، طراحي و مشاوره، مطالعات و…اشتغالزایی غيرمستقيم نیز دارد. تسهيل حمل و نقل از طريق سيستمهاي انبوه ريلي آثار مثبتی در كاهش اتلاف زمان حمل و نقل براي كليه اقشار جامعه، دسترسي آسان، سريع و پاك و … را به همراه دارد.
احمدزاده در پایان گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده ریل و قطارهای شهری کشور نیز به عنوان بهره بردار، به حمایت دولت و مجلس نیاز دارند تا از این طریق محصول با کمترین دغدغه تولید شده، پروژههای ریلی آماده بهره برداری شوند و شهروندان عزیزمان از ثمرات آن بهرهمند گردند.