در نشست مشترک مدیران عامل فولاد مبارکه، ایرانخودرو و سایپا با حضور رئیس ایدرو، بر تأمین ورق مورد نیاز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۵ تأکید شد. فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت، دستور ویژه وزیر برای تأمین واقعبینانه نیاز خودروسازان توسط فولاد مبارکه را اعلام کرد. مدیرعامل فولاد مبارکه نیز با وجود آسیبهای اخیر به این مجموعه، ضمن محکوم کردن حمله، بر تأمین پایدار نیاز این صنعت و بازگشت قویتر به چرخه تولید اطمینان داد.
دستور ویژه وزارت صمت برای تأمین پایدار ورق خودرو
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایدرو، در نشست مشترک با خودروسازان و مدیرعامل فولاد مبارکه، بر اهمیت زنجیره تولید تأکید کرد. وی اعلام نمود که وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید ویژهای بر تأمین نیاز صنعت خودرو به ورق به شکلی واقعبینانه توسط فولاد مبارکه دارد. این جلسه در ادامه هماهنگیهای فنی و بازرگانی هفتههای اخیر میان دو صنعت برگزار شد. هدف اصلی این نشست، بررسی نیازها، اولویتها و برنامههای طرفین برای سال ۱۴۰۵ بود. مقیمی در ابتدای این نشست، حمله اخیر به مجموعه فولاد مبارکه را محکوم کرد. او این اقدام را در جهت ضربه زدن به اشتغال و فضای کسبوکار کشور توصیف نمود.
تشریح برنامههای تولید و نیازهای فولادی خودروسازان
در این جلسه، مدیران عامل شرکتهای ایرانخودرو و سایپا به تشریح برنامههای تولیدی خود برای سال ۱۴۰۵ پرداختند. آنها همچنین نیازهای ضروری و اولویتدار خود به انواع محصولات فولادی، به ویژه ورق خودرو را به طور دقیق بیان کردند. این بخش از نشست به منظور ایجاد یک درک مشترک و شفاف از حجم تقاضای صنعت خودرو و برنامهریزی دقیقتر برای تأمین آن از سوی فولاد مبارکه برگزار گردید. جمعی از قطعهسازان خودرویی نیز در این نشست حضور داشتند تا هماهنگی در کل زنجیره تأمین تقویت شود.
تعهد فولاد مبارکه به تأمین نیاز صنعت خودرو
سعید زرندی، مدیرعامل فولاد مبارکه، در واکنش به نگرانیها، بر تعهد این شرکت به تأمین پایدار نیاز خودروسازان تاکید کرد. وی اظهار داشت که اگرچه فولاد مبارکه با آسیبهای جدی روبهرو شده است، اما با تلاش مدیران و کارکنان، این مجموعه به چرخه تولید باز خواهد گشت. او این فرآیند را زمانبر دانست اما اطمینان داد که فعالیتهای بازرگانی مجتمع در این دوره نقش مهمی در تأمین بازار ایفا خواهد کرد. زرندی بر تداوم این جلسات برای اطمینانبخشی به صنعت خودرو تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که فولاد مبارکه پس از این حادثه، قویتر و بهروزتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.
***
نشست مشترک فولاد مبارکه و خودروسازان، با نظارت مستقیم وزارت صمت، یک اقدام راهبردی برای مدیریت بحران و تضمین ثبات در یکی از کلیدیترین زنجیرههای تأمین صنعتی کشور است. دستور ویژه وزیر صمت نشاندهنده اهمیت بالای تداوم تولید خودرو و جلوگیری از هرگونه اختلال ناشی از کمبود مواد اولیه است. این جلسه صرفاً یک هماهنگی بازرگانی نیست، بلکه نمایانگر یک عزم حاکمیتی برای پشتیبانی از صنایع استراتژیک پس از یک رخداد امنیتی است. تعهد فولاد مبارکه به تأمین پایدار نیازها، با وجود آسیبهای وارده، پیامی روشن به بازار و صنعت خودرو مبنی بر تلاش برای حفظ آرامش و تداوم تولید در سال ۱۴۰۵ ارسال میکند. موفقیت این هماهنگی، تأثیر مستقیمی بر تحقق برنامههای تولیدی خودروسازان خواهد داشت.